Projectnota/MER en voorkeurstracé N23 Lelystad-Dronten vastgesteld
Gedeputeerde Staten van Flevoland hebben de Projectnota/MER en het
ontwerp-tracébesluit voor de nieuwe autowegverbinding N23 tussen
Lelystad en Dronten vastgesteld. Iedereen kan hier nu op reageren.
Om de N23 aan te kunnen leggen behoort een M.E.R.-procedure te worden
uitgevoerd. Gedeputeerde Staten (GS) heeft in juli van dit jaar de
richtlijnen vastgesteld waarin staat welke informatie moet worden
uitgewerkt in de Projectnota/MER. Beschreven is welke alternatieven er
mogelijk zijn voor de nieuwe autoweg en wat de milieugevolgen daarvan
zijn. Het bestuurlijke voorkeurstracé is als schetsontwerp uitgewerkt
tot een zogenoemd ontwerp-tracébesluit. In dit ontwerp-tracébesluit
heeft GS er voor gekozen om de N23 tussen Lelystad en Dronten aan te
leggen als een autoweg met 2x1 rijstroken (maximumsnelheid 100
km/uur), met een reservering voor een toekomstige uitbreiding naar 2x2
rijstroken. De nieuwe weg ligt vanaf de aansluiting op de A6 bij de
Houtribweg in Lelystad grotendeels gebundeld met de Hanzelijn, krijgt
een ongelijkvloerse aansluiting bij Swifterbant, buigt direct na de
Elandweg met een ruime boog af van de Hanzelijn en sluit even ten
oosten van de Rendiertocht met een ruime rotonde aan op de
Dronterringweg, waar de N23 als autoweg vooralsnog eindigt. Aan de
Dronterringweg zullen gefaseerd maatregelen worden uitgevoerd om het
verkeer de komende jaren vlot en veilig af te kunnen wikkelen.
Het ontwerp-tracébesluit komt tegemoet aan veel van de
inspraakreacties op het concept van de Projectnota/MER en de inspraak
die daarover begin dit jaar heeft plaatsgevonden. Het plan houdt nu
rekening met een directe ontsluiting voor bestemmingsverkeer van de
Bijlweg naar de te realiseren rotonde bij de A6. De N23 tussen de
kruising met de Elandweg en de aansluiting op de Dronterringweg zal
worden uitgewerkt volgens een meer gestrekt tracé. De N23 zal
vervolgens met een rotonde aansluiten op de bestaande Dronterringweg,
waarbij rekening wordt gehouden met een toekomstige ombouw tot een
ongelijkvloerse aansluiting. De bestaande fietsverbinding aan de
zuidzijde van de Dronterringweg blijft gehandhaafd en kruist de
N23/Dronterringweg door middel van een ongelijkvloerse fietskruising.
Aan de noordzijde van de Dronterringweg zal een parallelweg worden
aangelegd om langzaam en bestemmingsverkeer af te wikkelen. Bij de
aansluiting van de Noord op de Dronterringweg zal een rotonde worden
aangelegd en de huidige rotonde bij de aansluiting van de
Rivierendreef zal worden gereconstrueerd.
De Projectnota/MER en het ontwerp-tracébesluit liggen ter inzage van
donderdag 29 september t/m woensdag 9 november 2005 in het
provinciehuis te Lelystad en de gemeentehuizen van Lelystad en
Dronten. In deze periode heeft een ieder de gelegenheid om
schriftelijk zienswijzen in te brengen over de volledigheid en
juistheid van het MER en over de inhoud van het ontwerp-tracébesluit.
Ook kan men de zienswijze mondeling kenbaar maken tijdens een
hoorzitting op donderdag 27 oktober 2005 in het gemeentehuis van
Dronten. Hiervan wordt verslaglegging gedaan. Vanaf 19.30 uur is er de
gelegenheid om tekeningen van het ontwerp-tracébesluit te bekijken,
waarna om 20.30 uur de formele zitting volgt. U dient zich voor deze
zitting aan te melden. Dit kan bij het secretariaat van de afdeling
Wegen, Verkeer en Vervoer van de provincie Flevoland, telefoonnummer:
0320-265 561, of ter plaatse, uiterlijk een kwartier voor aanvang van
de zitting.
Na afloop van de inspraakperiode zullen alle ingebrachte opmerkingen
en adviezen worden verwerkt in een reactienota waarna het tracébesluit
met eventuele aanpassingen ter vaststelling zal worden voorgelegd aan
Provinciale Staten van Flevoland.
Provincie Flevoland