Ingezonden persbericht

Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors

30-9-2005; Betreft 2e trainingsdag / startopstellingen Grand Prix Qatar, circuit Losail (Doha)

SMRZ VERBAASD VRIEND EN VIJAND MET 14E PLAATS NA 2 VAN DE 4 SESSIES

WÉÉR GROTE VERBETERING (- 3,0 SEC.) VAN SASCHA HOMMEL (36E)

Met een méér dan opmerkelijke 14e startplaats heeft Akuna-Molenaar coureur Jakub Smrz vriend en vijand verbaasd tijdens de tweede en beslissende trainingsdag voor de GP van Qatar. Op het circuit van Losail nabij hoofdstad Doha moest de Tsjech gisteren nog verstek laten gaan tijdens de eerste trainingsdag, nadat hij in de 2e ronde ten val kwam en een lichte hersenschudding op liep. Chef monteur Hans Spaan hield hem vrijdagmiddag tijdens de 1e tijdtraining 'binnen' en zond hem naar dr. Costa. Samen met de Italiaanse arts reisde "Kuba" naar het lokale ziekenhuis om een scan van zijn hoofd te maken, omdat Jakub over hoofdpijn klaagde. De scan gaf geen problemen aan en na een goede nachtrust zou dr. Costa vrijdagmorgen testen of hij fit genoeg was om deel te nemen aan de 2e trainingsdag. "Vanmorgen bij het ontbijt zagen we alweer een veel frissere en wakkere Jacob aan tafel zitten, wiens hoofdpijn verdwenen was en zij ogen weer fris stonden. De reactie en reflectie tests bij Costa deed hij ook zonder problemen en even later verraste Jakub ons met een tijd bij de top 15 tijdens de 2e vrije training, die voor hem eigenlijk zijn 1e training was", opent Hans Spaan. 's Middags deed de sympathieke coureur uit het Oostblok het nog eens dunnetjes over en 'toverde' zijn naam van meet af aan op de eerste pagina met rijders, daar waar zijn team na de teleurstellend verlopen eerste trainingsdag rustig gehoopt had dat "Kuba" zich misschien wel net aan zou kunnen kwalificeren. "Zo beroerd als ik me gisteren voelde, zo goed en fit ben ik vandaag", opent Jakub. "De versnellingsbak was OK met de afstelling van vorig jaar. We hebben vandaag bewust gekozen om met één machine te testen, en dat ging heel goed. Ik reed in de 2e tijdtraining -mijn eerste!- in het tweede rondje al dezelfde tijd als vorig jaar. In de resterende 35 minuten wist ik nog eens twee seconden van die tijd af te rijden en naar startplaats 14 op te klimmen. Prima dus. Het zal morgen wel een slijtageslag worden wat de banden betreft. De asfalt temperatuur is boven de 60 graden en iedere coureur heeft last van een glijdende voorkant en dat met name in de weinige linkerbochten. De meeste bochten draaien rechts af, en de hardere compounds geven bij die 6 linker bochten niet genoeg greep. De bandenkeuze is voor iedereen duidelijk, alleen zullen we allemaal halverwege de race fiks aan grip moeten inboeten. Dunlop kwam nog met een tip voor morgen. In de warm up gaan we proberen met een iets andere bandenspanning te rijden, waardoor de band het misschien langer uit kan houden tijdens de race. Maar dat testen we eerst zaterdagmorgen tijdens de 10 ronden in de warm up training", aldus Honda-coureur Smrz, die direct na zijn twee trainingen richting zij aircondtioned hotel vertrok voor nog een goede nacht rust om morgen topfit aan de 20 ronden tellende race te kunnen deelnemen.

