Vereniging Nederlandse Gemeenten

UITKOMSTEN VIJFDE VNG-LEDENPANEL

Stemmen in een willekeurig stemlokaal

Mogen gemeenten verplicht worden gesteld stemmen in een willekeurig stemlokaal binnen de gemeente mogelijk te maken? Van de deelnemende groep burgemeesters en wethouders beantwoordt 33% deze vraag bevestigend, van de raadsleden en griffiers 49% en van de gemeentesecretarissen en overige ambtenaren 52%. Hogere structurele kosten zijn een reden om de beslissing aan gemeenten over te laten. Overigens vindt 87% van het ledenpanel dat de hogere kosten moeten worden vergoed door het ministerie van BZK. Indien gemeenten worden gecompenseerd, dan vindt 56% van de burgemeesters en wethouders, 57% van de gemeentesecretarissen en ambtenaren en 47% van de raadsleden en raadsgriffiers, dat gemeenten mogen worden verplicht stemmen in een willekeurig stemlokaal binnen de eigen gemeenten mogelijk te maken. Op termijn dient stemmen in een willekeurig stemlokaal buiten de eigen gemeente tot de mogelijkheden te behoren vindt 44% van de burgemeesters en wethouders, 58% van de raadsleden en griffiers en 62% van de gemeentesecretarissen en overige ambtenaren.

De gemeentelijke regierol bij het tegengaan van extremisme

Ligt de gemeentelijke regierol bij het tegengaan van extremisme bij de gemeente? Deze vraag wordt door 44% van de burgermeesters en wethouders, 32% van de raadsleden en griffiers en 21% van de gemeentesecretarissen en overige ambtenaren positief beantwoord. Op de vraag of de gemeente waar de deelnemers van het ledenpanel werkzaam zijn, te maken heeft met vormen van radicalisering, antwoordt 20% van de deelnemers bevestigend en 72% ontkennend. Rond de 10% van de deelnemers geeft aan dat de gemeente een grote rol heeft bij het tegengaan van radicalisering, 30% dat hun gemeente een kleine rol heeft en 55% dat de gemeente geen rol heeft. 71% van de burgemeesters en wethouders, 68% van de raadsleden en griffiers en 53% van de gemeentesecretarissen en overige ambtenaren achten ondersteuning van de VNG bij de aanpak van radicalisering wenselijk.

De aanpak luchtkwaliteit van VROM

In de aanpak van het ministerie van VROM leiden aanpassingen in de wet- en regelgeving leiden tot een lichte versoepeling van de normen voor fijn stof, mogen nieuwe ontwikkelingen doorgaan mits de luchtkwaliteit per saldo gelijk blijft, en komt er een brongerichte aanpak, zoals het plaatsen van roetfilters in dieselautos. Van het ledenpanel vindt 33% dat de aanpak van VROM voor hun gemeente een afdoende oplossing is. Voor 17% helpt de aanpak wel maar is het voor hun gemeente niet afdoende en 31% vindt de aanpak van VROM in het algemeen niet voldoende.

Aan deze peiling onder het ledenpanel namen 164 raadsleden, 63 griffiers, 24 burgemeesters, 51 wethouders, 41 gemeentesecretarissen en 91 ambtenaren deel. De uitkomsten van het ledenpanel zijn niet representatief voor alle gemeenten in Nederland, maar geven een indicatie van de mening van de leden.

Het volledige rapport met de uitkomsten van de nieuwste ledenpeiling.