Veilig en ontspannen rijden in de nieuwe Mercedes-Benz S-Klasse
(10/4/2005)
Wetenschappelijke praktijktests bevestigen dat de lichamelijke en
geestelijke belasting van de bestuurder van de nieuwe Mercedes-Benz
S-Klasse tijdens langeafstandsritten in vergelijking met concurrerende
automerken het geringst is. Het intelligente concept en de moderne
techniek ontlasten de bestuurder, verminderen stress en hebben zo een
positieve uitwerking op de conditie, waarmee uiteraard ook de
verkeersveiligheid is gediend.
Bij de ontwikkeling van het veiligheidsconcept van de nieuwe S-Klasse
was de conditionele veiligheid een belangrijk criterium. Daarbij
streefden de ingenieurs ernaar de fysieke en psychische gesteldheid
van de bestuurder zelfs deels te verbeteren, zodat deze zich niet
alleen beter op het verkeer kan concentreren, maar ook adequater kan
reageren op kritische verkeerssituaties. De perfecte ergonomie, het
optimale zit- en klimaatcomfort en de prettige akoestiek dragen bij
aan een betere conditionele veiligheid.
Voor de praktijktesten, waarbij meer dan twintig vrouwelijke en
mannelijke automobilisten werden betrokken, koos het team van
DaimlerChrysler Research een ongeveer 500 km lang traject:
Berlijn-Leipzig-Dresden-Berlijn. Tijdens deze langeafstandsrit met de
nieuwe S-Klasse en concurrerende modellen kwam de invloed van moderne
autotechniek op de indicator âhartslagfrequentieâ duidelijk tot
uiting. Bij identieke rij- en verkeersomstandigheden bleek de
gemiddelde hartslag van de deelnemers tot maximaal zes procent (ofwel
vijf slagen per minuut) lager als zij de S-Klasse bestuurden. Dit is
een goede indicatie van het hoge comfortniveau. Uit het
praktijkonderzoek kwam ook naar voren hoeveel vooruitgang
Mercedes-Benz in de afgelopen vijftien jaar heeft geboekt op dit
gebied. Zo was de hartslagfrequentie van de rijders in de nieuwe
S-Klasse tot maximaal acht procent lager (6,6 slagen/minuut) dan de
waarden die destijds in de S-Klasse van de modelreeks W 126 werden
gemeten.
Intelligent autoconcept als uitgangspunt
Een aantal technische innovaties vormde de basis van het hoge niveau
van conditionele veiligheid. De voortreffelijk stille motoren, de
standaard gemonteerde AIRMATIC luchtvering, de trillingsvrije stabiele
carrosserie, het intelligente bedieningsconcept en het ruime,
ergonomisch ingerichte interieur zijn een belangrijke bijdrage aan de
rijvaardigheid. Goede invloed hierop hebben ook de nieuwe ontwikkelde
veelvoudig verstelbare stoelen en de elektronisch geregelde
THERMOTRONIC airconditioning. Bij het maatconcept van het interieur
gingen de ingenieurs uit van het principe: de auto moet zich aan de
mens aanpassen, niet andersom. Dit resulteerde in een optimaal
ruimtegevoel, meer bewegingsvrijheid en reiscomfort. Ten opzichte van
de vorige S-Klasse is het nieuwe model gegroeid in lengte, breedte en
hoogte, terwijl ook de wielbasis iets is toegenomen. Hierdoor ontstond
meer hoofd- en beenruimte en meer ruimte op elleboog- en
schouderhoogte.
Assistentie bij âstop-and-goâ verkeer, nachtritten en parkeren
In de S-Klasse biedt Mercedes-Benz de bestuurder beproefde en
innovatieve elektronische assistentie. Het afstandsregulerende cruise
control systeem DISTRONIC PLUS werkt nu bij elke snelheid tussen 0 en
200 km/h. In âstop-and-goâ verkeer houdt DISTRONIC PLUS de nieuwe
S-Klasse op een veilige afstand van de voorligger, brengt de auto
zonodig tot stilstand en laat hem weer accelereren zodra de
verkeerssituatie dit toelaat. Het Parking Assist systeem heeft een
groter waarschuwingsbereik gekregen (circa 11 m) en de
Nachtzicht-assistent stelt de bestuurder in staat âs nachts verder te
kijken dan met gewoon licht. Zo kan hij/zij andere verkeersdeelnemers
en obstakels veel eerder opmerken.
De conditionele veiligheid, met nadruk op medische en psychologische
aspecten van het autorijden, is een vast onderdeel van het PRO-SAFE
concept van Mercedes-Benz. Praktijktesten op dit gebied doet
Mercedes-Benz al sinds het begin van de jaren tachtig. De onderzoeken
maken een objectieve beoordeling mogelijk van de diverse
veiligheidstechnieken die Mercedes-Benz toepast en tonen ook de
noodzaak en het nut van hulpsystemen die het samenspel van mens en
techniek helpen te optimaliseren en daarmee de fysieke en psychische
reserves van de bestuurder ontzien.
AutoRai