Dubbele Doorstart voor Gedeeld Autogebruik
Door reductie van CO2 en fijnstof met autodate kan een gemeente weer bouwenUTRECHT, 20050926 -- Donderdagmiddag 29 september 2005 vindt in het centrum van Utrecht een symposium plaats dat de doorstart markeert van de stichting voor Gedeeld Autogebruik en haar initiatieven.Inmiddels 10 jaar actief is de Stichting van 3 in de richting van 1000 autodate auto's gegroeid
Locatie: de voormalige St. Jacobuskerk, Bemuurde Weerd Oost Zijde 56.
Ontvangst: 14.00 uur.
Gedeeld Autogebruik is overwegend gerealiseerd door de actieve steun van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat. Mobiliteit en mogelijkheden zijn in 10 jaar veranderd. Inmiddels is een moment ontstaan om de activiteiten vanuit andere organisaties voort te zetten.
Met gedeeld autogebruik is veel bereikt. Autodate staat op de kaart. VNG en CROW hebben samen met de Stichting voor gemeenten speciale handleidingen verzorgd. Mei 2004 werd al een nieuwe vereniging opgericht: de Vereniging voor Gedeeld Autogebruik. Hierin worden particuliere belangen van een groot aantal autodelers mede ondersteund en speciale diensten ontwikkeld.
Daarnaast heeft het merk: "Autodate", toekomst. Het aantal deelnemers aan Autodate groeit. Aanbieders zorgen ervoor dat de markt van autodate volop kansen krijgt.
CO2 en fijnstof
Overheden, zijn geïnformeerd over de vele voordelen die het stimuleren van het autodelen kan bieden voor bereikbaarheid en leefbaarheid van de steden. Hierin spelen de CO2* en fijnstof reductie een belangrijke rol. Uit onderzoek blijkt dat door gedragsverandering bij deelnemers 20 tot 30% minder autokilometers gemaakt worden. Dit biedt gemeenten een ideale instrument om hun bouwdoelstellingen mede te realiseren.
De doorstart van Gedeeld Autogebruik
Diverse sprekers gaan in op het bereikte resultaat en de prognose. In een discussieronde worden bijzondere aspecten en ervaringen besproken
Tenslotte zal de Stichting, bij monde van voorzitter Paul van Schilfgaarde, de taken van de Stichting overdragen aan vertegenwoordigers van organisaties die 'plenair' voor de doorstart tekenen. Alle ontwikkelde kennis en ervaring wordt ondergebracht bij het Kennis Platform Verkeer en Vervoer (KPVV) te Rotterdam. De informatie voor particulieren gaat naar de Vereniging voor Gedeeld Autogebruik.
Het symposium wordt mede mogelijk gemaakt door het Kennis Platform Verkeer en Vervoer (KPVV). Organisaties uit directe en aanverwante werkvelden van het mobiliteitsmanagement presenteren zich.
EINDE PERSBERICHT
Woordvoering:
Henry Mentink: 06 - 513 454 02
Bijlage:
Informatie over CO2 reductie bij gedeeld autogebruik
Algemeen
Autodaten bespaart op autobezit, parkeerruimte, parkeerkosten, autogebruik en auto-onderhoud. Gemiddeld rijden mensen die autodaten 3700 km per jaar minder. Ze kiezen ook vaker voor andere vervoermiddelen. Het totale aantal verplaatsingen neemt daardoor niet af: het aantal reizen met de bus neemt met 20% toe, met de fiets 5% en de trein 7%.
Hoe hoog is de CO2 reductie?
Een autodater bespaart gemiddeld 560 kg CO2 per jaar. Een autodateproject met 4 auto's telt gemiddeld 40 deelnemers. Bij 4 auto's is de CO2 reductie per jaar 40 x 550 kg = 22.000 kg. De gemiddelde besparing per auto is dus 5500 kg.
Deze besparing wordt niet direct bereikt. In het begin zullen naar verhouding er veel deelnemers zijn die voorheen geen auto reden. Voor deze mensen is het makkelijker over te stappen op autodate, omdat er geen wijziging is in het leefpatroon. Voor autobezitters is de verandering groter zij nemen meer tijd om te besluiten aan een autodate project deel te nemen. Autobezitters laten het vaker afhangen van een groot veranderingsmoment of van het moment dat de eigen auto wordt verkocht of te oud is geworden. De veranderingsmomenten zijn bijvoorbeeld : verhuizing, ander werk of gezinsveranderingen. Een extra drempel is dat het niet lucratief is een auto te verkopen en er geen terug te kopen. Door deze oorzaken duurt het langer eer ex-autobezitters deelnemer worden.
Hoe wordt de CO2 reductie berekend?
CO2 of kooldioxide is een molecuul dat is opgebouwd uit één atoom C (koolstof) en twee atomen O (zuurstof) Koolstof heeft een atoommassa 12 (C=12) Zuurstof heeft een atoommassa van 16 (O = 16). CO2 weegt dus een gewicht van 12 + 2 x 16 = 44.
Benzine bestaat voor 85% uit koolstof (C) . 1 liter benzine weegt 800 gram, waarvan dus 680 gram koolstof. Na verbranding en uitstoot verbinden de koolstofatomen zich met zuurstofatomen in de verhouding 1:2 en ontstaat kooldioxide. Het gewicht wordt daarbij bijna verviervoudigd. Met andere woorden 1 liter brandstof veroorzaakt ongeveer 2400 gram CO2.
Per liter brandstof kan iemand 15 kilometer autorijden. Dit is per 100 kilometer 6,6 liter en 15,8 kg CO2. Elke bespaarde 1000 autokilometer bespaart dus 158 kg. De gemiddelde kilometerreductie per deelnemer aan autodate is ongeveer 3700 km. Dit betekent dat de gerealiseerde CO2 besparing per deelnemer ongeveer 580 kg is.