NMBS

NMBS-Groep investeert bijna 5 miljard euro in drie jaar

30/09/2005

Plan stelt gevoelige capaciteitsuitbreiding en verhoging reizigerscomfort voorop

Brussel, 30 september 2005. De NMBS-Groep heeft vandaag haar investeringsplan 2005-2007 aan de Minister van Overheidsbedrijven voorgelegd zodat de bevoegde autoriteiten de procedure hieromtrent kunnen verderzetten. Volgens dit plan zullen de bedrijven van de NMBS-Groep in 3 jaar tijd 4789 miljoen investeren. Niettegenstaande de nodige budgettaire voorzichtigheid en het feit dat in dit investeringsplan géén elementen werden opgenomen die in strijd zijn met de schuldstabilisatie in 2008, betekent dit een stijging in vergelijking met de vorige jaren. De investeringen stellen de NMBS-Groep in staat een betere dienstverlening aan te bieden en een antwoord te geven op de stijgende capaciteitsbehoefte. Tegelijkertijd werd aan de regering voorgesteld om, gelet op haar inschatting dat de verkoop van de Sopima gronden de geraamde opbrengst zal halen, en rekening houdend met kleine verschuivingen in Vlaanderen, in elk geval in supplementaire middelen te voorzien voor de ontsluiting van de havens van Zeebrugge en Antwerpen (3de spoor Brugge-Dudzele, bocht van ter Doest, IJzeren Rijn).

De NMBS-Groep zal in de periode 2005-2007 4789 miljoen besteden. Het grootste deel hiervan ( 3314 miljoen) zal worden geïnvesteerd door Infrabel, de beheerder van het Belgische spoorwegennet. Infrabel investeert dit bedrag in verschillende projecten en legt vooral de nadruk op de modernisering en uitbreiding van de binnenlandse spoorweginfrastructuur. Andere belangrijke posten zijn het GEN-project, de verdere afwerking van het hst-net, veiligheid én een beter onthaal van de reizigers.

De NMBS zal de komende drie jaar 947 miljoen investeren. Het belangrijkste deel gaat naar de aankoop van rijtuigen en motorstellen, locomotieven en wagens. Hiermee zal het bedrijf een antwoord geven op de stijgende capaciteitsbehoeften. Daarnaast wordt een deel van het oudste reizigersmaterieel vernieuwd om het comfort van de reizigers te verhogen en worden belangrijke investeringen gedaan om de onderhoudswerkplaatsen te moderniseren.

De NMBS-Holding van haar kant zal 528 miljoen besteden. Dit bedrag zal voornamelijk gaan naar de bouw en inrichting van parkings voor de reizigers, een verdere verbetering van de stationsgebouwen en modernisering van de informatica binnen de Groep.

Infrabel onderzoekt momenteel of een deel van de investeringen kan worden gedragen door middel van Publiek-Private Samenwerkingsverbanden (PPS). De studie hieromtrent moet nog worden afgerond. Indien zou blijken dat sommige van de geplande investeringen niet via een PPS-formule kunnen worden gerealiseerd, zal een nieuw onderzoek van het investeringsplan zich opdringen.

Meer in detail komen de geplande investeringen op het volgende neer:

Infrabel

Het behoud en de uitbreiding (exclusief het GEN) van de infrastructuur
-met een respectievelijk belang van 27% en 20%- vormen het merendeel van de investeringen.

Aan capaciteitsbehoud wordt 878 miljoen besteed. Het doel van deze investeringen is om de bestaande infrastructuur in perfecte staat te houden. Hiervoor worden bepaalde infrastructuren vernieuwd of gemoderniseerd zoals bijvoorbeeld in de seinhuizen (187,4 mio).

De capaciteit van het Belgische spoorwegnet zal de komende jaren via een 13-tal belangrijke projecten ook worden uitgebreid. De investeringen moeten toelaten om een betere dienstverlening aan te bieden op vlak van stiptheid, doorstroming en vlotte exploitatie. Verder zal het bestaande aanbod verder worden ontwikkeld. De belangrijkste projecten zijn de Diabolo ( 114 mio), de Liefkenshoekspoortunnel (146 mio), de lijn Brussel-Luxemburg (73 mio), andere investeringen in de Antwerpse haven ( 65,1 mio) én het GSM-R ( 86 miljoen).

