NMa geeft consument inzicht in prestaties energiebedrijven
05-18 / 30-09-2005
Als vervolg op haar onderzoeken naar de administratie van de grote
energiebedrijven publiceert de Nederlandse Mededingingsautoriteit
(NMa) op haar website ieder kwartaal een scorekaart. Deze scorekaart
geeft de consument structureel inzicht in de prestaties van
individuele energiebedrijven. De toezichthouder laat met de scorekaart
zien hoe het per bedrijf is gesteld met de tijdigheid van het
versturen van rekeningen als gevolg van een verhuizing of switch. Ook
de tijdigheid van het versturen van jaarafrekeningen staat vermeld.
Op basis van haar onderzoek eerder deze maand naar de administratie
van de zes grote energieleveranciers (Essent, Eneco, Nuon, Delta,
Greenchoice en Oxxio) concludeerde de NMa dat de leveranciers erin
waren geslaagd hun administratieve achterstanden van voor januari bij
de verwerking van verhuizingen en switches 2005 weg te werken. Dit in
lijn met de afspraken die de leveranciers begin dit jaar met de
Minister van Economische Zaken hebben gemaakt. Peter Plug, waarnemend
directeur Directie Toezicht Energie (DTe), onderdeel van de NMa: Het
is natuurlijk zaak dat de energiebedrijven dit resultaat weten vast te
houden en dat de consument ten alle tijde weet waar hij aan toe is.
Met de scorekaarten op onze website maken we de prestaties van de
energiebedrijven met betrekking tot hun administratie transparant en
is de consument in staat deze prestaties bij het kiezen van een
energieleverancier mee te wegen.
De vandaag gepubliceerde scorekaart omvat het percentage tijdig
(binnen twee maanden) verstuurde rekeningen aan klanten die aangaven
in juni te willen switchen of verhuizen. De scorekaart laat, evenals
het onderzoek eerder deze maand, zien dat de energiebedrijven hun
administratieve processen hebben verbeterd. Mochten de prestaties van
de energiebedrijven onverhoopt terugvallen, dan vraagt DTe om een
gedegen plan van aanpak waarvan zij de uitvoering nauwlettend volgt.
De scorekaart is ontwikkeld in samenwerking met EnergieNed en omvat
alle elektriciteits- en gasleveranciers met meer dan 10.000 klanten.
De prestaties van de netbeheerders zijn nog niet in de scorekaart
opgenomen. Met de netbeheerders is inmiddels afgesproken dat zij zelf
de nodige stappen zetten om de onderlinge vergelijkbaarheid tot stand
te brengen. Vervolgens neemt DTe in december van dit jaar ook de
prestaties van de netbeheerders op in de scorekaart. De scorekaart is
vanaf vandaag te vinden op de website van DTe: www.dte.nl
Naast tijdigheid kijkt DTe ook naar andere aspecten van kwaliteit
binnen de dienstverlening van de energiebedrijven. Zo komt de
toezichthouder in de loop van volgend jaar met de resultaten van haar
onderzoek naar de wijze waarop energiebedrijven omgaan met
klachtenafhandeling.
Meer over dit onderwerp
http://www.dte.nl/nederlands/consumenten/Energiebedrijven_vergelijken/
index.asp
Scorecard derde kwartaal 2005
Nederlandse mededingingsautoriteit (NMa)