Antwoord op vragen inzake begroting 2006 van AZ, KdK en CTIVD
Hierbij bied ik u de antwoorden aan op de vragen die zijn gesteld in het
verslag van de vaste commissie voor Binnenlandse Zaken en
Koninkrijksrelaties, naar aanleiding van de indiening van de
ontwerpbegroting 2006 van het Ministerie van Algemene Zaken, het Kabinet
der Koningin en de Commissie van toezicht betreffende de inlichtingen- en
veiligheidsdiensten (III) voor het jaar 2006.
DE MINISTER-PRESIDENT,
Minister van Algemene Zaken ,
Mr. dr. J.P. Balkenende
Bijlage: lijst met vragen Cie BZK bij begroting III 2006 en antwoorden
30 300 III Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van
Algemene Zaken, het Kabinet der Koningin en de Commissie van toezicht
betreffende de inlichtingen- en
veiligheidsdiensten (III) voor het jaar 2006
Nr. Verslag houdende een lijst van vragen en antwoorden
Vastgesteld
De vaste commissie voor Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties 1),
belast met het voorbereidend onderzoek van dit wetsvoorstel, heeft de eer
verslag uit te brengen in de vorm van een lijst van vragen.
De door de regering gegeven antwoorden zijn hierbij afgedrukt.
De voorzitter van de commissie,
Noorman-den Uyl
De griffier van de commissie,
De Gier
|Nr |Vraag |Blz| | | | | |tot| | | |van| | |1 |Kunt u preciseren wat de naamswijziging, een |0 | | | |ministeriële onderraad voor duurzaamheid, ruimte en | | | | |milieu, betekent voor de taakomschrijving en | | | | |samenstelling van deze nieuwe onderraad? Welke | | | | |economische en sociale onderwerpen zullen in deze nieuwe| | | | |raad worden besproken? | | | | | | | | | |Het Kabinet zal het taakgebied van de Raad voor | | | | |Ruimtelijke Ordening en Milieu (RROM) uit breiden met | | | | |het onderwerp "duurzaamheid". Dit betekent dat naast de | | | | |onderwerpen die nu in de RROM aan de orde zijn | | | | |(ruimtelijke ordening, waterbeheer, wonen, milieubeheer,| | | | |water, natuurbeleid) ook de (coördinatie van) het | | | | |duurzaamheidsbeleid wordt behandeld in deze onderraad | | | | |van de Ministerraad. | | | | |De samenstelling van de Raad voor Duurzaamheid, Ruimte | | | | |en Milieu, alsmede de ambtelijke voorbereiding zal | | | | |worden aangepast aan de uitbreiding van het taakgebied. | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |2 |Heeft de overheid mensen in dienst om de |0 | | | |begrijpelijkheid van de troonrede maar ook van andere | | | | |teksten te beoordelen en zo nodig, aan te passen? | | | | | | | | | |Sinds 1987 adviseren neerlandici van het Genootschap | | | | |Onze Taal de regering over de taalkundige aspecten van | | | | |de Troonrede. De Rijksvoorlichtingsdienst heeft | | | | |deskundigheid met betrekking tot het beoordelen van | | | | |(andere) teksten op communicatieve kwaliteit. | | | |3 |Hoeveel heeft de verbouwing van het Catshuis |0 | | | |uiteindelijk gekost? Zijn alle kunstvoorwerpen behouden | | | | |en zijn deze nog in bezit van de staat? Is het bekend | | | | |waar deze voorwerpen zich nu bevinden? | | | | | | | | | |In de periode 2002 t/m mei 2004 (het moment van de | | | | |brand) is een bedrag van | | | | |E 15,8 mln. via de begroting van ROM/RGD besteed aan de | | | | |renovatie, uitbreiding en beveiliging van het Catshuis. | | | | |Ten behoeve van de herstel- en verbeterwerk-zaamheden | | | | |wordt (all-in) een bedrag van ca E 7,6 mln besteed. | | | | |Door de brand zijn enkele kunstvoorwerpen verloren | | | | |gegaan of beschadigd. De belangrijkste waren de | | | | |schilderijen van M. van Mierevelt (portret van Cats) en | | | | |Fernhout (winterlandschap) die geheel verloren zijn | | | | |gegaan en het "stilleven" van Schelfhout dat een | | | | |waardevermindering heeft ondergaan. | | | | |Na de brand is het Catshuis geheel ontruimd en is het | | | | |behouden deel van de inventaris elders opgeslagen. De | | | | |kunstvoorwerpen zijn allen teruggegaan naar ICN en | | | | |blijven uiteraard in het bezit van de Staat. | | | |4 |Welke "maatschappelijke initiatieven die de sociale |4 | | | |samenhang