Partij van de Arbeid


Den Haag, 30 september 2005


Vragen van de leden Crone (PvdA) en Hofstra (VVD) aan de minister van Financiën, de minister van Economische Zaken en de minister van Verkeer en Waterstaat


over het level playing field in de pechhulpverleningsmarkt


* Bent u ervan op de hoogte dat het nieuwe bedrijf Route Mobiel als verzekeraar wordt beschouwd in de zin van de Wet toezicht verzekeringsbedrijf en onder toezicht van DNB moet voldoen aan solvabiliteitseisen?


* Bent u ervan op de hoogte dat de ANWB vrijstelling heeft gekregen van bovengenoemd toezicht op basis van art. 13 Wtv? En dat aan Route Mobiel dezelfde vrijstelling is geweigerd, met als argument dat de technische hulp is uitbesteed?


* Deelt u de mening dat hierdoor geen level playing field kan ontstaan en dit onwenselijk is? Deelt u de mening dat door de solvabiliteitseis Route Mobiel meer premie moet betalen en dus een kostennadeel heeft?


* Hoe gaat u deze ongelijke situatie rechttrekken? Kunt u hiervoor art. 13 Wtv aanpassen en op welke termijn?


* Deelt u de mening dat meer concurrentie in de pechhulpverleningsmarkt een wenselijke zaak is? Hoe kunt u nog meer concurrentie in de pechhulpverleningsmarkt introduceren? Wanneer kan toetreding door de ADAC en de Belgische wegenwacht verwacht worden?


* Deelt u de mening dat de stilzwijgende verlenging van jaarabonnementen per 1 december, die nu nog gebruikelijk is in de pechhulpverleningsmarkt, een belemmerend effect hebben op de concurrentie? Hoe kunt u de stilzwijgende verlenging van jaarabonnementen afschaffen? Kunt u de ANWB verzoeken om deze contractbepaling zelf te schrappen? Zo nee, waarom niet?


* Is bij de ANWB reeds een verschuiving in het denken merkbaar, van monopolieaanboddenken naar vraaggericht denken en inspelen op de wensen van de consument? Wordt de omslag gemaakt van het bekritiseren van de concurrentie naar het verbeteren van de dienstverlening en het verlagen van de kosten en de tarieven? Zo nee, waarom niet?


* Is het juist dat er voor ANWB en Route Mobiel verschillende regels bestaan over het mogen verrichten van werkzaamheden op de (snel-)weg? Zo ja, welke verschillen zijn dat en zijn deze te rechtvaardigen? Zo nee, wilt u deze verschillen dan onmiddellijk opheffen?