Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
30 september 2005
Marketingrapport Optiekbranche 2005
Almelo - Van Es Marketing Services heeft een onafhankelijk onderzoek gehouden onder optiekzaken in Nederland en Vlaanderen. De onderzoeksresultaten zijn in het Marketingrapport Optiekbranche 2005 uiteengezet. Voor toeleverende bedrijven in de branche biedt het rapport een actueel en compleet overzicht van marktontwikkelingen, inkoopgedrag, leveranciers, distributiekanalen en mediagebruik.
De markt
In Nederland staan bij de Kamers van Koophandel ruim 2.000 economisch actieve bedrijven in Nederland met als activiteit "winkels in optische artikelen" ingeschreven (BIK-code 52482), waarvan bijna 1.500 als hoofdvestiging. In België zijn circa 2.500 optiekzaken actief, waarvan krap 1.500 in Vlaanderen (57 %), 33 % in Wallonië en 10 % in het Brussels gewest.
De afgelopen jaren is het aantal ondernemingen (hoofdvestigingen) in de optiekbranche vrij stabiel. Het aantal verkooppunten is echter toegenomen. Met name in het prijsvechtersegment van de markt, gericht op verkoopvolume, vindt er een toename van concurrentie plaats. Anders dan de algemeen neerwaartse lijn van omzet en rendement in de detailhandel, is het beeld in de optiekbranche vrij stabiel. Een aantal aspecten liggen ten grondslage aan deze relatief gunstige ontwikkeling. Allereerst neemt het aantal gebruikers van optische artikelen onverminderd toe als gevolg van de vergrijzing. Daarnaast worden brillen meer en meer een modeartikel, waarbij trends en collecties zich steeds sneller opvolgen, wat de verkoop stimuleert. Ook de zachte lenzen creëren een snelvervangingsvraag bij de consument en gekleurde lenzen zijn bezig met een opmars.
Naast deze rooskleurige ontwikkelingen zijn er echter ook bedreigende ontwikkelingen. Internet kan uiteindelijk een direct verkoopkanaal worden. Daarnaast zijn er steeds meer branchevreemde aanbieders van optische producten actief. Voor kleine zelfstandige optiekzaken is het van groot belang een sterke vertrouwensrelatie met de klant op te bouwen. Samenwerking, deskundigheid en servicegericht werken zijn sleutelwaarden voor het behoud en de versterking van de marktpositie.
Het gemiddeld aantal medewerkers, herrekend tot fulltime, bedraagt 2,9. Ten aanzien van de hoofdactiviteiten realiseren de respondenten gemiddeld 77 % van de omzet met de verkoop van optiekproducten. Oogzorg vertegenwoordigt 14 % van de omzet. Bij de omzetverdeling naar productgroepen, blijkt de verkoop van glazen 36 % van de omzet te vertegenwoordigen, monturen 26 % en contactlenzen 20 %. Het gemiddeld aantal vierkante meter verkoopvloeroppervlak van een onderneming bedraagt 82 vierkante meter. In Vlaanderen ligt het aantal vierkante meter verkoopvloeroppervlak tien meter hoger dan in Nederland. In Vlaanderen is 39 % van de ondervraagden aangesloten bij een brancheorganisatie, in Nederland betreft het 78 % van de respondenten.
Inkoop en leveranciers
58 % van de respondenten koopt geheel zelfstandig in. 38 % van de ondernemingen werkt samen op het gebied van inkoop middels een inkooporganisatie (Vlaanderen 28 %, Nederland 45 %). Men heeft gemiddeld 15 regelmatige leveranciers ten behoeve van het verkoopassortiment. Het afgelopen jaar heeft men ruim 14 % van de regelmatige leveranciers afgestoten. De service en het personeel zijn een belangrijk motief voor het verbreken van een relatie met een leverancier. Maar ook tegenvallende verkoopcijfers van collecties en gebrek aan exclusiviteit als dealer in een regio worden veel genoemd. In dezelfde periode heeft men ten opzichte van de bestaande regelmatige leveranciers ruim 9 % nieuwe regelmatige leveranciers aangetrokken.
