Foto
Publicaties TNS NIPO onderzoek
30 september 2005
De autosupermarkt: een bedreiging voor de merkdealer?
Zaterdag 1 oktober opent Auto's Cardoen haar poorten in Nederland.
Auto's Cardoen is een Belgische multi-brand autowinkel - ofwel
autosupermarkt - die sinds 1992 actief is. Inmiddels heeft het bedrijf
negen vestigingen in België. De eerste Nederlandse vestiging wordt in
Roosendaal geopend.
TNS NIPO Automotive vroeg zich af hoe succesvol een dergelijke
autosupermarkt in Nederland zal zijn. In een tijd waarin merkdealers
te maken hebben met een afnemende loyaliteit bij hun - vooral jongere
- klanten, kan een autosupermarkt een bedreiging vormen. Een
autosupermarkt verkoopt onder één dak auto's van veel verschillende
merken. Het gaat hier meestal om overtollige voorraden uit diverse
Europese landen. De autosupermarkt biedt deze auto's te koop aan tegen
een (zeer) lage prijs.
HP/De Tijd berichtte vorige week dat sobere en spotgoedkope auto's
steeds populairder worden. Zullen de Nederlanders, nu ze de hand op de
knip houden en een 'lage prijs' als één van de belangrijkste
aankoopmotieven hanteren, en masse naar de autosupermarkt rennen om
een 'bijna nieuwe' auto aan te schaffen tegen een uiterst scherpe
prijs?
Belangstelling voor autosupermarkt aanzienlijk
Nou, en masse nog niet, maar belangstelling is er wel degelijk. We
vroegen zeshonderd Nederlandse automobilisten naar hun bekendheid met
het supermarktconcept. Vier op de tien ondervraagden hebben er wel
eens van gehoord. Het concept heeft ook een dusdanige
aantrekkingskracht dat meer dan de helft van de ondervraagde
autobezitters de autosupermarkt als aankoopplaats voor een volgende
auto overweegt. Minder verrassend: voor verreweg de meeste
ondervraagden is prijs het belangrijkste argument om een aankoop bij
de autosupermarkt te overwegen.
Nederlander groot vertrouwen in deskundigheid en service merkdealer
In hoeverre moeten merkdealers vrezen voor verlies van klanten? Dit
hangt in belangrijke mate af van het vertrouwen in de merkdealer. Dat
is (nog) groot onder de Nederlandse autobezitters. Op aspecten als
deskundigheid en goede service slaat de consument de merkdealer veel
hoger aan dan de supermarkt. Dit geldt niet alleen voor consumenten
die zeggen de aankoop van een auto bij een autosupermarkt niet te
overwegen, maar ook voor degenen die daar wel over denken.
Concept autosupermarkt vooral onder jongeren kansrijk
De grootste aantrekkingskracht van de autosupermarkt is de prijs.
Vooral onder jongeren lijkt het concept kansrijk. Jongeren zijn eerder
dan ouderen geneigd bij een prijsverschil van de merkdealer over te
stappen naar de supermarkt. Oudere autokopers mogen dan overigens wel
merk- en dealertrouw zijn, maar volgens diverse marktexperts staat de
merkbinding over de hele linie onder druk. In een volwassen markt als
de Nederlandse kan in feite geen enkel merk zich permitteren ook maar
één potentiële klant te laten staan.
Intussen kijkt een groot gedeelte van de ondervraagden voorlopig nog
de kat uit de boom. Zoals één van de ondervraagden het uitdrukt: 'Ze
moeten zich eerst bewijzen'.
C0669c | TNS NIPObase (CATI) | Het veldwerk vond plaats op 28
september 2005. In totaal zijn 600 autobezitters ondervraagd. De
resultaten van het onderzoek zijn herwogen naar geslacht, leeftijd,
opleiding, gezinsgrootte en regio.
Bij publicatie of verspreiding graag de bron TNS NIPO vermelden. Voor
eventuele vragen kunt u contact opnemen met Patrick Pieket Weeserik
(tel: 020 522 54 58).
TNS NIPO