NMBS-Groep investeert bijna 5 miljard euro in drie jaar
30/09/2005
Plan stelt gevoelige capaciteitsuitbreiding en verhoging
reizigerscomfort voorop
Brussel, 30 september 2005. De NMBS-Groep heeft vandaag haar
investeringsplan 2005-2007 aan de Minister van Overheidsbedrijven
voorgelegd zodat de bevoegde autoriteiten de procedure hieromtrent
kunnen verderzetten. Volgens dit plan zullen de bedrijven van de
NMBS-Groep in 3 jaar tijd 4789 miljoen investeren. Niettegenstaande de
nodige budgettaire voorzichtigheid en het feit dat in dit
investeringsplan géén elementen werden opgenomen die in strijd zijn
met de schuldstabilisatie in 2008, betekent dit een stijging in
vergelijking met de vorige jaren. De investeringen stellen de
NMBS-Groep in staat een betere dienstverlening aan te bieden en een
antwoord te geven op de stijgende capaciteitsbehoefte. Tegelijkertijd
werd aan de regering voorgesteld om, gelet op haar inschatting dat de
verkoop van de Sopima gronden de geraamde opbrengst zal halen, en
rekening houdend met kleine verschuivingen in Vlaanderen, in elk geval
in supplementaire middelen te voorzien voor de ontsluiting van de
havens van Zeebrugge en Antwerpen (3de spoor Brugge-Dudzele, bocht van
ter Doest, IJzeren Rijn).
De NMBS-Groep zal in de periode 2005-2007 4789 miljoen besteden. Het
grootste deel hiervan ( 3314 miljoen) zal worden geïnvesteerd door
Infrabel, de beheerder van het Belgische spoorwegennet. Infrabel
investeert dit bedrag in verschillende projecten en legt vooral de
nadruk op de modernisering en uitbreiding van de binnenlandse
spoorweginfrastructuur. Andere belangrijke posten zijn het
GEN-project, de verdere afwerking van het hst-net, veiligheid én een
beter onthaal van de reizigers.
De NMBS zal de komende drie jaar 947 miljoen investeren. Het
belangrijkste deel gaat naar de aankoop van rijtuigen en motorstellen,
locomotieven en wagens. Hiermee zal het bedrijf een antwoord geven op
de stijgende capaciteitsbehoeften. Daarnaast wordt een deel van het
oudste reizigersmaterieel vernieuwd om het comfort van de reizigers te
verhogen en worden belangrijke investeringen gedaan om de
onderhoudswerkplaatsen te moderniseren.
De NMBS-Holding van haar kant zal 528 miljoen besteden. Dit bedrag zal
voornamelijk gaan naar de bouw en inrichting van parkings voor de
reizigers, een verdere verbetering van de stationsgebouwen en
modernisering van de informatica binnen de Groep.
Infrabel onderzoekt momenteel of een deel van de investeringen kan
worden gedragen door middel van Publiek-Private Samenwerkingsverbanden
(PPS). De studie hieromtrent moet nog worden afgerond. Indien zou
blijken dat sommige van de geplande investeringen niet via een
PPS-formule kunnen worden gerealiseerd, zal een nieuw onderzoek van
het investeringsplan zich opdringen.
Meer in detail komen de geplande investeringen op het volgende neer:
Infrabel
Het behoud en de uitbreiding (exclusief het GEN) van de infrastructuur
-met een respectievelijk belang van 27% en 20%- vormen het merendeel
van de investeringen.
Aan capaciteitsbehoud wordt 878 miljoen besteed. Het doel van deze
investeringen is om de bestaande infrastructuur in perfecte staat te
houden. Hiervoor worden bepaalde infrastructuren vernieuwd of
gemoderniseerd zoals bijvoorbeeld in de seinhuizen (187,4 mio).
De capaciteit van het Belgische spoorwegnet zal de komende jaren via
een 13-tal belangrijke projecten ook worden uitgebreid. De
investeringen moeten toelaten om een betere dienstverlening aan te
bieden op vlak van stiptheid, doorstroming en vlotte exploitatie.
Verder zal het bestaande aanbod verder worden ontwikkeld. De
belangrijkste projecten zijn de Diabolo ( 114 mio), de
Liefkenshoekspoortunnel (146 mio), de lijn Brussel-Luxemburg (73 mio),
andere investeringen in de Antwerpse haven ( 65,1 mio) én het GSM-R (
86 miljoen).
