Amsterdam Airport Schiphol

Published: 09:47 20.09.2005 GMT+2 /HUGIN /Source: Amsterdam Airport Schiphol

Schiphol in het teken van China Golden Week

20 September 2005

Van 1 tot en met 7 oktober a.s. staat Schiphol in het teken van China Golden Week, de landelijke najaarsvakantieperiode in China, om de toenemende stroom Chinese passagiers die via Schiphol reizen op gepaste wijze te begroeten.

Faciliteiten en diensten voor Chinese reizigers

Speciaal voor de Chinese reiziger heeft de luchthaven ook in het Chinees informatie beschikbaar gesteld op haar website www.schiphol.com. Hier kunnen Chinese bezoekers terecht voor informatie over de verschillende faciliteiten en diensten op Schiphol.

Tijdens China Golden Week kan de passagier profiteren van speciale aanbiedingen gericht op de Chinese reiziger in de See Buy Fly winkels achter de paspoortcontrole. De aanbiedingen, zoals diamanten, mode-accessoires, sterke drank en souvenirs worden in een 'special offer' folder in het Chinees aangekondigd.

Chinees-sprekend KLM personeel assisteert Chinese passagiers, die met KLM vluchten reizen, tijdens de vlucht en bij aankomst op Schiphol. Daarnaast staat er in de terminal en in de bagagereclaimhallen Chinees-sprekend luchthavenpersoneel klaar om Chinese passagiers ten dienste te zijn.

Vluchtinformatie voor passagiers wordt omgeroepen in het Chinees bij de gate van vertrek.

Chinese passagiers, die in aanmerking komen voor teruggave van BTW op aankopen in Nederland worden door Chinees-sprekend personeel geholpen bij de Global Refund vestigingen, die zich voor en na de paspoortcontrole bevinden.

Kaarten van de terminal en de AirportCity Guide zijn in het Chinees verkrijgbaar.

Voor eten uit het Verre Oosten (Chinees, Indonesisch en Thais) kan de bezoeker terecht bij Yam Yam, een nieuwe fast food eetgelegenheid in Schiphol Plaza. Daarnaast kan men terecht bij de Hot Wox horecagelegenheden, die zich achter de paspoortcontrole in Lounge 1 en 2 bevinden. Op 3 oktober a.s. wordt verder een nieuwe Noodles Bar in Lounge 2 geopend.

De luchthaven beschikt over ruim 100 winkels en 50 horecagelegenheden in de terminal. Voor de Chinese reiziger zijn het Rijksmuseum Amsterdam Schiphol waar tien meesterwerken uit de Gouden Eeuw permanent worden tentoongesteld, het Casino met een speciale 'Chinese' tafel en de stoel- en aquamassagefaciliteiten een bezoek waard.

De ACCOR hotels op Schiphol (Dorint Sofitel Amsterdam Airport, Dorint Novotel Amsterdam Airport, Mercure Amsterdam Airport en Ibis Amsterdam Airport) hebben faciliteiten voor Chinese bezoekers, waaronder een Chinese afdeling reserveringen, Chinese specialiteiten bij het ontbijtbuffet, Chinese kranten en Chinese satelliettelevisie.

Vanaf Schiphol zijn momenteel vier bestemmingen in China bereikbaar. KLM voert dagelijkse vluchten uit van en naar Beijing, Shanghai en Hong Kong. Cathay Pacific voert ook dagelijkse vluchten uit van en naar Hong Kong. China Southern Airlines vliegt viermaal per week van en naar Beijing en Guangzhou. Vorig jaar heeft China Japan ingehaald als belangrijkste bestemming in Azië. In dat jaar bedroeg het totale aantal reizigers van en naar China 664.000.

De China Golden Week activiteiten op Schiphol vallen samen met de Chinese evenementen die Nederland organiseert in de maand oktober, waaronder het culturele Amsterdam China Festival, waarvan Schiphol Group hoofdsponsor is. Daarnaast vindt 'The Culture of Sharing Knowledge', een tweedaags China-Nederland Economic Congress, plaats. Het congres is een initiatief van, en wordt gesponsord door zes Nederlandse multinationals, waaronder Schiphol Group, en zes Nederlandse overheidsorganisaties met als doel gedachten uit te wisselen over de economische betrekkingen tussen de twee landen. Veel bezoekers van deze evenementen zullen in oktober via Schiphol reizen.

Het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen verwacht dat het aantal Chinese bezoekers aan Nederland in 2007 zal toenemen tot ca. 250.000-300.000. In 2004 waren het ca. 82.000.

075B-2005/pk