Bestuurskundeopleidingen positief beoordeeld
Een internationale visitatiecommissie heeft een positief oordeel
geveld over de universitaire opleidingen Bestuurskunde. Naar het
oordeel van de commissie hebben de opleidingen goed ingespeeld op de
ontwikkelingen in het vakgebied van de studie van het openbaar
bestuur. In internationaal perspectief nemen de opleidingen een
gunstige tot vooraanstaande positie in.
De visitatiecommissie onder voorzitterschap van de Leuvense hoogleraar
prof. dr. Rudolf Maes, heeft de Bestuurskundeopleidingen beoordeeld
van acht universiteiten: Leiden, Utrecht, Rotterdam, Twente, Nijmegen,
Tilburg, Vrije Universiteit Amsterdam en de Open Universiteit. Sinds
de vorige visitatie in 1998 (ook onder voorzitterschap van prof. Maes)
zijn nieuwe zelfstandige Bestuurskunde opleidingen ontwikkeld in
Tilburg, in Utrecht en aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Zowel de
vierjarige oude stijl opleidingen als de nieuwe opleidingen met een
3-jarige bachelor en een 1-jarige master zijn beoordeeld. De commissie
hanteerde de accreditatiecriteria van de NVAO (Nederlands-Vlaamse
Accreditatie Organisatie).
De commissie constateert dat de Bestuurskunde in Nederland goed heeft
gereageerd op de aanbevelingen van vorige visitaties, door een eigen
visie te ontwikkelen op het vakgebied die nationaal en internationaal
als referentiekader kan dienen voor de onderwijsprogrammaâs. Ook
hebben de opleidingen werk gemaakt van de invoering van de
bachelor-masterstructuur die de vergelijking op Europees niveau moet
vergemakkelijken.
De Bestuurskunde als wetenschapsgebied bestudeert de organisatie en de
werking van de overheid en van het openbaar bestuur. Daarom moeten de
opleidingen aandacht schenken aan actuele ontwikkelingen binnen het
publiek domein, zoals nieuw publiek management, Europa als vierde
bestuurslaag, een burgergericht bestuur en publiek-private
samenwerking. In de studie moeten empirische analyse, normatieve
reflectie en probleemoplossend vermogen hand in hand gaan. Een
belangrijke vraag is steeds: wanneer kunnen we spreken van
betrouwbaar, democratisch en efficiënt bestuur? Omdat de
Bestuurskundeopleidingen niet alleen wetenschappelijke maar ook
professionele doelstellingen hebben, moeten zij aan hun studenten ook
de mogelijkheid bieden om praktijkervaring op te doen, aldus de
commissie.
De onderwijsvisitatie Bestuurskunde is uitgevoerd onder auspiciën van
de onafhankelijke stichting Quality Assurance Netherlands Universities
(QANU).
Erasmus Universiteit Rotterdam