INNOVATIEPLATFORM: Nederland moet creatieve hotspot worden
Ministerie az
http://www.minaz.nl
Persbericht
Nederland moet creatieve hotspot worden
Innovatieplatform roept op tot nationaal programma voor creatieve sector
Den Haag, 30 september 2005 - DJ Tiësto, Dick Bruna, Droog Design, Viktor & Rolf,
Rem Koolhaas. Nederland loopt over van creativiteit en dat biedt kansen om internationaal
te scoren. Het Innovatieplatform pleit voor een nationaal programma en internationale
promotie van de Nederlandse creatieve industrie. Het advies Creativiteit. De gewichtloze
brandstof van de economie werd vandaag door platformlid Alexander Rinnooy Kan
gepresenteerd.
De creatieve industrie is opgebouwd uit diverse bedrijfstakken: de kunst- en
erfgoedsector, media en entertainment en de creatieve zakelijke dienstverlening. Deze
sectoren doen het goed in Nederland. Nu zijn al 240.000 mensen werkzaam in de sector met
een gemiddelde jaarlijkse groei van de werkgelegenheid van 5,1%. De sector ken een
toegevoegde waarde van 8,4 miljard euro.
Deze sector wordt in snel tempo belangrijk voor Nederland. Alexander Rinnooy Kan, lid van
het Innovatieplatform en voorzitter van de werkgroep: .De sector zit duidelijk in de
lift. Dat biedt kansen voor de toekomst: kansen op een internationaal herkenbaarder
gezicht, kansen op de waardevermeerdering waarin een kenniseconomie hoort te excelleren.
We benutten de kracht van de creatieve sector nog onvoldoende..
Nationaal programma
De verbindingen tussen de creatieve sectoren onderling en tussen de creatieve sectoren en
de rest van de economie kunnen en moeten sterker. De hoofdaanbeveling is een nationaal
programma voor de creatieve industrie, een gezamenlijke inspanning van alle betrokken
partijen. Die aanbeveling valt uiteen in drie pijlers: uitblinken en ondernemen,
kwaliteit van verbindingen en internationale promotie.
Uitblinken en ondernemen begint in het onderwijs. De kunstenaar moet zich bijvoorbeeld
meer bewust worden van de kansen van ondernemerschap en op business schools mag er meer
aandacht komen voor de toegevoegde waarde van creativiteit. Er kunnen beurzen en leningen
in het leven geroepen worden voor creatief toptalent en er kan investeringskapitaal
aangetrokken worden voor de sector.
Goede verbindingen en samenwerking tussen spelers zijn belangrijk voor de dynamiek binnen
en de ontwikkeling van een sector. Dat zit bijvoorbeeld in het versterken van regionale
clusters. Internationaal kan Nederland als gastheer van toonaangevende internationale
events zorgen voor netwerkvorming over de grenzen heen.
Een betere internationale zichtbaarheid van de creatieve industrie draagt bij aan een
eigentijds imago van Nederland. Internationale promotie is nodig. Creatieve
bedrijfstakken kunnen bijvoorbeeld betrokken worden bij handelsmissies. Ook kunnen
Nederlandse instellingen in het buitenland als springplank dienen voor de Nederlandse
creatieve industrie. Een goed voorbeeld is de ambassade in Berlijn, ontworpen door Rem
Koolhaas.
Het advies verschijnt voorafgaand aan de nota Cultuur en Economie, die het Ministerie van
Economische Zaken en het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap gezamenlijk
uitbrengen.
Mededeling voor de redactie/
Ministerie Algemene Zaken