Een ander belangrijk uitbreidingsproject is de verdere uitbouw van het Gewestelijk ExpresNet in en rond Brussel. Hieraan wordt de komende jaren 487 miljoen of 15% van de globale enveloppe besteed. De voornaamste projecten binnen het GEN zijn de bouw van de Josaphat-tunnel ( 129 mio) te Brussel, de lijn Brussel-Ottignies ( 133 mio), de lijn Brussel-Nijvel ( 101 mio) en de lijn Brussel-Denderleeuw ( 99 mio) .

Verder gaat een belangrijk deel van de investeringen van Infrabel naar de uitbouw van het hst-net (28%), namelijk 917 miljoen. Voor de afwerking van de noordelijke hogesnelheidslijn
Brussel-Antwerpen-Nederlandse grens (inclusief Antwerpen-Centraal) voorziet Infrabel 453 miljoen. De hsl tussen Luik en de Duitse grens vergt een investering van 363 miljoen.

Infrabel investeert ook 210 miljoen in een beter onthaal van de reizigers (6%). Het betreft hier vooral de perrons en onderdoorgangen. Er zal ondermeer in de volgende stations worden geïnvesteerd: Brugge, Gent-Sint-Pieters, Leuven, Bergen, Brussel-Centraal, etc.

Tenslotte zal Infrabel nog 152 miljoen investeren in diverse productiemiddelen (3%): infrastructuurwerkplaatsen, speciale werktuigen voor onderhoud, specifieke informatica en andere.

NMBS

Meer dan een derde van het totale investeringsbudget ( 344 mio) gaat naar het rollend materieel voor het binnenlands reizigersverkeer. Hiermee speelt het bedrijf in op het steeds verder stijgende aantal reizigers. Zo wordt de optie voor de nieuwe bestelling van 90 dubbeldeksrijtuigen (M6) gelicht. Ook worden 80 drieledige elektrische motorstellen aangekocht, vooral met het oog op de verhoging van het aanbod in het kader van het GEN. De NMBS investeert eveneens in de renovatie van reizigersmaterieel, zoals elektrische motorstellen voor de City-Rail-diensten, en later het GEN.

Ook de financiering van de drie al eerder bestelde hogesnelheidsstellen (250 km/u) die op de verbinding Brussel-Amsterdam moeten rijden, zit mee in het investeringsplan. Daarnaast worden renovaties gepland aan het bestaande hst- park en wordt de boordseinuitrusting aangepast. De totale investering voor de hst bedraagt 79 miljoen.

De investeringen in de installatie van de veiligheidssystemen GSM-R en ETCS (uitrusting van het materieel) vertegenwoordigen eveneens een budget van 60 miljoen.

Ook in tractiematerieel wordt geïnvesteerd ( 71 mio). Dit betreft onder meer de aankoop van 60 elektrische locomotieven en 35 diesellocomotieven.

61 miljoen wordt gespendeerd aan de aankoop van nieuwe goederenwagens en de modernisering van een deel van het wagenpark.

De NMBS investeert ten slotte 168 miljoen in de modernisering en uitrusting (trainwash, schoonmaakplatform, ) van de onderhoudswerkplaatsen voor het rollend materieel. Hierin zit onder meer 37 miljoen voor de start van de bouw van twee nieuwe werkplaatsen, ter vervanging van die in Merelbeke en Kinkempois, mee vervat.

NMBS-Holding

De NMBS-Holding investeert 121 miljoen in de modernisering van een aantal grote stations. Het plan beoogt een verbetering van de toegankelijkheid, een betere informatieverstrekking in de stations en op de perrons en een groter comfort van de installaties voor de reizigers. Het gaat hier in het bijzonder om investeringen in de stations van Antwerpen-Centraal, Leuven, Gent-Sint-Pieters, Brussel-Centraal, Brussel-Noord, Brussel-Luxemburg, Charleroi-Zuid, Luik-Guillemins en Namen. Daarnaast wordt nog eens in 32 miljoen voor verbeteringen van het onthaal in de kleine stations voorzien en 12 miljoen voor de stations en parkings van de GEN-zone.

