Contactpersoon
-
Datum
23 september 2005
Ons kenmerk
DGTL/05.008702/BV
Doorkiesnummer
-
Bijlage(n)
2 (apart verzonden)
Uw kenmerk
-
Onderwerp
Herberekening KBA Wilhelminakanaal Tilburg
Geachte voorzitter,
Op 8 september 2005 heb ik u schriftelijk verzocht het geplande AO inzake
het Wilhelminakanaal van 14 september 2005 uit te stellen. Reden voor dit
verzoek was de afspraak met de betrokken Tilburgse bedrijven om gezamenlijk
tot overeenstemming te komen over de cijfermatige onderbouwing van de
kosten-baten analyse en door te rekenen in hoeverre de afwijkende
vervoersgegevens van de Tilburgse bedrijven van invloed zouden zijn op de
rentabiliteit van de investeringen. Ik heb u toegezegd de resultaten
hiervan zo spoedig mogelijk toe te zenden. U heeft vervolgens het AO
uitgesteld tot 29 september 2005.
Hierbij stuur ik u de toegezegde resultaten, zodat deze kunnen worden
meegenomen in het AO. Ik ben met het bedrijfsleven tot overeenstemming
gekomen over de uitgangspunten voor het doorrekenen van de kosten-baten
analyse op basis van twee scenario's:
1. Het vervoer over water in Tilburg stijgt licht tot 1,039
miljoen ton in 2015 conform de eerdere vervoersprognoses. In
dit scenario wordt ervan uit gegaan dat het aantal klasse II
schepen in Nederland weliswaar afneemt (van 21% in 2005 naar
13% van de totale binnenvaartvloot), maar dat dat niet zal
leiden tot een afname van het vervoersvolume.
2. Het vervoer over water in Tilburg daalt volgens de Tilburgse
bedrijven in dit scenario in 2015 naar 500.000 ton, als gevolg
van het steeds verder teruglopen van de beschikbaarheid van
klasse II schepen.
In scenario 2 (bedrijven-scenario) zijn voor de Visievariant (gedeeltelijke
verruiming van het kanaal) de kosten nagenoeg even groot als de te
verwachten baten. De aanname die aan scenario 2 te grondslag ligt
(onvoldoende klasse II schepen beschikbaar) wordt niet bevestigd door de
rapporten van de Adviesdienst Verkeer en Vervoer. Ik concludeer dat in
beide scenario's de nulplus-variant de hoogste rentabiliteit heeft van alle
alternatieven.
Voor een uitgebreide toelichting en nadere detaillering op de gebruikte
uitgangspunten en aannames in de herberekeningen van de KBA verwijs ik u
naar de bijlagen bij deze brief.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Karla Peijs
Ministerie van Verkeer en Waterstaat