VVD



Nieuws

29 sep 2005 - Ruud Luchtenveld: 'Na samen
scheiden wel samen blijven zorgen'

In de Tweede Kamer had vandaag - 29 september 2005 - het debat plaats over het initiatief-wetsvoorstel van VVD-Tweede-Kamerlid Ruud Luchtenveld over het beëindigen van huwelijken zonder tussenkomst van een rechter. Hieronder treft u een artikel uit het blad Politiek! van deze maand met daarin uitleg over het initiatief-wetsvoorstel.

Na samen scheiden wel samen blijven zorgen

Wetsvoorstel in belang van het kind

In de regel is het parlement druk met het controleren van de regering en het indienen van moties. Maar het parlementaire werk kent meer mogelijkheden. Zo is er voor elk lid van de Tweede Kamer het recht op het indienen van initiatiefwetsvoorstellen. VVD-er Ruud Luchtenveld is lid van de Tweede Kamer en woordvoerder Burgerlijk recht, Bestuursrecht, Staatsrecht en Bestuurlijke vernieuwing. Hij is momenteel betrokken bij het opstellen van vier initiatiefwetsvoorstellen. Eén daarvan heeft betrekking op het scheiden zonder rechterlijke tussenkomst en het voortgezet ouderschap op basis van ouderschapsplannen.

"Je kunt een relatie verbreken, maar als je kinderen hebt, kun je het ouderschap niet zomaar vaarwel zeggen. Als je samen kunt trouwen, dan kun je ook samen scheiden. Bij het aangaan van een huwelijk komt er ook geen rechter aan te pas. Waarom is dat dan wel nodig in geval van een scheiding?" vraagt Luchtenveld zich af. "Als echtgenoten het via een bemiddelaar eens kunnen worden over de ontbinding van hun relatie, dan zou een rechterlijke toetsing niet nodig hoeven zijn. Verder gaan we er van uit dat ouders ná een echtscheiding hun gelijkwaardige verantwoordelijkheid voor de opvoeding van de kinderen onveranderd blijven behouden. Er moet een einde komen aan de situatie dat na een scheiding duizenden kinderen een van beide ouders niet of amper meer ziet". Deze redeneringen vormen uitgangspunt voor het initiatiefwetsvoorstel dat op 1 juli 2004 is ingediend door Ruud Luchtenveld namens de VVD-fractie in de Tweede Kamer. Het voorstel is afgelopen mei behandeld in de plenaire vergadering. Naar aanleiding van de discussie is het voorstel enigszins aangepast. In het najaar van 2005 zal het voorstel opnieuw aan de orde komen in de kamer. Luchtenveld verwacht dat het een lastig traject wordt, mede gezien het feit dat de minister inmiddels met een wetsvoorstel over hetzelfde onderwerp is gekomen, maar blijft optimistisch over de afloop: "Met het VVD-wetsvoorstel worden immers de door een kamermeerderheid aangenomen moties uitgevoerd, terwijl de minister alle echtscheidingen nog steeds via de rechter wil laten lopen en onvoldoende doet om beide ouders na scheiding hun kinderen te laten blijven verzorgen".

Echtscheidingen zonder rechter

In 2001 is de flitsscheiding ingevoerd, waardoor echtelieden via een omweg bij onderlinge overeenstemming zonder tussenkomst van een rechter kunnen scheiden. Vijfduizend van de 37.000 scheidingen per jaar zijn flitsscheidingen. Met zijn initiatiefwetsvoorstel wil Luchtenveld het mogelijk maken om rechtstreeks zonder tussenkomst van een rechter te kunnen scheiden, maar dan wel met extra zorgvuldigheidseisen. De rol van de rechter wordt dan ingevuld door een jurist, bijvoorbeeld een advocaat of notaris die gespecialiseerd is in familierecht en huwelijksvermogensrecht. Die bemiddelt tussen de ouders en moet tegelijkertijd de positie van de kinderen recht doen. Deze manier bevordert de snelheid van de formaliteiten bij een echtscheidingsprocedure enerzijds en ontlast de rechterlijke macht anderzijds.

