UITKOMSTEN VIJFDE VNG-LEDENPANEL
Stemmen in een willekeurig stemlokaal
Mogen gemeenten verplicht worden gesteld stemmen in een willekeurig
stemlokaal binnen de gemeente mogelijk te maken? Van de deelnemende
groep burgemeesters en wethouders beantwoordt 33% deze vraag
bevestigend, van de raadsleden en griffiers 49% en van de
gemeentesecretarissen en overige ambtenaren 52%. Hogere structurele
kosten zijn een reden om de beslissing aan gemeenten over te laten.
Overigens vindt 87% van het ledenpanel dat de hogere kosten moeten
worden vergoed door het ministerie van BZK. Indien gemeenten worden
gecompenseerd, dan vindt 56% van de burgemeesters en wethouders, 57%
van de gemeentesecretarissen en ambtenaren en 47% van de raadsleden en
raadsgriffiers, dat gemeenten mogen worden verplicht stemmen in een
willekeurig stemlokaal binnen de eigen gemeenten mogelijk te maken. Op
termijn dient stemmen in een willekeurig stemlokaal buiten de eigen
gemeente tot de mogelijkheden te behoren vindt 44% van de
burgemeesters en wethouders, 58% van de raadsleden en griffiers en 62%
van de gemeentesecretarissen en overige ambtenaren.
De gemeentelijke regierol bij het tegengaan van extremisme
Ligt de gemeentelijke regierol bij het tegengaan van extremisme bij de
gemeente? Deze vraag wordt door 44% van de burgermeesters en
wethouders, 32% van de raadsleden en griffiers en 21% van de
gemeentesecretarissen en overige ambtenaren positief beantwoord. Op de
vraag of de gemeente waar de deelnemers van het ledenpanel werkzaam
zijn, te maken heeft met vormen van radicalisering, antwoordt 20% van
de deelnemers bevestigend en 72% ontkennend. Rond de 10% van de
deelnemers geeft aan dat de gemeente een grote rol heeft bij het
tegengaan van radicalisering, 30% dat hun gemeente een kleine rol
heeft en 55% dat de gemeente geen rol heeft. 71% van de burgemeesters
en wethouders, 68% van de raadsleden en griffiers en 53% van de
gemeentesecretarissen en overige ambtenaren achten ondersteuning van
de VNG bij de aanpak van radicalisering wenselijk.
De aanpak luchtkwaliteit van VROM
In de aanpak van het ministerie van VROM leiden aanpassingen in de
wet- en regelgeving leiden tot een lichte versoepeling van de normen
voor fijn stof, mogen nieuwe ontwikkelingen doorgaan mits de
luchtkwaliteit per saldo gelijk blijft, en komt er een brongerichte
aanpak, zoals het plaatsen van roetfilters in dieselautos. Van het
ledenpanel vindt 33% dat de aanpak van VROM voor hun gemeente een
afdoende oplossing is. Voor 17% helpt de aanpak wel maar is het voor
hun gemeente niet afdoende en 31% vindt de aanpak van VROM in het
algemeen niet voldoende.
Aan deze peiling onder het ledenpanel namen 164 raadsleden, 63
griffiers, 24 burgemeesters, 51 wethouders, 41 gemeentesecretarissen
en 91 ambtenaren deel. De uitkomsten van het ledenpanel zijn niet
representatief voor alle gemeenten in Nederland, maar geven een
indicatie van de mening van de leden.
Het volledige rapport met de uitkomsten van de nieuwste ledenpeiling.
Vereniging Nederlandse Gemeenten