Gemeente Bladel
Rampenbestrijding Zuidoost-Brabant positief beoordeeld
De operationele diensten in de regio Zuidoost-Brabant geven deskundig,
professioneel en gedreven vorm aan de organisatie van de
rampenbestrijding. Dit concludeert de Inspectie Openbare Orde en
Veiligheid (IOOV) van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en
Koninkrijksrelaties, na een inventarisatie in de maanden oktober en
november 2004.
De IOOV trekt in haar rapport conclusies over drie aspecten van
voorbereiding in het proces van de rampenbestrijding. Het eerste
aspect, functioneren van de operationele hoofdstructuur, is voldoende
voorbereid. Op de overige aspecten, bedrijfszekere verwerking van
meldingen en alarmering op de meldkamer bij acute rampen en
informatiemanagement, zijn verbeteringen nodig, gewenst of
noodzakelijk.
Verbeteringen
De hulpdiensten erkennen de verbeteringen die nodig zijn. Daar zijn
acties voor uitgewerkt, die nu opgepakt moeten worden. De acties zijn
vooral gericht op een snelle alarmering en opschaling. Daarnaast moet
de juiste (operationele) informatie, van de drie hulpdiensten, tijdig
op de juiste plaats terecht komen.
Doorlichting
De IOOV houdt in elke regio een Algemene Doorlichting
Rampenbestrijding (ADR), om de landelijke kwaliteit van de
rampenbestrijding te verbeteren. De ADR richt zich op de voorwaarden
die in de veiligheidsregio zijn geschapen om mogelijke rampen te
kunnen voorkomen en te bestrijden; kortweg om mogelijke rampen te
beheersen.
De inspectie bestudeert:
1. in welke mate de actuele rampenbestrijdingsprocessen zijn
voorbereid;
2. in welke mate rampen worden voorkomen;
3. hoe de aansturing van de organisatie is georganiseerd en wat het
verbeterpotentieel is.
Werkwijze
De totale doorlichting bestaat uit drie delen. In deel 1
inventariseert de inspectie de operationele hoofdstructuur van de
rampenbestrijding en de opschaling daarvan. De voorbereiding moet goed
zijn om de hele rampenbestrijdingsorganisatie tijdig en effectief te
kunnen laten functioneren.
De inventarisatie bestond allereerst uit een studie van de beschikbare
documenten. Ook werd de opschaling getest aan de hand van een casus op
de meldkamer. Daarna zijn gesprekken gevoerd met
sleutelfunctionarissen van de drie hulpdiensten.
Als de voorbereiding volgens het doorlichtingsteam voldoende is, volgt
deel 2, de simulatie. Pas als de simulatie goed verloopt, worden de
overige onderdelen / processen getoetst in deel 3.
Het rapport dat de IOOV nu heeft uitgebracht betreft deel 1. De
verbeteringen zoals hierboven beschreven moeten geïmplementeerd zijn
om deel te mogen nemen aan deel 2, de simulatie.
---