Een ander belangrijk uitbreidingsproject is de verdere uitbouw van het
Gewestelijk ExpresNet in en rond Brussel. Hieraan wordt de komende
jaren 487 miljoen of 15% van de globale enveloppe besteed. De
voornaamste projecten binnen het GEN zijn de bouw van de
Josaphat-tunnel ( 129 mio) te Brussel, de lijn Brussel-Ottignies ( 133
mio), de lijn Brussel-Nijvel ( 101 mio) en de lijn Brussel-Denderleeuw
( 99 mio) .
Verder gaat een belangrijk deel van de investeringen van Infrabel naar
de uitbouw van het hst-net (28%), namelijk 917 miljoen. Voor de
afwerking van de noordelijke hogesnelheidslijn
Brussel-Antwerpen-Nederlandse grens (inclusief Antwerpen-Centraal)
voorziet Infrabel 453 miljoen. De hsl tussen Luik en de Duitse grens
vergt een investering van 363 miljoen.
Infrabel investeert ook 210 miljoen in een beter onthaal van de
reizigers (6%). Het betreft hier vooral de perrons en onderdoorgangen.
Er zal ondermeer in de volgende stations worden geïnvesteerd: Brugge,
Gent-Sint-Pieters, Leuven, Bergen, Brussel-Centraal, etc.
Tenslotte zal Infrabel nog 152 miljoen investeren in diverse
productiemiddelen (3%): infrastructuurwerkplaatsen, speciale
werktuigen voor onderhoud, specifieke informatica en andere.
NMBS
Meer dan een derde van het totale investeringsbudget ( 344 mio) gaat
naar het rollend materieel voor het binnenlands reizigersverkeer.
Hiermee speelt het bedrijf in op het steeds verder stijgende aantal
reizigers. Zo wordt de optie voor de nieuwe bestelling van 90
dubbeldeksrijtuigen (M6) gelicht. Ook worden 80 drieledige elektrische
motorstellen aangekocht, vooral met het oog op de verhoging van het
aanbod in het kader van het GEN. De NMBS investeert eveneens in de
renovatie van reizigersmaterieel, zoals elektrische motorstellen voor
de City-Rail-diensten, en later het GEN.
Ook de financiering van de drie al eerder bestelde
hogesnelheidsstellen (250 km/u) die op de verbinding Brussel-Amsterdam
moeten rijden, zit mee in het investeringsplan. Daarnaast worden
renovaties gepland aan het bestaande hst- park en wordt de
boordseinuitrusting aangepast. De totale investering voor de hst
bedraagt 79 miljoen.
De investeringen in de installatie van de veiligheidssystemen GSM-R en
ETCS (uitrusting van het materieel) vertegenwoordigen eveneens een
budget van 60 miljoen.
Ook in tractiematerieel wordt geïnvesteerd ( 71 mio). Dit betreft
onder meer de aankoop van 60 elektrische locomotieven en 35
diesellocomotieven.
61 miljoen wordt gespendeerd aan de aankoop van nieuwe goederenwagens
en de modernisering van een deel van het wagenpark.
De NMBS investeert ten slotte 168 miljoen in de modernisering en
uitrusting (trainwash, schoonmaakplatform, ) van de
onderhoudswerkplaatsen voor het rollend materieel. Hierin zit onder
meer 37 miljoen voor de start van de bouw van twee nieuwe
werkplaatsen, ter vervanging van die in Merelbeke en Kinkempois, mee
vervat.
NMBS-Holding
De NMBS-Holding investeert 121 miljoen in de modernisering van een
aantal grote stations. Het plan beoogt een verbetering van de
toegankelijkheid, een betere informatieverstrekking in de stations en
op de perrons en een groter comfort van de installaties voor de
reizigers. Het gaat hier in het bijzonder om investeringen in de
stations van Antwerpen-Centraal, Leuven, Gent-Sint-Pieters,
Brussel-Centraal, Brussel-Noord, Brussel-Luxemburg, Charleroi-Zuid,
Luik-Guillemins en Namen. Daarnaast wordt nog eens in 32 miljoen voor
verbeteringen van het onthaal in de kleine stations voorzien en 12
miljoen voor de stations en parkings van de GEN-zone.
