Erasmus Universiteit Rotterdam

Bestuurskundeopleidingen positief beoordeeld

Een internationale visitatiecommissie heeft een positief oordeel geveld over de universitaire opleidingen Bestuurskunde. Naar het oordeel van de commissie hebben de opleidingen goed ingespeeld op de ontwikkelingen in het vakgebied van de studie van het openbaar bestuur. In internationaal perspectief nemen de opleidingen een gunstige tot vooraanstaande positie in.

De visitatiecommissie onder voorzitterschap van de Leuvense hoogleraar prof. dr. Rudolf Maes, heeft de Bestuurskundeopleidingen beoordeeld van acht universiteiten: Leiden, Utrecht, Rotterdam, Twente, Nijmegen, Tilburg, Vrije Universiteit Amsterdam en de Open Universiteit. Sinds de vorige visitatie in 1998 (ook onder voorzitterschap van prof. Maes) zijn nieuwe zelfstandige Bestuurskunde opleidingen ontwikkeld in Tilburg, in Utrecht en aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Zowel de vierjarige oude stijl opleidingen als de nieuwe opleidingen met een 3-jarige bachelor en een 1-jarige master zijn beoordeeld. De commissie hanteerde de accreditatiecriteria van de NVAO (Nederlands-Vlaamse Accreditatie Organisatie).

De commissie constateert dat de Bestuurskunde in Nederland goed heeft gereageerd op de aanbevelingen van vorige visitaties, door een eigen visie te ontwikkelen op het vakgebied die nationaal en internationaal als referentiekader kan dienen voor de onderwijsprogrammaâs. Ook hebben de opleidingen werk gemaakt van de invoering van de bachelor-masterstructuur die de vergelijking op Europees niveau moet vergemakkelijken.

De Bestuurskunde als wetenschapsgebied bestudeert de organisatie en de werking van de overheid en van het openbaar bestuur. Daarom moeten de opleidingen aandacht schenken aan actuele ontwikkelingen binnen het publiek domein, zoals nieuw publiek management, Europa als vierde bestuurslaag, een burgergericht bestuur en publiek-private samenwerking. In de studie moeten empirische analyse, normatieve reflectie en probleemoplossend vermogen hand in hand gaan. Een belangrijke vraag is steeds: wanneer kunnen we spreken van betrouwbaar, democratisch en efficiënt bestuur? Omdat de Bestuurskundeopleidingen niet alleen wetenschappelijke maar ook professionele doelstellingen hebben, moeten zij aan hun studenten ook de mogelijkheid bieden om praktijkervaring op te doen, aldus de commissie.

De onderwijsvisitatie Bestuurskunde is uitgevoerd onder auspiciën van de onafhankelijke stichting Quality Assurance Netherlands Universities (QANU).