NDA Branche Barometer 1ste halfjaar 2005:
Bron: Persbericht BOVAG
datum: 30-09-2005
Dealerrendement ongezond laag
Personenautodealers hebben zwaar te kampen met de geringe
koopgeneigdheid van consumenten. Tegelijkertijd stellen de
autofabrikanten en importeurs steeds hogere (en kostenverhogende)
eisen aan dealerbedrijven. Het gevolg laat zich raden: de resultaten
van de autodealers staan onder toenemende druk. In het eerste halfjaar
van 2005 werd gemiddeld een rendement behaald van bijna 1,3 procent
(van de omzet), in 2004 was dat nog 1,6 procent. Deze cijfers komen
uit de Branche Barometer van de Nederlandse Dealer Associatie (NDA)
een afdeling van BOVAG.
De omzetontwikkeling van het gemiddeld dealerbedrijf vertoonde
vergeleken met het eerste halfjaar van 2004 een positieve trend. Zowel
de omzet van nieuwe autos, als die van gebruikt, maar ook werkplaats
en magazijn noteerden fiks toegenomen omzetcijfers. Voor de
belangrijkste omzetafdeling verkoop nieuwe autos, 60% van de
dealeromzet kwam deze ontwikkeling echter geheel voor rekening van de
sterk toegenomen autoprijzen en de toegenomen afzet van lease-autos.
In aantallen gemeten namen de totale autoverkopen in Nederland over de
eerste zes maanden met zon vier procent af. Dat de winstgevendheid van
de autodealers verder gedaald is, heeft alles te maken met een
negatieve margeontwikkeling en toegenomen kosten. Daarnaast lijdt ook
de autodealer onder het sterk verminderde aanbod van schadereparaties.
NDA-secretaris Martin Huisman stelt: Wij spreken in onze sector pas
van een gezond rendement als een niveau van twee procent behaald
wordt. Het huidige niveau van 1,3 procent is onder de maat en dus
zorgwekkend.
Grote dealers renderen het best
Ruim 30 procent van de autodealers boekte een verlies in het eerste
halfjaar, eveneens zon 30 procent noteerde een gezond rendement van
twee procent of meer. Huisman: Daarbij moet wel bedacht worden dat de
resultaten in de tweede helft van het jaar altijd een stuk minder goed
zijn, waardoor het jaargemiddelde wordt gedrukt. Wij verwachten dan
ook dat bij voorzetting van de huidige trend, het gemiddelde
jaarrendement onder de één procent kan uitvallen. Het zijn vooral de
kleinere dealerbedrijven die te kampen hebben met tegenvallende
resultaten. Ruim de helft van deze bedrijven (met een jaaromzet tot
zes miljoen euro) noteerde in het eerste halfjaar rode cijfers.
Gemiddeld genomen lag het halfjaarresultaat van de kleine dealer exact
op breakeven. Daarentegen boekte slechts 15 procent van de grootste
dealerbedrijven (jaaromzet van meer dan 12 miljoen euro) een
halfjaarverlies; het gemiddelde rendement in deze groep kwam echter
ook niet verder dan ruim 1,6 procent.
Kostenkeurslijf
Om het tij van de teruglopende autoverkopen te keren investeert de
autodealer meer dan voorheen in publiciteit en reclame, de uitgaven
hiervoor namen dit jaar al ruim 15 procent toe. Veel vaste indirecte
kosten - als huisvesting, financiering en personeel - stegen: tezamen
7 procent. Deels wordt deze kostentoename veroorzaakt door de hogere
eisen die fabrikanten tegenwoordig stellen aan hun dealernetwerk, de
zogenaamde standards. De gevolgen daarvan zijn deels ook zichtbaar in
de fors gestegen automatiseringskosten (+24 procent). De grootste
kostenstijging komt echter voor rekening van de verleende garanties.
De toenemende complexiteit van autos werkt deze ontwikkeling in de
hand, daarnaast worden autos vaker dan voorheen door fabrikanten
teruggeroepen voor recall-acties.
BOVAG