Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Contactpersoon

-
Datum
23 september 2005
Ons kenmerk
DGTL/05.008702/BV
Doorkiesnummer

-
Bijlage(n)

2 (apart verzonden)
Uw kenmerk

-
Onderwerp
Herberekening KBA Wilhelminakanaal Tilburg

Geachte voorzitter,

Op 8 september 2005 heb ik u schriftelijk verzocht het geplande AO inzake het Wilhelminakanaal van 14 september 2005 uit te stellen. Reden voor dit verzoek was de afspraak met de betrokken Tilburgse bedrijven om gezamenlijk tot overeenstemming te komen over de cijfermatige onderbouwing van de kosten-baten analyse en door te rekenen in hoeverre de afwijkende vervoersgegevens van de Tilburgse bedrijven van invloed zouden zijn op de rentabiliteit van de investeringen. Ik heb u toegezegd de resultaten hiervan zo spoedig mogelijk toe te zenden. U heeft vervolgens het AO uitgesteld tot 29 september 2005.

Hierbij stuur ik u de toegezegde resultaten, zodat deze kunnen worden meegenomen in het AO. Ik ben met het bedrijfsleven tot overeenstemming gekomen over de uitgangspunten voor het doorrekenen van de kosten-baten analyse op basis van twee scenario's:


1. Het vervoer over water in Tilburg stijgt licht tot 1,039 miljoen ton in 2015 conform de eerdere vervoersprognoses. In dit scenario wordt ervan uit gegaan dat het aantal klasse II schepen in Nederland weliswaar afneemt (van 21% in 2005 naar 13% van de totale binnenvaartvloot), maar dat dat niet zal leiden tot een afname van het vervoersvolume.
2. Het vervoer over water in Tilburg daalt volgens de Tilburgse bedrijven in dit scenario in 2015 naar 500.000 ton, als gevolg van het steeds verder teruglopen van de beschikbaarheid van klasse II schepen.

In scenario 2 (bedrijven-scenario) zijn voor de Visievariant (gedeeltelijke verruiming van het kanaal) de kosten nagenoeg even groot als de te verwachten baten. De aanname die aan scenario 2 te grondslag ligt (onvoldoende klasse II schepen beschikbaar) wordt niet bevestigd door de rapporten van de Adviesdienst Verkeer en Vervoer. Ik concludeer dat in beide scenario's de nulplus-variant de hoogste rentabiliteit heeft van alle alternatieven.

Voor een uitgebreide toelichting en nadere detaillering op de gebruikte uitgangspunten en aannames in de herberekeningen van de KBA verwijs ik u naar de bijlagen bij deze brief.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

Karla Peijs