Ingezonden persbericht



Concessieverlenende overheden en openbaarvervoerbedrijven pleiten samen voor compensatie hoge dieselprijs

In een gezamenlijke brief aan de leden van de vaste Kamercommissie voor Verkeer & Waterstaat pleiten de openbaarvervoerbedrijven en de koepels van concessieverlenende overheden samen voor een eenmalige compensatie van de gestegen brandstofprijzen. De stijging van de vervoertarieven die minister Peijs onlangs heeft voorgesteld, waarin 1.37% was opgenomen voor gestegen brandstofprijzen dekt slechts een klein deel van de extreme kostenstijgingen als gevolg van de hoge dieselprijzen.

In de brief, die door het Interprovinciaal Overleg (IPO), de vier grote steden (G4) en de Samenwerkende Kaderwetgebieden Verkeer en Vervoer (SKVV) en Mobis is ondertekend, doet Mobis de suggestie om de extra kosten te dekken door een (eenmalige) verhoging van de Brede Doeluitkering (BDU) aan de opdrachtgevers van het openbaar vervoer. De hoogte van de Brede Doeluitkering wordt jaarlijks door de minister van Verkeer & Waterstaat vastgesteld.

De overheden en Mobis roepen de Tweede Kamerleden op om in de begrotingsbehandelingen ruimte te creëren, zodat de Brede Doeluitkeringen kunnen stijgen met het bedrag om de bedrijven volledig te kunnen compenseren.

De reden voor de oproep is dat de bedrijfsvoering van de openbaar vervoerbedrijven door de gestegen prijzen zeer ernstig in gevaar komt en de verwachtingen voor het komende jaar niet verbeteren. De sector heeft geen mogelijkheden om dergelijke grote prijsstijgingen op te vangen. De openbaar vervoerbedrijven zitten klem tussen de Rijksoverheid die de tarieven vaststelt en langlopende concessieafspraken met concessieverlenende overheden.

Door de extreme stijging van de dieselprijzen verwachten de stad- en streekvervoerders een extra kostenpost van circa 62 miljoen euro voor 2005. Tegelijkertijd zorgt de hoogte van de olieprijs dat de Rijksoverheid meer inkomsten uit de verkoop van aardgas ontvangt. Mobis en de koepels van concessieverlenende vinden het dan ook een logische oplossing om een deel van de extra opbrengsten te gebruiken voor de compensatie van de extra kosten van de openbaar vervoerbedrijven.

De openbaarvervoerbedrijven en de overheden zullen in overleg met de minister treden om na 2007 een structurele oplossing te vinden voor toekomstige schommelingen in de brandstofprijzen.

Den Haag, 29 september 2005
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------