Publicaties TNS NIPO onderzoek
29 september 2005
Pilgebruiksters hebben meer zorgen over ongewenste zwangerschap
Vrouwen die de anticonceptiering of een spiraal gebruiken zijn 't
minst bezorgd
Eén op de zeven vrouwen mist het vertrouwen in de pil. Het niet op
tijd innemen of het vergeten van de pil is de belangrijkste reden
waarom vrouwen minder vertrouwen hebben in deze methode. Meer dan
50% van de pilgebruiksters geeft dan ook aan opgelucht te zijn
wanneer hun menstruatie begint. Condoomgebruiksters hebben het
minste vertrouwen in hun vorm van anticonceptie, terwijl vrouwen
die de anticonceptiering (eenmaal per maand) of een spiraal
(eenmaal in de vijf jaar) gebruiken, zich het minst zorgen maken
over de kans op een eventuele zwangerschap.
Deze bevindingen zijn naar voren gekomen uit een nieuw
Internationaal TNS NIPO-onderzoek waarin gekeken is naar het
vertrouwen en de consequenties van anticonceptiegebruik onder 8500
vrouwen en mannen in de leeftijd van 16 tot 40 jaar uit veertien
verschillende landen: Nederland, Duitsland, Frankrijk, Italië,
Spanje, België, Zwitserland, Oostenrijk, Denemarken, Zweden,
Finland, Hongarije, Oekraïne en Rusland1,2.
Uit het anticonceptieonderzoek blijkt dat vrouwen voor de pil
kiezen vanwege de betrouwbaarheid en het feit dat zij tijdens seks
niet meer aan anticonceptie hoeven te denken, zoals bij
condoomgebruik wel het geval is. Ook blijkt dat meer dan 50
procent van de vrouwen die de pil gebruiken toch denkt dat ze
zwanger kunnen raken. De belangrijkste reden waarom vrouwen dit
denken is dat zij zelf regelmatig de pil vergeten. Uit eerder TNS
NIPO-onderzoek is ook naar voren gekomen dat door het vergeten van
de pil (ruim 80 procent van de Nederlandse vrouwen vergeet
regelmatig een pil3 het vertrouwen om beschermd te zijn tegen een
zwangerschap vermindert.
Betrouwbaarheid is voor veel vrouwen het belangrijkste kenmerk
waar de ideale anticonceptie aan moet voldoen. Daarnaast willen
jonge vrouwen tussen de 20-34 jaar het liefst een
anticonceptiemethode met zo min mogelijk bijwerkingen en hun
anticonceptie moet gemakkelijk in gebruik zijn, waardoor de kans
op vergeten klein is. Met de nieuwe anticonceptiemethoden hoeven
vrouwen nog maar eenmaal per week, eenmaal per maand of eens in de
drie tot vijf jaar aan anticonceptie te denken. Hoe minder vaak
zij aan hun anticonceptie hoeven te denken, des te groter hun
vertrouwen in anticonceptie is. Vrouwen die een spiraal of de ring
gebruiken, zijn daarom het minst bezorgd over een eventuele
zwangerschap.
Mannen vinden ook dat anticonceptie betrouwbaar en gemakkelijk
moet zijn. Ze geven ook aan dat ze tijdens seks niet aan
anticonceptie willen denken. Met name Italiaanse (48%), Spaanse
(39%) en Duitse (39%) mannen willen het liefst geen onderbreking
van de vrijpartij en kiezen daarom minder vaak voor een condoom.
Van de Nederlandse mannen wil 28 procent tijdens seks niet aan
anticonceptie denken.
Voor elke vrouw is er een anticonceptiemethode die het beste bij
haar past. Om erachter te komen welke methode dat is kan zij de
anticonceptietest doen op anticonceptie.nl.
Organon, met gedeelde hoofdkantoren in Oss, Nederland, en
Roseland, NJ USA, ontwikkelt, produceert en verkoopt
receptplichtige geneesmiddelen die de gezondheid en de kwaliteit
van het leven verbeteren. Door een combinatie van onafhankelijke
groei en samenwerking met partners streeft Organon ernaar een van
de leidende farmaceutische bedrijven te blijven of te worden op
elk van de therapeutische gebieden: gynaecologie, psychiatrie en
anesthesie. Organon producten worden in meer dan 100 landen op de
markt gebracht vanuit meer dan 60 lokale vestigingen. Organon is
een farmaceutische business unit van Akzo Nobel, gericht op humane
gezondheidszorg.
1 TNS NIPO is de Nederlandse partner van TNS, de op drie na
grootste marketinginformatiegroep in de wereld. TNS NIPO en haar
partners voorzien nationale en internationale organisaties van
marktinformatie en analyses, inzicht en advies in meer dan 110
landen wereldwijd. Met een ervaren team en creatieve
marketinginformatiespecialisten, brengt TNS NIPO hoge standaard
marketingoplossingen voor profit- en non-profitorganisaties in de
consumenten business-to-business sector. Download hieronder de
resultaten en de achtergronden van het onderzoek:
TNS NIPO contraception study 2005 - Survey results
(.pps)
TNS NIPO contraception study 2005 - Background
information (.pdf)
2 In het onderzoek werden aan 8531 heteroseksuele mannen en
vrouwen tussen 16 en 40 jaar in 14 landen (n > 600 in elk land)
vragen gesteld over hun anticonceptiegebruik en ervaringen. Het
onderzoek is uitgevoerd gedurende maart/ april 2005 met gebruik
van computer-assisted web-interviews door TNS NIPO in opdracht van
Organon.
3 The European Women on Contraception Survey is uitgevoerd in
november 2003 door TNS NIPO en heeft 2250 vrouwen in de leeftijd
18 tot 40 jaar in Nederland, Duitsland, Frankrijk, Italië en
Spanje ondervraagd over anticonceptiegebruik.
Bij publicatie of verspreiding graag de bron TNS NIPO vermelden.
Voor eventuele vragen kunt u contact opnemen met Linda Abrams
(tel: 020 522 54 88) van TNS NIPO, of met Lilian van der Heiden
(tel: 0412 666 951/ 06 514 034 35), Product PR Manager, NV
Organon.