bevorderen" worden bedoeld? | | | | | | | | | |Het gaat om initiatieven die uit de samenleving zelf | | | | |komen en waarbij burgers zelf werk maken van zaken in | | | | |hun directe omgeving. Hierbij kan worden gedacht aan | | | | |initiatieven van buurtbewoners, scholen, | | | | |sportverenigingen maar bijvoorbeeld ook | | | | |woningcorporaties en bedrijven. Het kabinet ondersteunt | | | | |deze initiatieven doordat het op de website | | | | |www.zestienmiljoenmensen.nl een database van 700 | | | | |concrete acties beschikbaar stelt. Daardoor kunnen | | | | |anderen van deze ervaringen gebruik maken. | | | | |Ook heeft het kabinet na de tweede bijeenkomst over | | | | |Maatschappelijke Binding prijzen uitgereikt aan | | | | |initiatieven die de binding in de samenleving | | | | |bevorderen. Een voorbeeld hiervan is het plan van een | | | | |aantal jonge Amsterdammers om stadsspelen te organiseren| | | | |en de voorlichting over de arbeidsmarkt die | | | | |hoogopgeleide allochtone vrouwen geven. | | | | |De komende tijd zal deze informatie, en informatie over | | | | |andere initiatieven, nog beter worden ontsloten | | | |5 |Wat moet precies worden verstaan onder een "grondtoon" |5 | | | |als basis voor rijksbrede communicatie? | | | | | | | | | |Het kabinet heeft opdracht gegeven voorstellen uit te | | | | |werken om (1) de aard, kerntaak en werkwijze van de | | | | |Rijksoverheid permanent over het voetlicht te brengen en| | | | |(2) de versnippering in de presentatie van de | | | | |Rijksoverheid te verminderen. Deze tweeledige opdracht | | | | |is onder de noemer 'grondtoon voor communicatie' gegeven| | | | |aan de VoorlichtingsRaad. De herkenbaarheid en | | | | |legitimiteit van de (rijks)overheid is niet langer | | | | |vanzelfsprekend voor grote groepen mensen. Met een | | | | |'grondtoon' als basis voor rijksbrede communicatie | | | | |beoogt dit kabinet de herkenbaarheid en legitimiteit van| | | | |de (rijks)overheid in de beleving van burgers te | | | | |vergroten. In deze zin is de 'grondtoon' een vorm van | | | | |corporate communicatie. De Gemengde Commissie | | | | |Communicatie heeft, in het licht van de takenanalyse | | | | |Andere Overheid, de noodzaak hiertoe recent | | | | |onderstreept. | | | | |De 'afstand' tussen burger en politiek kan deels | | | | |verklaard worden uit (a) onduidelijkheid over de | | | | |kernactiviteiten van de overheid en (b) versnippering in| | | | |het afzenderschap en de vormgeving van | | | | |communicatiemiddelen en -activiteiten van het Rijk. Het | | | | |kabinet verwacht daarom dat een eenduidige, meer | | | | |coherente presentatie van de Rijksoverheid in combinatie| | | | |met meer duidelijkheid over rol en taken van het Rijk | | | | |uiteindelijk ook kan bijdragen aan meer begrip en | | | | |vertrouwen in het politieke systeem. | | | |6 |Wanneer worden de resultaten van het onderzoek "naar de |5 | | | |verschillende modaliteiten van de versterking van de | | | | |Minister-President" bekend? | | | | | | | | | |De minister voor BVK heeft in zijn brief van 8 juli jl | | | | |inzake de Democratische Vernieuwingsagenda aangegeven | | | | |dat het kabinet dit najaar de resultaten aan uw Kamer | | | | |wil doen toekomen. | | | |7 |Hoe verhoudt het in het openbaar verkondigen van een |6 | | | |privémening door de Minister-President zich tot de | | | | |doelstelling van het "bevorderen van het algemeen | | | | |regeringsbeleid"? | | | | | | | | | |De minister-president heeft zich in het openbaar niet | | | | |geuit met een privémening. | | | | |In algemene zin geldt dat bewindspersonen enige ruimte | | | | |hebben om hun gedachten te uiten en zo hun bijdrage te | | | | |leveren aan discussie in de samenleving wanneer dit niet| | | | |in strijd is met concrete voornemens van resp. besluiten| | | | |over het regeringsbeleid. | | | | |Zo hebben bewindslieden ruimte om op bijeenkomsten van | | | | |hun politieke groepering deel te nemen aan discussies | | | | |resp. daar voordrachten te houden. | | | |8 |Welke departementale afdelingen