In de 125cc klasse verliepen de trainingen voor Sascha Hommel op de Molenaar Honda eveneens boven verwachting. Nadat hij zich gisteren tijdens zijn eerste trainingsdag op de voor hem nieuwe Honda (hij reed eerder 5 GP's op een Malagutti) al 3,9 seconde verbeterde, reed de kleine Duitse coureur tijdens de 2e trainingsdag nog eens 3 seconden van zijn tijd af. Ook voor de 15-jarige oosterbuur geldt dat de voorband in de linker bochten het grote probleem oplevert. "Er zijn hier vier rechterbochten méér dan linker bochten, waardoor die kant van de band minder warm wordt. We kregen een harder type van Dunlop, maar die voldoet goed voor de Aprilia rijders, maar voor de Derbi, Gilera en Honda-coureurs is die toch iets te hard. Met die band heb ik in de linkerbochten helemaal geen gevoel en kan de machine zo onder je weg glijden. De band waarschuwt ook niet. Vandaar dat we vanmiddag in de tijdtraining toch weer de zachtere band gekozen hebben, en daar kon ik wel een prima tijd mee zetten en mee sterk verbeteren. Tijdens de race zal dat rubber halverwege minder grip gaan opleveren, maar dat is iets war we rekening mee moeten houden. Morgen in de verkenningsronde voor de race zal ik zelfs op een oude band starten, om op de startgrid een nieuwe band voor de race te monteren. Zo nauw komt het dus", meldt Hommel, die zijn beste race-resultaat -een 25e plaats- op de Honda van de Nederlandse renstal wil verbeteren. "Dat zal niet makkelijk worden vanaf de 36e en laatste startplaats, maar ik sta 4,3 seconden binnen de kwalificatietijd. Het rennersveld staat veel dichter bij elkaar dan vorig jaar en als ik hoor dat ik 2 seconden sneller rond ga dan de coureur vorig jaar, dan mag ik best tevreden zijn voor mijn debuut op de Honda", besluit Hommel.

Capirossi pakt 3e 'pole' op rij

Loris Capirossi is hard op weg naar zijn 3e overwinning in 3 weken. De inmiddels al uiterst succesvolle Aziatische toer van de Marlboro Ducati rijder kreeg zojuist een vervolg met de pole positie voor de GP van Qatar van morgen. Capirossi vindt morgen Gibernau en Rossi naast hem op de 1ste rij.

Gibernau is de eerste die met een aantal snelle ronden achter elkaar zijn bedoelingen duidelijk maakt. Gibs, die niet is ingegaan op het aanbod van zijn teambaas Fausto Gresini voor volgend seizoen, wil zich overduidelijk nog een aantal wedstrijden in de kijker rijden. Zijn vertrek naar Ducati lijkt nog slechts een kwestie van tijd. Na een kwartier trainen zien we Gibernau aan de leiding voor Hayden, Nakano, Biaggi en Edwards. De startopstelling wordt traditiegetrouw echter pas bepaald in het laatste kwartier als de kwalifiërs te voorschijn komen. Het blijft dan een minuut of 10 rustig waarna Colin Edwards enkele rondjes aanzet en uiteindelijk de leiding overneemt van Sete Gibernau. Met nog een half uur te gaan komt Rossi naar de 4e plaats. Toni Elias, gisteren nog verrassend 2e in de vrije training maakt een schuivertje maar zit 2 minuten later al weer in de baan op zijn reservefiets. Met nog 20 minuten op de klok komt het spel op de wagen. Loris Capirossi is de eerste die met een kwalifiër de baan op gaat en hij draait prompt de eerste 1.57 ronde en komt daarmee naar de voorlopige pole. Rossi komt vervolgens ook naar een 1.57 en pakt daarmee de 2e plaats. Toni Elias is nummer 3 met een kwalifiër en komt daarmee naar een 5e plaats. Na een mislukte poging van Checa is Gibernau de volgende en hij slaagt met glans en is ruim 3/10e sneller dan Capirossi. Vervolgens komt Hayden naar 3 en Nakano naar 6. Op dat moment is er nog 10 minuten te trainen en is er nog een bombardement aan verbeteringen te verwachten. Met nog 8 minuten te gaan raast Capirossi naar een 1.56.934 en hij laat zien dat Michelin serieus concurentie krijgt van de Bridgestonebanden. Gibernau probeert het vervolgens en komt met een 1.56.994 tot op 6/100ste van de tijd van Capirossi en ook Melandri kont naar voren en pakt P3. De laatste minuten breken aan en eigenlijk iedereen vertrekt nog een keer op een kwalifiër in een ultieme poging om de tijdn nogmaals te verbeteren. Rossi is als eerste klaar en komt naar de 3e plaats gevolgd door zijn teamgenoot, Colin Edwards, die de 4e plaats pakt.

