Stop het nieuwe zorgstelsel!
Minder veilig spoor is een keuze
01-10-2005 * Door het instellen van zogenaamde deelrijwegen op het
spoor is de veiligheid van de treinreizigers bewust in gevaar
gebracht. Dit blijkt uit een rapport van voormalig spoorbeheerder
Railned uit 2001 waar de SP-fractie de hand op heeft weten te leggen.
Met deze conclusie is echter niets gebeurt en de Kamer is er nooit
over ingelicht. SP-Kamerlid Arda Gerkens vraagt de komende week in een
spoeddebat een verklaring van minister Peijs.
Arda Gerkens Met het instellen van deelrijwegen zou de capaciteit op
het spoor toenemen en kan spoorbeheerder ProRail zorgen voor goede
cijfers in de vertrekpunctualiteit. De deelrijwegen zorgen er namelijk
voor dat een trein kan vertrekken op een oranje sein. Volgens Gerkens
is dit al opmerkelijk: "Elke machinist leert dat er geremd moet worden
bij oranje licht, maar sinds enkele jaren moeten deze machinisten toch
gewoon vertrekken bij oranje. Hierdoor is het moeilijk voor de trein
om op tijd stil te staan als onmiddellijk achter het volgende rode
sein een trein staat. De reizigers zijn er trouwens ook niet bij
gebaat, want optrekken bij een station om 100 meter verderop weer stil
te staan, schiet ook niet op."
Het grote aantal ongelukken bij de stations wijst erop dat de
deelrijwegen waarschijnlijk inderdaad tot meer botsingen hebben
geleid. Het onderzoek uit 2001 voorspelde dit al. Ondanks
herhaaldelijke verzoeken van de SP aan de minister wilde zij dit
rapport niet openbaar maken. Gerkens: "Het lijkt er sterk op dat dit
bewust is achtergehouden. Voor mij is echter duidelijk dat de minister
de conclusies van dit onderzoek wist, of tenminste had moeten weten.
Hierover wil ik de onderste steen boven. En de deelrijwegen dienen zo
snel mogelijk afgeschaft te worden."
Socialistische Partij