Socialistische Partij

Stop het nieuwe zorgstelsel!

Minder veilig spoor is een keuze

01-10-2005 * Door het instellen van zogenaamde deelrijwegen op het spoor is de veiligheid van de treinreizigers bewust in gevaar gebracht. Dit blijkt uit een rapport van voormalig spoorbeheerder Railned uit 2001 waar de SP-fractie de hand op heeft weten te leggen. Met deze conclusie is echter niets gebeurt en de Kamer is er nooit over ingelicht. SP-Kamerlid Arda Gerkens vraagt de komende week in een spoeddebat een verklaring van minister Peijs.

Arda Gerkens Met het instellen van deelrijwegen zou de capaciteit op het spoor toenemen en kan spoorbeheerder ProRail zorgen voor goede cijfers in de vertrekpunctualiteit. De deelrijwegen zorgen er namelijk voor dat een trein kan vertrekken op een oranje sein. Volgens Gerkens is dit al opmerkelijk: "Elke machinist leert dat er geremd moet worden bij oranje licht, maar sinds enkele jaren moeten deze machinisten toch gewoon vertrekken bij oranje. Hierdoor is het moeilijk voor de trein om op tijd stil te staan als onmiddellijk achter het volgende rode sein een trein staat. De reizigers zijn er trouwens ook niet bij gebaat, want optrekken bij een station om 100 meter verderop weer stil te staan, schiet ook niet op."

Het grote aantal ongelukken bij de stations wijst erop dat de deelrijwegen waarschijnlijk inderdaad tot meer botsingen hebben geleid. Het onderzoek uit 2001 voorspelde dit al. Ondanks herhaaldelijke verzoeken van de SP aan de minister wilde zij dit rapport niet openbaar maken. Gerkens: "Het lijkt er sterk op dat dit bewust is achtergehouden. Voor mij is echter duidelijk dat de minister de conclusies van dit onderzoek wist, of tenminste had moeten weten. Hierover wil ik de onderste steen boven. En de deelrijwegen dienen zo snel mogelijk afgeschaft te worden."