Capirossi pakt dus de pole voor Gibernau en Rossi. Op de 2e rij vinden we morgen Edwards, Melandri en Checa. De 3e rij wordt bemand door Nakano, Hayden en Elias met achter hen Tamada, Roberts en Hopkins op de 4e rij. Max Biaggi is de grote verliezer van vanmiddag. Hij moet morgen vanaf de 13e plaats vertrekken en dat betekent de 5e rij voor de Romeinse keizer. Grote problemen dus voor het HRC Honda team dat als zo vaak dit jaar wederom geen indruk weet te maken. Het Kawasaki Racing Team heeft bevestigd dat Olivier Jacque niet verder deel zal nemen in de Grand Prix van Qatar op het circuit van Losail, nadat hij rugletsel had opgelopen in de eerste vrije training. Jacque reed de training uit op zijn reserve motor, maar werd daarna naar de Clinica Mobile gebracht omdat hij kort nadat de sessie was afgelopen klaagde over pijn in zijn rug, schouder en nek. (bron: www.racesport.nl)

Lorenzo op 250cc pole na spannende kwalificatie

Jorge Lorenzo is weer terug na zijn wedstrijd schorsing en wil dat weten ook. Hij pakte in de allerlaatste seconden van de 2e kwalificatietraining, waarin iedereen zijn tijd van gisteren verbeterde, de pole positie voor Alex de Angelis en Casey Stoner. Ook hier zien we binnen 10 minuten al een verbetering van de poletijd. Casey Stoner laat er geen gras over groeien en komt met 2.03.294 naar de voorlopige pole gevolgd door Dovisioso die naar de 2e plaats komt. Vervolgens opent Lorenzo de aanval op Stoner maar verliest veel in het laatste stuk en belandt op de 2e plaats. Smrz draait ondertussen ook lekker mee en na 20 minuten training vinden we Kuba op de 18e plaats. De volgende die het probeert is De Puniet maar hij overschat zich zelf een beetje en glijdt onderuit. Lorenzo blijft het proberen en uiteindelijk lukt het hem ook om de pole over te nemen met een rondje van 2.03.070.

Met nog 20 minuten te gaan komt Smrz naar een 12e plaats en een rondje later komt Smrz zelfs naar de 11e plaats. Aoyama schuift op naar de 3e plaats waarna Porto de volgende is die fors verbetert en naar de 2e plaats komt. De tijdverbeteringen blijven elkaar opvolgen. Met nog een kwartier te gaan zijn alleen Pedrosa, De Puniet en Baldolini nog niet sneller geweest dan gisteren. Pedrosa is dan echter bezig in een snel rondje en duikt als eerste in de 2.02 rondetijden met 2.02.692, wat een nieuw ronderecord betekent. Als de laatste 10 minuten ingaan opent Lorenzo opnieuw de aanval en neemt wederom de pole over met 2.02.587 en een rondje later duikt hij zelfs naar een 2.02.469. Met 3 rondjes na elkaar in de 2.02 laat Lorenzo zien dat er morgen hoe dan ook rekening met hem moet worden gehouden. Stoner is de volgende die het probeert en hij strandt op maar 4/1000ste van een seconde van Lorenzo wat uiteraard wel de 2e positie betekent. Dovisioso komt vervolgens naar P4. Dan staat er plotseling Alex de Angelis. De Italiaan is in het laatste deel van de baan razendsnel en weet daar een kleine achterstand om te zetten in een kleine voorsprong op Lorenzo en neemt de voorlopige pole over. In de allerlaatste ronde doet Lorenzo nog een poging en halverwege zit hij onder de tijd van De Angelis en met 2.02.154 rijdt hij uiteindelijk naar de pole positie voor De Angelis, Stoner en Pedrosa. Vanaf de 2e rij vertrekken morgen Porto, Dovisioso, Aoyama en De Puniet terwijl Takahashi, Barbera, Guintoli en Locatelli vanaf de 3e rij gaan vertrekken. Op de 4e rij vinden we, naast Anthony West, de Tsjech uit het Molenaar team, Kuba Smrz. Gezien de problemen van gisteren een uitstekende prestatie. Ballerini en Giansanti maken de 4e rij vol. (bron: www.racesport.nl )

Kallio terug op de 125cc pole

Mika Kallio behaalde vandaag tijdens de laatste kwalificatie training op het circuit van Losail zijn achtste pole van dit seizoen. Het is voor de Flying Fin de eerste pole sinds juli van dit jaar toen hij beste startpositie behaalde tijdens de Duitse GP op het circuit van de Sachsenring. De Red Bull KTM rijder verpulverde het bestaande baanrecord, welke vorig jaar werd gerealiseerd door Jorge Lorenzo toen hij een snelste tijd van 2'09.455 reed. Kallio wordt morgen op de eerste rij vergezeld door zijn twee teamgenoten, Gabor Talmacsi en Julian Simon, die respectievelijk de tweede en vierde tijd realiseerden, terwijl Aprilia coureur Mattia Pasini zich met een derde plaats tussen de oranje machines wist te kwalificeren. Fabrizio Lai, die gedurende de sessie lang de snelste tijd in handen had, zal morgen starten vanaf de eerste plaats op de tweede startrij, voor de voormalig wereldkampioen Manuel Poggiali. Marco Simoncelli, die gisteren de snelste was in de eerste kwalificatie, realiseerde vandaag de zevende tijd voor Angel Rodriguez, die zijn beste kwalificatie van het seizoen realiseerde door naar een achtste positie te trainen. De leider in het kampioenschap Thomas Lüthi realiseerde een negende tijd, meer dan een halve seconde langzamer dan zijn rivaal voor de titel Kallio, die op het moment met een achterstand van 8 punten tweede staat in de tussenstand achter de jonge Zwitser. Fransman Mike di Meglio bezet de laatste positie in de top tien. (bron: www.motogp.com - NL-versie (HOL), powered by www.racesport.nl .

