Gebrek aan data-integratie bij overheid belemmert informatie-uitwisseling
Onderzoek van Siebel Systems en MarketCap naar het gebruik van informatiesystemen maakt duidelijk dat de Nederlandse overheid
te weinig investeert in data-integratie en -analyse
Amsterdam 30 september 2005 Informatiemanagement binnen de Nederlandse overheid laat te wensen over. Overheidsinstanties denken sterk vanuit opslaan en archiveren in plaats van het combineren en goed analyseren van data. Identieke data worden regelmatig (onbewust) opgeslagen in verschillende systemen. De ICT-infrastructuur van diverse overheidsinstanties wordt bijna uitsluitend vanuit het oogpunt van eigen bruikbaarheid ingezet en er wordt niet of nauwelijks gekeken naar interactiemogelijkheden en wederzijdse bruikbaarheid van informatie. Dit blijkt uit een onderzoek dat Siebel Systems Nederland - in samenwerking met marktonderzoekbureau MarketCap - onlangs heeft uitgevoerd en waarvoor de inrichting van de data- en ICT-omgeving bij circa 1.000 overheidsinstanties geanalyseerd is.
Uit de matrix blijkt duidelijk dat lokale overheden op het gebied van informatie-uitwisseling aanzienlijk achterlopen op andere overheden en ver achterlopen op de profit sector. Binnen de overheidsegmenten zijn qua informatie-uitwisseling, de belastingdiensten en de douane het best voorzien. Op het gebied van (intern) informatiemanagement lopen vooral de sociale verzekeringen (en aanverwante organisaties) en het segment politie (inclusief justitie) en brandweer uit de pas. Ten opzichte van de profit sectoren loopt de overheid (onafhankelijk van segmenten) sterk achter op de niveaus van informatiemanagement en informatie-uitwisseling die binnen het bedrijfsleven al gerealiseerd worden.
Volgens Sandra Wasseur, Senior Marketing Director Western Europe, Siebel Systems, zorgt deze zogenaamde verzuilde IT-infrastructuur voor onnodige hinder. De Nederlandse overheid zou, bij bijvoorbeeld terrorismebestrijding, opsporing en fraudebestrijding, door betere uitwisseling en combinatie van de beschikbare data veel beter op de hoogte kunnen zijn. Er wordt nog nauwelijks gebruik gemaakt van moderne technieken zoals business intelligence of data-integratie om profielen en patronen van potentiële criminelen, in welke vorm dan ook, te herkennen.
Alfred den Besten, managing partner van MarketCap vult daarop aan: Uit onze analyse blijkt dat vooral binnen het segment social programs en in mindere mate het segment police departments & fire brigades sprake van relatief slechte voorzieningen m.b.t. gegevensopslag en toegankelijkheid van gegevens. Dit zou mede haar oorzaak kunnen vinden in het feit dat de algemene ICT-infrastructuur waar de instanties binnen deze twee segmenten over beschikken, onder de gemiddelde maat is. Veelal is hier sprake van verouderde infrastructuur en/of een niet c.q. onvoldoende geïntegreerde infrastructuur.
Sandra Wasseur voegt daaraan toe: Binnen de Jeugdketen is bijvoorbeeld tussen en binnen de diverse disciplines duidelijk een gebrek aan data-integratie en informatie-uitwisseling. In deze keten zijn er het Algemeen Meldpunt Kindermishandeling, de Raad voor Kinderbescherming en Bureau Jeugdzorg. Het is bijvoorbeeld bekend dat er ouders zijn die van regio verhuizen, omdat zij weten dat de gegevens over kindermishandeling niet tussen de regio's worden uitgewisseld. Er bestaat geen landelijk case-volgsysteem, terwijl de benodigde software om dit op te lossen, beschikbaar is. Investeringen in de ICT-infrastructuur kunnen bijdragen aan een veiligere samenleving en een efficiëntere werkwijze van de overheid.
Over Siebel Systems
Siebel Systems werd in 1993 opgericht om te voldoen aan de groeiende behoefte van organisaties in de private sector om klanten te werven, te behouden en beter van dienst te kunnen zijn. Siebel Systems is met vestigingen in meer dan 30 landen wereldwijd marktleider op het gebied van bedrijfsapplicatiesoftware voor het beheren van klantenrelaties. Het bedrijf begon zijn werkzaamheden in de publieke sector in 1998 om tegemoet te komen aan de groeiende behoefte van overheidsinstanties om procedures te automatiseren om op deze manier het hoogste rendement te verkrijgen uit gelden van de overheid en belastingplichtigen. Public Sector-oplossingen van Siebel Systems vergemakkelijken een prestatiegerichte overheid, waardoor instanties service van wereldformaat kunnen leveren d.w.z. interactief, begrijpelijk en naar tevredenheid van burgers, bedrijven, partners en wetgevers tegen de laagste totale kosten.
Siebel Systems heeft met haar honderden klanten in de publieke sector een diepgaande expertise verkregen in dienstverlening aan burgers in deze sector, zowel als dossierbeheer en inkomstenbeheer. Optimale processen specifiek voor de publieke sector zijn opgenomen in het volledige scala aan Siebel Public Sector-applicaties.
De Siebel-applicaties zijn het resultaat van meer dan 2 miljard dollar aan research & development en 11 jaar aan ervaring bij meer dan 4000 organisaties. Samen met het uitgebreide netwerk van partners biedt Siebel de mensen, processen en technologie die nodig zijn om waarde te genereren uit op klanten gerichte oplossingen. Wereldwijd vertrouwen meer dan 3 miljoen eindgebruikers in organisaties van ieder denkbare omvang op de oplossingen van Siebel voor het realiseren van drastische verbeteringen voor het identificeren, acquireren, vasthouden en ondersteunen van klanten. Kijk voor meer informatie op
© 1990-2005 Siebel Systems Inc. Alle rechten voorbehouden. Siebel en het Siebel-logo zijn merken van Siebel Systems Inc. en kunnen geregistreerd zijn in bepaalde landen en jurisdicties. Alle andere productnamen, merknamen, logo s en symbolen kunnen merken zijn van hun respectievelijke eigenaren.
Meer informatie
Sandra Wasseur
Senior Marketing Director Western Europe
Siebel Systems
Telefoon: 020-5401000
Dennis Doodeman, Text 100 BV
Telefoon: 020-5304345
E-mail: