INNOVATIEPLATFORM: Nederland moet creatieve hotspot worden

Ministerie az
http://www.minaz.nl

Persbericht
Nederland moet creatieve hotspot worden
Innovatieplatform roept op tot nationaal programma voor creatieve sector

Den Haag, 30 september 2005 - DJ Tiësto, Dick Bruna, Droog Design, Viktor & Rolf, Rem Koolhaas. Nederland loopt over van creativiteit en dat biedt kansen om internationaal te scoren. Het Innovatieplatform pleit voor een nationaal programma en internationale promotie van de Nederlandse creatieve industrie. Het advies Creativiteit. De gewichtloze brandstof van de economie werd vandaag door platformlid Alexander Rinnooy Kan gepresenteerd.

De creatieve industrie is opgebouwd uit diverse bedrijfstakken: de kunst- en erfgoedsector, media en entertainment en de creatieve zakelijke dienstverlening. Deze sectoren doen het goed in Nederland. Nu zijn al 240.000 mensen werkzaam in de sector met een gemiddelde jaarlijkse groei van de werkgelegenheid van 5,1%. De sector ken een toegevoegde waarde van 8,4 miljard euro.

Deze sector wordt in snel tempo belangrijk voor Nederland. Alexander Rinnooy Kan, lid van het Innovatieplatform en voorzitter van de werkgroep: .De sector zit duidelijk in de lift. Dat biedt kansen voor de toekomst: kansen op een internationaal herkenbaarder gezicht, kansen op de waardevermeerdering waarin een kenniseconomie hoort te excelleren. We benutten de kracht van de creatieve sector nog onvoldoende..

Nationaal programma
De verbindingen tussen de creatieve sectoren onderling en tussen de creatieve sectoren en de rest van de economie kunnen en moeten sterker. De hoofdaanbeveling is een nationaal programma voor de creatieve industrie, een gezamenlijke inspanning van alle betrokken partijen. Die aanbeveling valt uiteen in drie pijlers: uitblinken en ondernemen, kwaliteit van verbindingen en internationale promotie.
Uitblinken en ondernemen begint in het onderwijs. De kunstenaar moet zich bijvoorbeeld meer bewust worden van de kansen van ondernemerschap en op business schools mag er meer aandacht komen voor de toegevoegde waarde van creativiteit. Er kunnen beurzen en leningen in het leven geroepen worden voor creatief toptalent en er kan investeringskapitaal aangetrokken worden voor de sector.
Goede verbindingen en samenwerking tussen spelers zijn belangrijk voor de dynamiek binnen en de ontwikkeling van een sector. Dat zit bijvoorbeeld in het versterken van regionale clusters. Internationaal kan Nederland als gastheer van toonaangevende internationale events zorgen voor netwerkvorming over de grenzen heen. Een betere internationale zichtbaarheid van de creatieve industrie draagt bij aan een eigentijds imago van Nederland. Internationale promotie is nodig. Creatieve bedrijfstakken kunnen bijvoorbeeld betrokken worden bij handelsmissies. Ook kunnen Nederlandse instellingen in het buitenland als springplank dienen voor de Nederlandse creatieve industrie. Een goed voorbeeld is de ambassade in Berlijn, ontworpen door Rem Koolhaas.

Het advies verschijnt voorafgaand aan de nota Cultuur en Economie, die het Ministerie van Economische Zaken en het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap gezamenlijk uitbrengen.

Mededeling voor de redactie/

Ministerie Algemene Zaken