publieksvoorlichting |7 | | | |zijn inmiddels geïntegreerd en welke nog niet? | | | | | | | | | |Inmiddels zijn de afdelingen publieksvoorlichting van de| | | | |volgende ministeries volledig geïntegreerd: EZ, VenW, | | | | |Financiën, VWS, VROM en OCenW. | | | | |Gedeeltelijk zijn geïntegreerd: SZW (de onderwerpen | | | | |minimumloon en CAO) en BZK (telefonie; e-mail volgt in | | | | |2006). | | | | |Departementen die nog overkomen: Justitie per 1 oktober | | | | |2005, Buza per 1 februari 2006 en LNV per 1 maart 2006. | | | | | | | | | |Voor de overige onderwerpen van SZW en de e-mail voor | | | | |BZK zullen gedurende 2006 nadere afspraken worden | | | | |gemaakt. | | | |9 |Hoe wilt u communicatie als een instrument om voeling te|7 | | | |houden met de buitenwereld operationaliseren? Worden | | | | |hierbij overzichten bijgehouden van de reacties van | | | | |burgers bij Postbus 51? | | | | | | | | | |Het voeling houden met de samenleving en het beter | | | | |betrekken van de buitenwereld bij de beleidsontwikkeling| | | | |zijn twee achterliggende doelstellingen van het rapport | | | | |van de Gemengde Commissie die zich heeft beziggehouden | | | | |met de rijksbrede takenanalyse van het thema | | | | |communicatie. Het kabinet heeft in reactie op dit | | | | |rapport een plan van aanpak opgesteld dat op Prinsjesdag| | | | |aan de tweede kamer is verzonden. Dit plan van aanpak | | | | |bevat verschillende initiatieven om voeling te houden | | | | |met de samenleving. Voorgesteld wordt te onderzoeken of | | | | |de belevingsmonitor als instrument kan worden | | | | |aangescherpt door dit type onderzoek bij één deskundig | | | | |instituut onder te brengen. De belevingsmonitor kan | | | | |functioneren als een maatschappelijke barometer die veel| | | | |gegevens verschaft over wat onder de bevolking wordt | | | | |gedacht en gevonden. Zowel bij de beleidsontwikkeling | | | | |als bij het communicatiebeleid wordt rekening gehouden | | | | |met de gegevens uit het belevingsonderzoek. Daarnaast | | | | |wordt persoonlijk contact tussen bewindslieden | | | | |enerzijds, en burgers, bedrijven en maatschappelijke | | | | |groeperingen anderzijds, verder doorontwikkeld. Nieuw en| | | | |verder te ontwikkelen middelen zijn werkbezoeken, | | | | |spreekuren, en contacten tussen beleidsambtenaren en | | | | |burgers. | | | | |Bij postbus 51 worden de inhoudelijke vragen van burgers| | | | |geregistreerd. Het is mogelijk door middel van analyse | | | | |aan departementen terug te koppelen wat de gestelde | | | | |vragen zijn. Voor de site geldt dat wordt teruggekoppeld| | | | |wat de meest geraadpleegde vragen zijn. | | | |10 |Hoe verhoudt de nieuwe rijksbrede "frontoffice" voor |7 |8 | | |publieksvragen zich tot het Landelijk Contactcenter | | | | |Overheid, waaraan de ministeries van AZ en BZK werken? | | | | |Hoe verhoudt zich de voorstudie naar de mogelijkheden | | | | |van een Landelijk Contactcenter Overheid, waarbij ook de| | | | |gemeentelijke overheden zullen aansluiten, tot de | | | | |afronding van de integratie van de departementale | | | | |afdelingen publieksvoorlichting met de Postbus 51 | | | | |informatiedienst? Wat zullen de gevolgen voor Postbus 51| | | | |(kunnen) zijn? | | | | | | | | | |Vanuit het streven herkenbaarder en toegankelijker te | | | | |zijn voor het publiek, en vanuit de shared service | | | | |gedachte wordt gewerkt aan het realiseren van een | | | | |rijksbrede front office publieksvoorlichting bij de | | | | |Postbus 51 informatiedienst. Op dit moment worden | | | | |daarvoor de afdelingen publieksvoorlichting van de | | | | |ministeries ondergebracht bij Postbus 51. Dit proces | | | | |loopt gefaseerd. Na verwachting is deze overgang 1 | | | | |januari 2007 afgerond. Vanaf die datum verzorgt de | | | | |Postbus 51 Informatiedienst de algemene | | | | |publieksvoorlichting voor alle ministeries. | | | | | | | | | |Deze shared service vormt een basis voor de verdere | | | | |ontwikkeling zoals beschreven in de voorstudie "Op weg | | | | |naar een contactcenter