125cc Trainingstijden na de 2e dag:

Pl.

Naam

Land

Team en Merk

Tijd

1

M.KALLIO

FIN

Red Bull KTM GP125 KTM

2'09.455

2

G.TALMACSI

HUN

Red Bull KTM GP125 KTM

2'09.601

3

M.PASINI

ITA

Totti Top Sport - NGS APRILIA

2'09.653

4

J.SIMON

SPA

Red Bull KTM GP125 KTM

2'09.680

5

F.LAI

ITA

Kopron Racing World HONDA

2'09.699

6

M.POGGIALI

RSM

Metis Racing Team GILERA

2'09.718

7

M.SIMONCELLI

ITA

Nocable.it Race APRILIA

2'09.850

8

A.RODRIGUEZ

SPA

Team Toth APRILIA

2'09.962

9

T.LUTHI

SWI

Elit Grand Prix HONDA

2'10.010

10

M.DI MEGLIO

FRA

Kopron Racing World HONDA

2'10.024

11

H.FAUBEL

SPA

Master Aspar APRILIA

2'10.075

12

A.BAUTISTA

SPA

Seedorf RC3 - Tiempo Holidays HONDA

2'10.282

13

J.OLIVE

SPA

Nocable.it Race APRILIA

2'10.415

14

R.DE ROSA

ITA

Matteoni Racing APRILIA

2'10.432

15

A.MASBOU

FRA

Ajo Motorsport HONDA

2'10.444

16

T.KOYAMA

JPN

Ajo Motorsport HONDA

2'10.489

17

A.ESPARGARO

SPA

Seedorf RC3 - Tiempo Holidays HONDA

2'10.728

18

S.GADEA

SPA

Master Aspar APRILIA

2'11.094

19

P.NIETO

SPA

Caja Madrid - Derbi Racing DERBI

2'11.176

20

A.IANNONE

ITA

Abruzzo Racing Team APRILIA

2'11.411

21

S.CORTESE

GER

Kiefer-Bos-Castrol Honda HONDA

2'11.455

22

L.ZANETTI

ITA

Skilled I.S.P.A. Racing Team APRILIA

2'11.485

23

L.PESEK

CZE

Metis Racing Team DERBI

2'11.498

24

E.JEREZ

SPA

Caja Madrid - Derbi Racing DERBI

2'11.618

25

G.PELLINO

ITA

Malaguti Reparto Corse MALAGUTI

2'11.784

26

M.HERNANDEZ

SPA

Totti Top Sport - NGS APRILIA

2'12.032

27

D.GIUSEPPETTI

GER

Semprucci Blauer USA APRILIA

2'12.032

28

M.TUNEZ

SPA

MVA Aspar APRILIA

2'12.313

29

J.CARCHANO

SPA

MVA Aspar APRILIA

2'12.355

30

M.PIRRO

ITA

Malaguti Reparto Corse MALAGUTI

2'12.392

31

F.SANDI

ITA

Angaia Racing HONDA

2'12.588

32

K.ABRAHAM

CZE

AB Cardion Team APRILIA

2'13.224

33

D.BONACHE

SPA

LG Mobile Ssmracing HONDA

2'13.283

34

T.KUZUHARA

JPN

Angaia Racing HONDA

2'13.491

35

I.TOTH

HUN

Team Toth APRILIA

2'13.679

36

S.HOMMEL

GER

Arie Molenaar Racing HONDA

2'14.299

250cc Trainingstijden = startopstellingen na de 2e dag:

Pl.

