TNS NIPO

Foto

Publicaties TNS NIPO onderzoek

30 september 2005

De autosupermarkt: een bedreiging voor de merkdealer?

Zaterdag 1 oktober opent Auto's Cardoen haar poorten in Nederland. Auto's Cardoen is een Belgische multi-brand autowinkel - ofwel autosupermarkt - die sinds 1992 actief is. Inmiddels heeft het bedrijf negen vestigingen in België. De eerste Nederlandse vestiging wordt in Roosendaal geopend.

TNS NIPO Automotive vroeg zich af hoe succesvol een dergelijke autosupermarkt in Nederland zal zijn. In een tijd waarin merkdealers te maken hebben met een afnemende loyaliteit bij hun - vooral jongere
- klanten, kan een autosupermarkt een bedreiging vormen. Een autosupermarkt verkoopt onder één dak auto's van veel verschillende merken. Het gaat hier meestal om overtollige voorraden uit diverse Europese landen. De autosupermarkt biedt deze auto's te koop aan tegen een (zeer) lage prijs.

HP/De Tijd berichtte vorige week dat sobere en spotgoedkope auto's steeds populairder worden. Zullen de Nederlanders, nu ze de hand op de knip houden en een 'lage prijs' als één van de belangrijkste aankoopmotieven hanteren, en masse naar de autosupermarkt rennen om een 'bijna nieuwe' auto aan te schaffen tegen een uiterst scherpe prijs?

Belangstelling voor autosupermarkt aanzienlijk
Nou, en masse nog niet, maar belangstelling is er wel degelijk. We vroegen zeshonderd Nederlandse automobilisten naar hun bekendheid met het supermarktconcept. Vier op de tien ondervraagden hebben er wel eens van gehoord. Het concept heeft ook een dusdanige aantrekkingskracht dat meer dan de helft van de ondervraagde autobezitters de autosupermarkt als aankoopplaats voor een volgende auto overweegt. Minder verrassend: voor verreweg de meeste ondervraagden is prijs het belangrijkste argument om een aankoop bij de autosupermarkt te overwegen.

Nederlander groot vertrouwen in deskundigheid en service merkdealer In hoeverre moeten merkdealers vrezen voor verlies van klanten? Dit hangt in belangrijke mate af van het vertrouwen in de merkdealer. Dat is (nog) groot onder de Nederlandse autobezitters. Op aspecten als deskundigheid en goede service slaat de consument de merkdealer veel hoger aan dan de supermarkt. Dit geldt niet alleen voor consumenten die zeggen de aankoop van een auto bij een autosupermarkt niet te overwegen, maar ook voor degenen die daar wel over denken.

Concept autosupermarkt vooral onder jongeren kansrijk De grootste aantrekkingskracht van de autosupermarkt is de prijs. Vooral onder jongeren lijkt het concept kansrijk. Jongeren zijn eerder dan ouderen geneigd bij een prijsverschil van de merkdealer over te stappen naar de supermarkt. Oudere autokopers mogen dan overigens wel merk- en dealertrouw zijn, maar volgens diverse marktexperts staat de merkbinding over de hele linie onder druk. In een volwassen markt als de Nederlandse kan in feite geen enkel merk zich permitteren ook maar één potentiële klant te laten staan.

Intussen kijkt een groot gedeelte van de ondervraagden voorlopig nog de kat uit de boom. Zoals één van de ondervraagden het uitdrukt: 'Ze moeten zich eerst bewijzen'.

C0669c | TNS NIPObase (CATI) | Het veldwerk vond plaats op 28 september 2005. In totaal zijn 600 autobezitters ondervraagd. De resultaten van het onderzoek zijn herwogen naar geslacht, leeftijd, opleiding, gezinsgrootte en regio.

Bij publicatie of verspreiding graag de bron TNS NIPO vermelden. Voor eventuele vragen kunt u contact opnemen met Patrick Pieket Weeserik (tel: 020 522 54 58).