Ouderschapsplan

Uitgangspunt van het wetsvoorstel is de gelijkwaardigheid van beide ouders. "De zorg moet zo praktisch mogelijk verdeeld worden. Dat die verhouding niet altijd fiftyfifty kan zijn, dat begrijp ik, maar afhankelijk per situatie gaan we voor een zo reëel mogelijk deel per ouder. Het voorstel beoogt om na de ontbinding van de relatie een ouderschapsplan in werking te stellen dat verder voert dan de huidige omgangsregelingen. Die laatste staan meestal mooi op papier, maar komen in de praktijk vaak niet uit de verf. "Er wordt hier in Den Haag al jaren gesproken over het 'omgangsonrecht'", zegt Luchtenveld, "Jaarlijks zijn 35000 kinderen betrokken bij een echtscheiding en meer dan 6000 kinderen zien daarna één van beide ouders niet of amper meer. Het is juist in het belang van een kind om na scheiding wel contact met beide ouders te houden. De VVD wil door het wetsvoorstel dan ook een aanzienlijke beperking van de gevallen waarin één van de ouders na scheiding het kind niet of nauwelijks meer ziet. "In het ouderschapsplan worden concrete afspraken vastgelegd. Antwoorden op vragen als 'Wie zorgt wanneer voor de kinderen, waar verblijven ze, en wie betaalt de kosten voor de kleding?' moeten nauwkeurig worden omschreven. Goedkeuring van een jurist maakt het plan dan rechtsgeldig."

Zelf denken, zelf afspraken maken

Heel liberaal, vindt Luchtenveld dit voorstel: "Mensen moeten zelf afspraken gaan maken. Dat hoeft niet voor hen bedacht te worden, mensen kunnen dat heel goed zelf. Als ze kunnen trouwen of een huis kunnen kopen -uiteindelijk hebben die gebeurtenissen net zoveel emotionele lading - zonder tussenkomst van een rechter, dan kunnen ze ook zelf scheiden en verantwoordelijkheid voor hun nageslacht dragen. Volgens Luchtenveld kan de overheid het belastinggeld, dat nu gebruikt wordt voor soms eindeloze bureaucratische procedures van overheid en Raad voor de Kinderbescherming, beter inzetten op plekken bij de Jeugdzorg waar het echt nodig is. Het inschakelen van de rechter of de kinderbescherming moet uiterste oplossing worden bij grote conflicten. De VVD wil dus af van dat automatisme.

Zorgelijke ontwikkelingen in de Tweede Kamer

Luchtenveld is groot voorstander van het middel 'initiatiefwetsvoorstel'. Als de minister betreffend onderwerp niet urgent genoeg vindt, is het een middel om het onderwerp alsnog aan de orde te stellen. Echter, Luchtenveld signaleert een trend die hem zorgen baart: "We zien vaak dat als er in de Kamer een initiatiefwetsvoorstel ingediend wordt, de minister, geholpen door zijn ambtenaren, plotseling alsnog met een eigen wetsvoorstel over hetzelfde onderwerp komt. Anderzijds hebben Tweede-Kamerleden het recht om bij, bijvoorbeeld het maken van een initiatiefwetsvoorstel, hulp in te schakelen van ambtenaren. Meestal zijn dat dezelfde ambtenaren die ook de minister bijstaan bij het formuleren van zijn wetsvoorstellen. Gevolg van deze tendens is: dubbel werk voor de ambtenaren en een minister die op deze manier altijd de regie houdt. Ik vind dat een zorgelijke ontwikkeling voor de volksvertegenwoordiging. Het recht van initiatief wordt immers door de Grondwet aan de Tweede Kamer gegeven."

*Vier initiatiefwetsvoorstellen in de maak:

Zoals in dit artikel besproken: Echtscheiding zonder rechterlijke tussenkomst en voortgezet ouderschap.

Bestrijding van traagheid bij de overheid. Door Luchtenveld (VVD) en Wolfsen (PvdA): Het voorstel beoogt de overheid sneller en op tijd tot besluiten te laten komen met een effectief dwangsomsysteem.

Adoptiewetgeving: Luchtenveld (VVD) , Albavrak (PvdA) en Van der Laan (D66) willen ruimere regelgeving in geval van adoptie, zoals: langere geldigheid van de beginseltoestemming om wachtlijsten te verminderen en afschaffing van de leeftijdsbovengrenzen en adoptie uit het buitenland openstellen voor paren van gelijk geslacht.

Herziening Wet Parlementaire Enquête: de parlementariërs Luchtenveld (VVD), Van de Camp (CDA), De Vries (PvdA) en Van der Staay (SGP) herzien de procedures die gevolgd moeten worden bij een Parlementaire Enquête.