Naam

Land

Team en Merk

Tijd

1

J.LORENZO

SPA

Fortuna Honda HONDA

2'02.154

2

A.DE ANGELIS

RSM

MS Aprilia Italia Corse APRILIA

2'02.303

3

C.STONER

AUS

Carrera Sunglasses - LCR APRILIA

2'02.473

4

D.PEDROSA

SPA

Telefonica Movistar Honda 250cc

2'02.544

5

S.PORTO

ARG

Aprilia Aspar 250cc APRILIA

2'02.704

6

A.DOVIZIOSO

ITA

Team Scot HONDA

2'02.715

7

H.AOYAMA

JPN

Telefonica Movistar Honda 250cc

2'02.828

8

R.DE PUNIET

FRA

Aprilia Aspar 250cc APRILIA

2'04.219

9

H.BARBERA

SPA

Fortuna Honda HONDA

2'04.282

10

Y.TAKAHASHI

JPN

Team Scot HONDA

2'04.327

11

S.GUINTOLI

FRA

Equipe GP de France - Scrab APRILIA

2'04.419

12

R.LOCATELLI

ITA

Carrera Sunglasses - LCR APRILIA

2'04.485

13

A.WEST

AUS

Red Bull KTM GP250 KTM

2'04.594

14

J.SMRZ

CZE

Arie Molenaar Racing AKUNA HONDA

2'04.816

15

A.BALLERINI

ITA

Abruzzo Racing Team APRILIA

2'04.964

16

M.GIANSANTI

ITA

Matteoni Racing APRILIA

2'04.999

17

S.JENKNER

GER

Nocable.it Race APRILIA

2'05.033

18

A.DEBON

SPA

Wurth Honda BQR HONDA

2'05.039

19

T.SEKIGUCHI

JPN

Campetella Racing APRILIA

2'05.296

20

S.CORSI

ITA

MS Aprilia Italia Corse APRILIA

2'05.313

21

C.DAVIES

GBR

Aprilia Germany APRILIA

2'05.600

22

M.CARDENAS

COL

Aprilia Germany APRILIA

2'05.796

23

D.HEIDOLF

GER

Kiefer-Bos-Castrol Honda HONDA

2'06.036

24

E.NIGON

FRA

Team Yamaha Kurz YAMAHA

2'06.179

25

A.BALDOLINI

ITA

Campetella Racing APRILIA

2'06.190

26

A.VINCENT

FRA

Scuderia Fantic Motor GP FANTIC

2'06.669

27

R.ROUS

CZE

Wurth Honda BQR HONDA

2'07.557

28

M.GINES

FRA

Equipe GP de France - Scrab APRILIA

2'07.712

Not

(Out of 107%)

2.10,704

G.FERRO

ITA

Scuderia Fantic Motor GP FANTIC

2'12.646

N.CAJBACK

SWE

Team Yamaha Kurz YAMAHA

2'12.962

MotoGP (500cc 2-takt / 990cc 4-takt) Trainingstijden na Qualifying dag 2:

Pl.

Naam

Land

Team en Merk

Tijd

Topsn.

1

Loris CAPIROSSI

ITA

Ducati Marlboro Team

1'56.917

325.8

2

Sete GIBERNAU

SPA

Movistar Honda MotoGP

1'56.994

319.1

3

Valentino ROSSI

ITA

Gauloises Yamaha Team

1'57.360

322.0

4

Colin EDWARDS

USA

Gauloises Yamaha Team

1'57.447

318.6

5

Marco MELANDRI

ITA

Movistar Honda MotoGP

1'57.468

323.9

6

Carlos CHECA

SPA

Ducati Marlboro Team

1'57.481

328.7

7

Shinya NAKANO

JPN

Kawasaki Racing Team

1'57.697

319.7

8

Nicky HAYDEN

USA

Repsol Honda Team

1'57.872

320.6

9

Toni ELIAS

SPA

Fortuna Yamaha Team

1'57.902

323.4

10

Makoto TAMADA

JPN

Konica Minolta Honda

1'58.317

319.0

11

Kenny ROBERTS

USA

Team Suzuki MotoGP

1'58.329

317.4

12

John HOPKINS

USA

Team Suzuki MotoGP

1'58.527

318.6

13

Max BIAGGI

ITA

Repsol Honda Team

1'58.622

322.8

14

Alex BARROS

BRA

Camel Honda

1'59.084

321.3

15

Roberto ROLFO

ITA

Team d'Antin Pramac

1'59.392

323.7

16

Ruben XAUS

SPA

Fortuna Yamaha Team

1'59.482

315.6

17

Shane BYRNE

GBR

Camel Honda

2'00.097

320.6

18

James ELLISON

GBR

Blata WCM

2'00.909

295.6

19

Franco BATTAINI

ITA

Blata WCM

2'01.678

293.2

NS

Olivier JACQUE

FRA

Kawasaki Racing Team

niet gestart

************