logo vvd leeuwarden logo vvd leeuwarden
Bijlagen:
* VVD vragen parkeergeld
559KB | DOC
VVD: elektronisch betalen parkeergeld eerder invoeren
Bron: gemeente Leeuwarden (30-09-2005)
Schriftelijke vragen aan het college van burgemeester en wethouders,
zoals bedoeld in artikel 41, eerste lid, van het Reglement van Orde
voor de vergadering van de raad der gemeente Leeuwarden.
Parkeren: "leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker"
Geacht college,
"Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker wel" dat is al sinds
jaar en dag de slogan van de belastingdienst. Het betalen van
parkeerbelasting of in normale termen parkeergeld is ook niet leuk. We
kunnen het als gemeente niet leuker maken, maar wel makkelijker. De
VVD is van mening dat een gemeente dat zelfs moet. Het is gewoon
service aan de klant, aan de bezoeker van onze stad. We willen immers
zoveel mogelijk bezoekers in de stad hebben?! Dan moet je ze ook
service bieden.
Naast het betalen van parkeren met muntgeld (en in parkeergarages met
papiergeld), is het in heel veel gemeenten al mogelijk om te betalen
met chipknip, pinpas, creditcard en/of mobiele telefoon. In Leeuwarden
is dit nog niet mogelijk (met uitzondering van een verdwaalde automaat
die geschikt is voor chippen in de parkeergarage De Klanderij).
In het Parkeerbeleidsplan van de gemeente Leeuwarden is aangegeven
dat de gemeente op korte termijn geen investeringen zal doen in andere
betaalsystemen, omdat er weinig klachten zijn over het ontbreken van
alternatieve betaalmogelijkheden (de vraag is trouwens of je veel
klachten krijgt over iets dat er niet is) en er behoorlijke
investeringen nodig zijn om parkeerapparatuur om te bouwen. Na 2006
zal bekeken worden of nieuwe betaalsystemen, bijvoorbeeld chipknip en
mobiel betalen, voor Leeuwarden voldoende voordelen biedt, aldus het
Parkeerbeleidsplan. Er is elders in het land al voldoende ervaring met
dergelijke betaalwijzen, zodat uitgebreid onderzoek of proeven
overbodig lijken. De voordelen zijn volgens de VVD overduidelijk: geen
gedoe omdat je geen muntgeld hebt, en dus moet gaan wisselen, geen
geklungel meer met het zoeken van kleingeld en je kan altijd gepast
betalen (de huidige apparaten in Leeuwarden geven geen wisselgeld
terug). Kortom: betaalgemak!
Er zijn echter volgens de VVD Leeuwarden een paar redenen om het
uitgangspunt in het parkeerbeleidsplan nu toch opnieuw te bekijken:
Leeuwarden heeft een Europese Aanbesteding lopen om programmatuur en
apparatuur aan te schaffen in het kader van parkeerbeheer die ook GSM
parkeren mogelijk maakt. Daar hoeft dus niet apart in geïnvesteerd te
worden (met uitzondering van wat bordjes, etc.).
De in het parkeerbeleidsplan genoemde "behoorlijke investeringen" zijn
mogelijk toch niet zo enorm groot. Zeker niet als de
afschrijvingstermijn van de parkeerautomaten is afgelopen.
Er komen hier en daar op ad-hoc-basis al mogelijkheden om de chipknip
te gebruiken. Als VVD denken wij dat het goed is om een eenduidig
systeem te hebben binnen de gemeente. Dat is helder en duidelijk voor
de klant! Dat pleit volgens ons voor het in één keer invoeren van
dezelfde nieuwe, klantvriendelijke betaalmogelijkheden in de gehele
stad. Anders denk je c.q. reken je erop dat je kan betalen met de
chipknip, en dan kan het op die parkeerplek weer nét niet. En dat
levert frustratie op.
Er is toch wel enige commotie rondom de invoering van het nieuwe
parkeerregime, het zou aardig zijn om het parkeren in Leeuwarden op
deze manier te vergemakkelijken.
Daarom heeft de VVD Leeuwarden de volgende vragen:
1. Kan het college van b. en w. aangeven wat de kosten zijn als bij
vervangingsinvesteringen van parkeerautomaten (dus exclusief de
parkeermeters) uit wordt gegaan van nieuwe, klantvriendelijke
betaalmogelijkheden (voor parkeerautomaten minimaal de chipknip en
in parkeergarages chipknip/pinpas/creditcard)? Is het college
bereid bij vervangingsinvesteringen de klantvriendelijke
betaalmogelijkheden als uitgangspunt te nemen? Zo nee, waarom
niet? Hoe snel kunnen op deze manier dan alle apparaten vervangen
zijn?
2. Wat zijn de kosten van het versneld vervangen van alle
parkeerautomaten, inclusief die in de parkeergarages, door
parkeerautomaten met andere betaalmogelijkheden dan uitsluitend
munt- en/of papiergeld (en in de parkeergarages in ieder geval ook
pinpas en creditcard)?
3. Is het mogelijk de onder punt 2 genoemde kosten ten laste te
brengen van de "reserve parkeren"? Zo nee, waarom niet?
En dan GSM-parkeren (zie bijlage) als extra betaalmogelijkheid
voor de op straat verschuldigde parkeerbelasting (zoals het
officieel zo mooi heet). Een extra dienst c.q. service om het
parkeergeld te betalen, met name ook aantrekkelijk voor
parkeerpalen. Park-line (zie bijlage) is een aanbieder van dit
systeem in verschillende gemeenten (o.a. Groningen en Deventer).
Het gebruik in andere gemeenten varieert van 5 tot 20%. Het
betaal- en gebruiksgemak voor de parkeerder wordt verbeterd.
Gebruikers van Park-line Parkeren ontvangen na aanmelding een
transponderkaart, de Park-line kaart, die achter de voorruit van
de auto dient als `digitaal' parkeerbonnetje. Door in te bellen op
het Park-line systeem start een klant zijn parkeeractie en bij
vertrek belt de klant nogmaals om de parkeeractie te beëindigen.
Het is niet alleen een klantvriendelijk systeem, maar is bovendien
een systeem dat onafhankelijk is van de infrastructuur op straat
(het kan ook bij gewone parkeermeters worden ingevoerd!). Verder
is het fraudebestendig en het levert een gegarandeerde geldstroom
op. De gemeente is bovendien al bezig met de aanschaf van
apparatuur/programmatuur die ook GSM-parkeren mogelijk maakt (zie
bijlage). Het is echter niet de bedoeling om dit in eerste
instantie te benutten. Er hoeven dus geen extra kosten te worden
gemaakt voor deze apparatuur/programmatuur.
4. Is het college van b. en w. bereid om het invoeren van
GSM-parkeren in Leeuwarden te onderzoeken en de gemeenteraad
daarover te informeren voor 1 december 2005 (incl. een presentatie
over gsm-parkeren, bijvoorbeeld door een aanbieder)? Zo nee,
waarom niet?
Wat betreft de VVD Leeuwarden is het hoog tijd dat Leeuwarden met haar
tijd mee gaat als het gaat om de manieren om parkeergeld te betalen.
En het makkelijker en klantvriendelijker te maken voor de bezoekers
van de stad. Nogmaals: "leuker kunnen we het niet maken, wel
makkelijker".
Wij hopen en verwachten dat u de vorenstaande vragen op korte termijn
kunt beantwoorden.
Met vriendelijke groet,
Namens de VVD-fractie
Wyb Feddema en Aukje de Vries
Gemeente Leeuwarden