Bij het kiezen van een nieuwe regelmatige leverancier speelt het assortiment (de collectie) een vooraanstaande rol. Het actueel houden van het marktgerichte assortiment en het regelmatig introduceren van nieuwe producten is een goede (nieuwe) klantentrekker. Daarnaast wordt er nadrukkelijk op de service gelet. De top vijf van de meest genoemde regelmatige leveranciers wordt gevormd door Luxottica, Hoya, Safilo, Bausch & Lomb en Essilor. Bij de selectie van een leverancier wordt er vooral op de prijs/kwaliteit verhouding en de kwaliteit van de producten gelet, evenals op de algehele service van de leverancier. Nieuwe media en de telefoon zijn de meest gebruikte media voor het bestellen. In Vlaanderen blijkt echter het bestellen via de vertegenwoordiger nog erg populair te zijn. 83 % van de respondenten bestelt ook via internet, intranet of e-mail. Hierbij dient wel rekening te worden houden met het feit dat het onderzoek via internet is uitgevoerd. Opticiens hebben vooral behoefte aan verbeteringen op het gebied van automatisering, service, leveringen en voorraad van leveranciers. Leveringen van onderdelen en service- en garantieproducten verlopen erg slecht. Daarnaast zien opticiens graag een omruilmogelijkheid van niet verkochte handelsvoorraden.
Media en communicatie
Bij de oriëntatie op nieuwe leveranciers spelen vakbeurzen en vertegenwoordigers een vooraanstaande rol. Bij de oriëntatie op nieuwe producten zijn vakbladen en vakbeurzen favoriet. In Vlaanderen leest 91 % van de respondenten vakbladen. De meest (spontaan) genoemde vakbladen die men leest in Vlaanderen zijn Opto Magazine, Optissimo en Optiek & Mode. In Nederland leest 95 % van de ondervraagden vakbladen en wordt de top vier in de ranglijst van meest genoemde vakbladen gevormd door Oculus, Optiek & Mode, De Opticien en Eyeline. Het afgelopen jaar heeft twee op de drie opticiens vakbeurzen bezocht. Silmo en Mido worden met name door Vlaamse opticiens goed bezocht. Promotionele acties van leveranciers middels mailingen of vertegenwoordigerbezoeken worden positief ontvangen. Erg negatief staat men tegenover promotionele acties via de fax of de telefoon.
Internet wordt het meest gebruikt voor e-mail en het bestellen van producten. Maarliefst 41 % van de respondenten geeft aan informatie en / of functies op internetsites van leveranciers te missen. Het gaat hier om (eenvoudig toegankelijke) bestelfaciliteiten en uitgebreide en actuele productinformatie.
Economisch perspectief
In het jaar 2004 heeft ruim de helft van de respondenten een stijging van de omzet gerealiseerd ten opzichte van het voorgaande jaar. Een op de vijf optiekzaken werd geconfronteerd met een dalende omzet. Het jaar 2004 was voor optiekzaken in Vlaanderen aanzienlijk beter dan in Nederland.
Voor het jaar 2005 verwacht 35 % van de ondernemingen een gelijkblijvende omzet. 16 % verwacht een daling en de overige 49 % een stijging van de omzet. De verwachtingen ten aanzien van de ontwikkeling van het netto bedrijfsresultaat zijn behoudender; 39 % verwacht een gelijkblijvend netto bedrijfsresultaat en 46 % een stijging.
Meer informatie en bestelmogelijkheid: www.marktdata.nl
Aan het onderzoek onder optiekbedrijven hebben 110 ondernemingen deelgenomen. Het onderzoek is middels een internetenquête uitgevoerd. De respondenten vallen onder de SBI-/BIK-code 52482 van de Kamers van Koophandel.
Van Es Marketing Services is een gerenommeerd onderzoeksbureau en is gespecialiseerd in brancheonderzoeken op het gebied van inkoopgedrag. Meer informatie over het onderzoek en bestelmogelijkheden vindt u op www.marktdata.nl.
E I N D E P E R S B E R I C H T
Meer informatie over dit persbericht is te verkrijgen bij Han van Es.
www www.marktdata.nl
@ info@marktdata.nl
T 0546 45 66 62
F 0546 45 67 80
---- --