Provincie Flevoland




Projectnota/MER en voorkeurstracé N23 Lelystad-Dronten vastgesteld

Gedeputeerde Staten van Flevoland hebben de Projectnota/MER en het ontwerp-tracébesluit voor de nieuwe autowegverbinding N23 tussen Lelystad en Dronten vastgesteld. Iedereen kan hier nu op reageren.

Om de N23 aan te kunnen leggen behoort een M.E.R.-procedure te worden uitgevoerd. Gedeputeerde Staten (GS) heeft in juli van dit jaar de richtlijnen vastgesteld waarin staat welke informatie moet worden uitgewerkt in de Projectnota/MER. Beschreven is welke alternatieven er mogelijk zijn voor de nieuwe autoweg en wat de milieugevolgen daarvan zijn. Het bestuurlijke voorkeurstracé is als schetsontwerp uitgewerkt tot een zogenoemd ontwerp-tracébesluit. In dit ontwerp-tracébesluit heeft GS er voor gekozen om de N23 tussen Lelystad en Dronten aan te leggen als een autoweg met 2x1 rijstroken (maximumsnelheid 100 km/uur), met een reservering voor een toekomstige uitbreiding naar 2x2 rijstroken. De nieuwe weg ligt vanaf de aansluiting op de A6 bij de Houtribweg in Lelystad grotendeels gebundeld met de Hanzelijn, krijgt een ongelijkvloerse aansluiting bij Swifterbant, buigt direct na de Elandweg met een ruime boog af van de Hanzelijn en sluit even ten oosten van de Rendiertocht met een ruime rotonde aan op de Dronterringweg, waar de N23 als autoweg vooralsnog eindigt. Aan de Dronterringweg zullen gefaseerd maatregelen worden uitgevoerd om het verkeer de komende jaren vlot en veilig af te kunnen wikkelen.

Het ontwerp-tracébesluit komt tegemoet aan veel van de
inspraakreacties op het concept van de Projectnota/MER en de inspraak die daarover begin dit jaar heeft plaatsgevonden. Het plan houdt nu rekening met een directe ontsluiting voor bestemmingsverkeer van de Bijlweg naar de te realiseren rotonde bij de A6. De N23 tussen de kruising met de Elandweg en de aansluiting op de Dronterringweg zal worden uitgewerkt volgens een meer gestrekt tracé. De N23 zal vervolgens met een rotonde aansluiten op de bestaande Dronterringweg, waarbij rekening wordt gehouden met een toekomstige ombouw tot een ongelijkvloerse aansluiting. De bestaande fietsverbinding aan de zuidzijde van de Dronterringweg blijft gehandhaafd en kruist de N23/Dronterringweg door middel van een ongelijkvloerse fietskruising. Aan de noordzijde van de Dronterringweg zal een parallelweg worden aangelegd om langzaam en bestemmingsverkeer af te wikkelen. Bij de aansluiting van de Noord op de Dronterringweg zal een rotonde worden aangelegd en de huidige rotonde bij de aansluiting van de Rivierendreef zal worden gereconstrueerd.

De Projectnota/MER en het ontwerp-tracébesluit liggen ter inzage van donderdag 29 september t/m woensdag 9 november 2005 in het provinciehuis te Lelystad en de gemeentehuizen van Lelystad en Dronten. In deze periode heeft een ieder de gelegenheid om schriftelijk zienswijzen in te brengen over de volledigheid en juistheid van het MER en over de inhoud van het ontwerp-tracébesluit. Ook kan men de zienswijze mondeling kenbaar maken tijdens een hoorzitting op donderdag 27 oktober 2005 in het gemeentehuis van Dronten. Hiervan wordt verslaglegging gedaan. Vanaf 19.30 uur is er de gelegenheid om tekeningen van het ontwerp-tracébesluit te bekijken, waarna om 20.30 uur de formele zitting volgt. U dient zich voor deze zitting aan te melden. Dit kan bij het secretariaat van de afdeling Wegen, Verkeer en Vervoer van de provincie Flevoland, telefoonnummer: 0320-265 561, of ter plaatse, uiterlijk een kwartier voor aanvang van de zitting.

Na afloop van de inspraakperiode zullen alle ingebrachte opmerkingen en adviezen worden verwerkt in een reactienota waarna het tracébesluit met eventuele aanpassingen ter vaststelling zal worden voorgelegd aan Provinciale Staten van Flevoland.