Voor de uitbouw van de parkeerfaciliteiten in de onmiddellijke
nabijheid van de stations van Antwerpen-Centraal, Gent-Sint-Pieters,
Brugge, Hasselt, Landen, Gembloers, Bergen, Saint-Ghislain, Ans,
Charleroi- Zuid, Luik-Guillemins en Hoei is een bedrag van 108 miljoen
opgenomen.
Voor de voortzetting van de werken in de hst-stations van
Antwerpen-Centraal en Luik-Guillemins is 69 miljoen gebudgetteerd.
Verdere investeringen in bv. het telefonienetwerk, videobewaking en
beveiliging van de installaties en seinhuizen ten laste van de NMBS
Holding vragen een investering van 39 miljoen.
Tot slot vergen diversen zoals financiering voor gebouwen,
informatisering van de verschillende directies etc. een investering
van 125 miljoen.
Overzicht belangrijkste cijfers
Globale verdeling van de investering
Infrabel
3314 miljoen
69%
SNCB
947 miljoen
20%
SNCB-Holding
528 miljoen
11%
Projecten Infrabel
Hst-infrastructuur
28%
Capaciteitsbehoud
27%
Capaciteitsuitbreiding
20% (sans RER)
Capaciteitsuitbreiding
15% (RER)
Onthaal reizigers
6%
Productiemiddelen
3%
Diverse
1%
Projecten NMBS
Aankoop rijtuigen
20%
Aankoop motorstellen
8%
Aankoop locomotieven
7%
Renovatie reizigersmaterieel
9%
Hst
8%
Goederenwagens
9%
Ander rollend materieel
8%
Onderhoudswerkplaatsen
18%
Diverse
15%
Projecten NMBS-Holding
Onthaal reizigers
54%
Hst-infrastructuur
13%
Capaciteitsbehoud
7%
GEN
2%
Productiemiddelen
5%
Diverse
19%
* De NMBS-Holding overkoepelt de NMBS-Groep en staat mee garant voor
een optimale kwaliteit van de dienstverlening. Dit doet ze door de
activiteiten van haar filialen NMBS (exploitant) en Infrabel
(infrastructuurbeheerder) te coördineren en te ondersteunen. Ze let op
de samenhang van hun strategieën en de eenheid van de groep om, onder
meer, een financieel evenwicht te bereiken. De NMBS-Holding is de
werkgever van het voltallige spoorwegpersoneel van de NMBS-Groep. Dat
telt circa 38 000 personeelsleden. De Holding is eigenaar van de
stationsgebouwen, parkings, fietsenstallingen en ruimtes voor
fietsenverhuur en de stationsomgeving. Verder staat zij voor de
veiligheid op en de beveiliging van het spoorwegdomein. Daarenboven
beheert zij het IT-netwerk voor de volledige groep. Ze zet zich in
voor het behoud van het historisch patrimonium van de
spoorwegactiviteit en heeft de promotie van het vervoer op het
Belgische spoorwegnet, een van s werelds dichtste, tot doel.
* Infrabel is de naamloze vennootschap van publiek recht,
verantwoordelijk voor het beheer, onderhoud, vernieuwing en
ontwikkeling van het Belgische spoorwegennet. Het bedrijf is ook
verantwoordelijk voor de toekenning van de licenties en de rijpaden
aan alle Belgische en buitenlandse operatoren. De specifieke structuur
van de aandeelhouders van Infrabel waarborgt een volledige
onafhankelijkheid. Infrabel werd op 1 januari 2005 opgericht na de
splitsing van de Belgische spoorwegen en maakt deel uit van de
NMBS-Groep. De onderneming stelt vandaag zon 14.500 personen te werk
en realiseert een omzet van ongeveer 1 miljard euro (2005). Voor meer
info kan u terecht op onze website: www.infrabel.be.
* De NMBS is de Belgische naamloze vennootschap van publiek recht die
de exploitatie en commercialisering verzekert van het nationaal en
internationaal reizigers- en goederenvervoer per spoor. Zij staat
eveneens in voor het beheer van het rollend materieel.
De NMBS stelt ± 18.600 mensen te werk en realiseert een omzet van
ongeveer 1,83 miljard euro (schatting 2005). Ze beheert ook haar
belangen in de filialen zoals Eurostar, Thalys, IFB en TRW.
Met een kwaliteitsvolle, betrouwbare en marktgerichte dienstverlening
speelt de NMBS een sleutelrol in de ontwikkeling van duurzame
mobiliteit.
""
NMBS