TNS NIPO

Publicaties TNS NIPO onderzoek

29 september 2005

Pilgebruiksters hebben meer zorgen over ongewenste zwangerschap

Vrouwen die de anticonceptiering of een spiraal gebruiken zijn 't minst bezorgd

Eén op de zeven vrouwen mist het vertrouwen in de pil. Het niet op tijd innemen of het vergeten van de pil is de belangrijkste reden waarom vrouwen minder vertrouwen hebben in deze methode. Meer dan 50% van de pilgebruiksters geeft dan ook aan opgelucht te zijn wanneer hun menstruatie begint. Condoomgebruiksters hebben het minste vertrouwen in hun vorm van anticonceptie, terwijl vrouwen die de anticonceptiering (eenmaal per maand) of een spiraal (eenmaal in de vijf jaar) gebruiken, zich het minst zorgen maken over de kans op een eventuele zwangerschap.

Deze bevindingen zijn naar voren gekomen uit een nieuw Internationaal TNS NIPO-onderzoek waarin gekeken is naar het vertrouwen en de consequenties van anticonceptiegebruik onder 8500 vrouwen en mannen in de leeftijd van 16 tot 40 jaar uit veertien verschillende landen: Nederland, Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje, België, Zwitserland, Oostenrijk, Denemarken, Zweden, Finland, Hongarije, Oekraïne en Rusland1,2.

Uit het anticonceptieonderzoek blijkt dat vrouwen voor de pil kiezen vanwege de betrouwbaarheid en het feit dat zij tijdens seks niet meer aan anticonceptie hoeven te denken, zoals bij condoomgebruik wel het geval is. Ook blijkt dat meer dan 50 procent van de vrouwen die de pil gebruiken toch denkt dat ze zwanger kunnen raken. De belangrijkste reden waarom vrouwen dit denken is dat zij zelf regelmatig de pil vergeten. Uit eerder TNS NIPO-onderzoek is ook naar voren gekomen dat door het vergeten van de pil (ruim 80 procent van de Nederlandse vrouwen vergeet regelmatig een pil3 het vertrouwen om beschermd te zijn tegen een zwangerschap vermindert.

Betrouwbaarheid is voor veel vrouwen het belangrijkste kenmerk waar de ideale anticonceptie aan moet voldoen. Daarnaast willen jonge vrouwen tussen de 20-34 jaar het liefst een anticonceptiemethode met zo min mogelijk bijwerkingen en hun anticonceptie moet gemakkelijk in gebruik zijn, waardoor de kans op vergeten klein is. Met de nieuwe anticonceptiemethoden hoeven vrouwen nog maar eenmaal per week, eenmaal per maand of eens in de drie tot vijf jaar aan anticonceptie te denken. Hoe minder vaak zij aan hun anticonceptie hoeven te denken, des te groter hun vertrouwen in anticonceptie is. Vrouwen die een spiraal of de ring gebruiken, zijn daarom het minst bezorgd over een eventuele zwangerschap.

Mannen vinden ook dat anticonceptie betrouwbaar en gemakkelijk moet zijn. Ze geven ook aan dat ze tijdens seks niet aan anticonceptie willen denken. Met name Italiaanse (48%), Spaanse (39%) en Duitse (39%) mannen willen het liefst geen onderbreking van de vrijpartij en kiezen daarom minder vaak voor een condoom. Van de Nederlandse mannen wil 28 procent tijdens seks niet aan anticonceptie denken.

Voor elke vrouw is er een anticonceptiemethode die het beste bij haar past. Om erachter te komen welke methode dat is kan zij de anticonceptietest doen op anticonceptie.nl.

Organon, met gedeelde hoofdkantoren in Oss, Nederland, en Roseland, NJ USA, ontwikkelt, produceert en verkoopt receptplichtige geneesmiddelen die de gezondheid en de kwaliteit van het leven verbeteren. Door een combinatie van onafhankelijke groei en samenwerking met partners streeft Organon ernaar een van de leidende farmaceutische bedrijven te blijven of te worden op elk van de therapeutische gebieden: gynaecologie, psychiatrie en anesthesie. Organon producten worden in meer dan 100 landen op de markt gebracht vanuit meer dan 60 lokale vestigingen. Organon is een farmaceutische business unit van Akzo Nobel, gericht op humane gezondheidszorg.

1 TNS NIPO is de Nederlandse partner van TNS, de op drie na grootste marketinginformatiegroep in de wereld. TNS NIPO en haar partners voorzien nationale en internationale organisaties van marktinformatie en analyses, inzicht en advies in meer dan 110 landen wereldwijd. Met een ervaren team en creatieve marketinginformatiespecialisten, brengt TNS NIPO hoge standaard marketingoplossingen voor profit- en non-profitorganisaties in de consumenten business-to-business sector. Download hieronder de resultaten en de achtergronden van het onderzoek:

TNS NIPO contraception study 2005 - Survey results (.pps)
TNS NIPO contraception study 2005 - Background information (.pdf)

2 In het onderzoek werden aan 8531 heteroseksuele mannen en vrouwen tussen 16 en 40 jaar in 14 landen (n > 600 in elk land) vragen gesteld over hun anticonceptiegebruik en ervaringen. Het onderzoek is uitgevoerd gedurende maart/ april 2005 met gebruik van computer-assisted web-interviews door TNS NIPO in opdracht van Organon.

3 The European Women on Contraception Survey is uitgevoerd in november 2003 door TNS NIPO en heeft 2250 vrouwen in de leeftijd 18 tot 40 jaar in Nederland, Duitsland, Frankrijk, Italië en Spanje ondervraagd over anticonceptiegebruik.

Bij publicatie of verspreiding graag de bron TNS NIPO vermelden. Voor eventuele vragen kunt u contact opnemen met Linda Abrams (tel: 020 522 54 88) van TNS NIPO, of met Lilian van der Heiden (tel: 0412 666 951/ 06 514 034 35), Product PR Manager, NV Organon.