Voor de uitbouw van de parkeerfaciliteiten in de onmiddellijke nabijheid van de stations van Antwerpen-Centraal, Gent-Sint-Pieters, Brugge, Hasselt, Landen, Gembloers, Bergen, Saint-Ghislain, Ans, Charleroi- Zuid, Luik-Guillemins en Hoei is een bedrag van 108 miljoen opgenomen.

Voor de voortzetting van de werken in de hst-stations van Antwerpen-Centraal en Luik-Guillemins is 69 miljoen gebudgetteerd.

Verdere investeringen in bv. het telefonienetwerk, videobewaking en beveiliging van de installaties en seinhuizen ten laste van de NMBS Holding vragen een investering van 39 miljoen.

Tot slot vergen diversen zoals financiering voor gebouwen, informatisering van de verschillende directies etc. een investering van 125 miljoen.

Overzicht belangrijkste cijfers

Globale verdeling van de investering

Infrabel
3314 miljoen
69%
SNCB
947 miljoen

20%
SNCB-Holding
528 miljoen
11%

Projecten Infrabel

Hst-infrastructuur
28%
Capaciteitsbehoud
27%
Capaciteitsuitbreiding
20% (sans RER)
Capaciteitsuitbreiding
15% (RER)
Onthaal reizigers
6%
Productiemiddelen
3%
Diverse

1%

Projecten NMBS

Aankoop rijtuigen
20%
Aankoop motorstellen
8%
Aankoop locomotieven
7%
Renovatie reizigersmaterieel
9%
Hst
8%
Goederenwagens
9%
Ander rollend materieel
8%
Onderhoudswerkplaatsen
18%
Diverse
15%

Projecten NMBS-Holding

Onthaal reizigers
54%
Hst-infrastructuur
13%
Capaciteitsbehoud
7%
GEN

2%
Productiemiddelen
5%
Diverse
19%


* De NMBS-Holding overkoepelt de NMBS-Groep en staat mee garant voor een optimale kwaliteit van de dienstverlening. Dit doet ze door de activiteiten van haar filialen NMBS (exploitant) en Infrabel (infrastructuurbeheerder) te coördineren en te ondersteunen. Ze let op de samenhang van hun strategieën en de eenheid van de groep om, onder meer, een financieel evenwicht te bereiken. De NMBS-Holding is de werkgever van het voltallige spoorwegpersoneel van de NMBS-Groep. Dat telt circa 38 000 personeelsleden. De Holding is eigenaar van de stationsgebouwen, parkings, fietsenstallingen en ruimtes voor fietsenverhuur en de stationsomgeving. Verder staat zij voor de veiligheid op en de beveiliging van het spoorwegdomein. Daarenboven beheert zij het IT-netwerk voor de volledige groep. Ze zet zich in voor het behoud van het historisch patrimonium van de spoorwegactiviteit en heeft de promotie van het vervoer op het Belgische spoorwegnet, een van s werelds dichtste, tot doel.


* Infrabel is de naamloze vennootschap van publiek recht, verantwoordelijk voor het beheer, onderhoud, vernieuwing en ontwikkeling van het Belgische spoorwegennet. Het bedrijf is ook verantwoordelijk voor de toekenning van de licenties en de rijpaden aan alle Belgische en buitenlandse operatoren. De specifieke structuur van de aandeelhouders van Infrabel waarborgt een volledige onafhankelijkheid. Infrabel werd op 1 januari 2005 opgericht na de splitsing van de Belgische spoorwegen en maakt deel uit van de NMBS-Groep. De onderneming stelt vandaag zon 14.500 personen te werk en realiseert een omzet van ongeveer 1 miljard euro (2005). Voor meer info kan u terecht op onze website: www.infrabel.be.


* De NMBS is de Belgische naamloze vennootschap van publiek recht die de exploitatie en commercialisering verzekert van het nationaal en internationaal reizigers- en goederenvervoer per spoor. Zij staat eveneens in voor het beheer van het rollend materieel. De NMBS stelt ± 18.600 mensen te werk en realiseert een omzet van ongeveer 1,83 miljard euro (schatting 2005). Ze beheert ook haar belangen in de filialen zoals Eurostar, Thalys, IFB en TRW. Met een kwaliteitsvolle, betrouwbare en marktgerichte dienstverlening speelt de NMBS een sleutelrol in de ontwikkeling van duurzame mobiliteit.

""