voor de overheid". De kern van | | | | |het contactcenter overheid is dat er op de lange termijn| | | | |één loket komt waar mensen met al hun vragen aan de | | | | |overheid terecht kunnen. Niet alleen voor de | | | | |rijksoverheid, maar voor alle overheden samen. | | | | | | | | | |Begonnen wordt met een telefoonnummer. Dit wordt in 2007| | | | |operationeel. Mensen kunnen in eerste instantie antwoord| | | | |krijgen op algemene vragen. En daarnaast worden zij bij | | | | |meer specialistische vragen doorverwezen naar,of zo | | | | |mogelijk doorverbonden met, het juiste loket, bij het | | | | |Rijk, de gemeente of een uitvoeringsorganisatie. De | | | | |basis voor dit telefoonnummer vormt de huidige Postbus | | | | |51 informatiedienst, de website overheid.nl en de tot | | | | |nog toe gevormde gemeentelijke voorzieningen. | | | | | | | | | |De komende tien jaar wordt dit telefoonnummer uitgebouwd| | | | |tot een multichannel contactcenter. Waarbij contact met | | | | |de overheid mogelijk is via verschillende kanalen. Van | | | | |een balie tot een internetsite. Op alle plekken zal | | | | |dezelfde informatie beschikbaar zijn. Gemeenten worden | | | | |dan het eerste aanspreekpunt voor persoonlijk contact | | | | |met de overheid. | | | | | | | | | |Voor de Postbus 51 Informatiedienst betekent dit op de | | | | |korte termijn dat de informatie bij de Postbus 51 | | | | |Informatiedienst en overheid.nl aan elkaar gekoppeld | | | | |moeten worden en verder aangevuld. Dit sluit goed aan op| | | | |de huidige werkzaamheden van de Postbus 51 | | | | |Informatiedienst. | | | | | | | | | |Om de verwijsfunctie te kunnen realiseren zal de Postbus| | | | |51 Informatiedienst enkele gemeenschappelijke | | | | |voorzieningen voor alle overheden gaan verzorgen. Dit | | | | |betreft bijvoorbeeld het beheer van de verkorte | | | | |telefoonnummers. | | | |11 |Waarom moet het aantal e-mails aan Postbus 51 worden |7 |8 | | |verminderd? Hoe is dit te rijmen met de doelstelling | | | | |dat "communicatie [...] een belangrijk instrument [is] | | | | |om voeling te houden met de samenleving"? Hoe kan het | | | | |aantal e-mails aan Postbus 51 worden verminderd zonder | | | | |afbreuk te doen aan een optimale dienstverlening aan de | | | | |burgers? | | | | | | | | | |Het toenemend gebruik van internet als informatiebron, | | | | |heeft de afgelopen jaren geleid tot sterke groei van het| | | | |bezoek aan websites met publieksinformatie van de | | | | |overheid. Postbus 51 is daar een goed voorbeeld van. | | | | |Tegelijk met de grotere aantallen bezoekers, stijgt het | | | | |aantal publieksvragen dat per e-mail binnenkomt. Uit de | | | | |continue analyse van de binnenkomende vragen blijkt dat | | | | |ook vragen worden gesteld over onderwerpen waarover de | | | | |geraadpleegde site(s) al informatie bevatten. Bij het | | | | |beheersen van dit proces staan kwaliteit en optimale | | | | |dienstverlening voorop. Onderdeel daarvan is de | | | | |ontwikkeling van een instrument als kanaalsturing: | | | | |bezoekers met een vraag worden (meer dan nu) gestuurd | | | | |langs de reeds op de website beschikbare informatie, | | | | |bijvoorbeeld in de vorm van antwoorden op veelgestelde | | | | |vragen. Als daarmee de vraag van de bezoeker niet is | | | | |beantwoord, worden in een systeem met kanaalsturing één | | | | |of meer alternatieve kanalen aangeboden: bijvoorbeeld in| | | | |de vorm van een e-mailformulier, telefoonnummer of | | | | |andere mogelijkheden. | | | | |De voorbereiding van de introductie in 2006 van (vormen | | | | |van) kanaalsturing zijn momenteel in volle gang. Het | | | | |effect daarvan is waarschijnlijk vermindering van het | | | | |aantal binnenkomende e-mails, maar dat is niet het doel.| | | | |Dat is namelijk een zo efficiënt mogelijke beantwoording| | | | |van eenvoudige vragen, zodat de overblijvende meer | | | | |complexe vragen beter beantwoord kunnen worden. | | | | |Ook na de introductie van kanaalsturing met behulp van | | | | |veelgestelde vragen, blijft het mogelijk om informatie | | | | |te abstraheren over 'gevoelens in de samenleving': | | | | |allereerst door analyse en terugkoppeling aan | | | | |departementen van de binnenkomende vragen, maar ook door| | | | |het registreren en analyseren van de meest geraadpleegde| | | | |veelgestelde vragen op de site. | | | |12 |Wat zijn de prestatie-indicatoren voor het beantwoorden |8 | | | |van het aantal e-mails aan Postbus 51? | | | | | | | | | |De streefwaarde voor het beantwoorden van e-mail is dat | | | | |80% van de vragen binnen 48 uur wordt beantwoord. De | | | | |streefwaarde voor de klanttevredenheid van burgers over | | | | |de dienstverlening van Postbus 51 bij e-mailbantwoording| | | | |dient te resulteren in het rapportcijfer 7,5. Dit | | | | |rapportcijfer wordt verkregen door permanent | | | | |gebruikersonderzoek. | | | |13 |Zijn er behalve de genoemde prestatie-indicatoren met |8 | | | |betrekking tot het algemeen communicatiebeleid zoals | | | | |kostenbesparing, rapportcijfers van klanten ook | | | | |indicatoren met betrekking tot de effectiviteit van het | | | | |communicatiebeleid? Zo ja, welke zijn dit? Zo nee, | | | | |waarom niet en hoe wordt deze effectiviteit dan wel | | | | |gemeten of bepaald? | | | | |Postbus 51 hanteert de volgende prestatie-indicatoren: | | | | |Bellers worden na gemiddeld 40 seconden te woord | | | | |gestaan. E-mail: 80% van de vragen wordt binnen 48 uur | | | | |beantwoord. Burgers geven als rapportcijfer voor de | | | | |klanttevredenheid over de dienstverlening: een 7,5 voor | | | | |de internetsite, de e-mailbeantwoording en de | | | | |telefonische vraagbeantwoording. De rapportcijfers | | | | |worden verkregen door permanent gebruikersonderzoek | | | | |(internet en e-mail) en periodiek kwaliteitsonderzoek | | | | |(infolijn). | | | | |In het kader van de evaluatie van Postbus 51-campagnes | | | | |zijn er ook prestatie-indicatoren voor bereik, | | | | |waardering en effectiviteit van massamediale campagnes. | | | | |Hiervoor wordt verwezen naar de Jaarevaluatie Postbus | | | | |51-campagnes. | | | |14 |Wanneer moet de interdepartementale "activiteitenindex |8 | | | |op internet" operationeel zijn? Welke informatie zal | | | | |deze index bieden? | | | | | | | | | |De activiteitenindex, of beleidsagenda, vloeit voort uit| | | | |het actieprogramma Overheidscommunicatie. De tekstuele | | | | |variant van de activiteitenindex is al operationeel en | | | | |te vinden op de website Regering.nl, onder het kopje | | | | |Beleidsagenda. De beleidsagenda bevat een overzicht van | | | | |het voorgenomen beleid aan de hand van een aantal | | | | |thema's. | | | | |Begin 2006 zal een meer 'automatische' variant van de | | | | |activiteitenindex worden geïntroduceerd. Zowel per | | | | |departement, als over het gehele regeringsbeleid. De | | | | |index bevat dan (per thema, op datum of op trefwoord) de| | | | |verzameling van beleidsvoornemens (en bijbehorende links| | | | |naar documenten) van het kabinet. | | | | |Om deze activiteitenindex centraal te kunnen ontsluiten | | | | |met behulp van zoekmachines en redactionele pagina's, | | | | |moeten eerst de departementale websites worden | | | | |aangepast. Dit proces is in volle gang en wordt begin | | | | |2006 afgerond. | | | |15 |Waarom wordt er onderuitputting geraamd voor de |13 | | | |doelstelling "bevorderen van de eenheid van het algemeen| | | | |regeringsbeleid"? Wat wordt bedoeld met het "generale | | | | |beeld" waarvoor de onderputting wordt aangewend? | | | | | | | | | |De noodzaak om de onderzoekscapaciteit uit te breiden | | | | |voor het toezicht op de inlichtingen en | | | | |veiligheidsdiensten is aanleiding geweest door | | | | |herprioritering een onderuitputting te bewerkstelligen. | | | | |Deze is vervolgens via het generale beeld (algemene | | | | |middelen) beschikbaar gekomen voor de Commissie van | | | | |Toezicht betreffende de inlichtingen en | | | | |veiligheidsdiensten. Voor een nadere toelichting verwijs| | | | |ik naar paragraaf 4 van de begroting 2006. | | |