Gemeente Breda

Opnieuw budget voor actieplan Beleef Breda!

Het college van burgemeester en wethouders stelt voor de periode 2006-2009 een bedrag van 350.000 beschikbaar voor de uitvoering van projecten die passen binnen het nieuwe toeristisch-recreatief actieplan Beleef Breda!.

De vorige editie van het actieplan, goed voor de uitwerking van 19 projecten, was succesvol. De activiteiten leverden de stad veel positieve publiciteit op en de doelstelling om het aantal bezoeken aan de stad te vergroten werd ruimschoots gehaald.

De sector toerisme en recreatie wordt steeds belangrijker voor de Bredase economie. Het totale aantal toeristisch-recreatief gemotiveerde bezoeken aan Breda (door bezoekers van buiten en Bredanaars zelf) bedraagt ruim 13 miljoen per jaar. De totale economische bestedingen die daarmee gemoeid zijn komen jaarlijks op bijna 500 miljoen uit en dat levert weer zo'n 5.000 personen betaald werk op. Ongeveer de helft van de bestedingen wordt uitgegeven door toeristische bezoekers van buiten de stad. Reden voor de gemeente om zich bij deze editie van het toeristisch-recreatief actieplan ook meer te richten op promotie van de stad buiten de regio- en landsgrenzen.

Internationale promotionele ambitie

De komende jaren kan Breda tal van gelegenheden aangrijpen om zich in binnen- en buitenland te promoten. Door de toeristisch-recreatieve sector te stimuleren om op die ontwikkelingen aan te haken, verwacht de gemeente veel extra bezoekers naar de stad te trekken. De agenda inspireert: oplevering Chassé Park (najaar 2006), opening Nieuwe Haven (voorjaar 2007), opening Museum voor Grafische Vormgeving (medio 2007), komst HSL-Shuttle (najaar 2007), realisatie Bavelse Berg (medio 2008), opening Nieuwe Mark (najaar 2008), opening nieuwe Station (medio 2009). Breda neemt deel aan overleg met de andere Nederlandse HSL-steden om de komst van de HSL en de shuttle aan te grijpen voor meer internationale promotieactiviteiten. Vlaanderen, Wallonië en Noord-Frankrijk staan daarbij centraal. Maar ook de Duitse kustgangers uit Nord-Rhein Westfalen zijn een potentiële doelgroep voor een dagje Breda.

Werkwijze actieplan 2006-2009

Het college nodigt het (toeristisch-recreatieve) bedrijfsleven, organisaties en instellingen uit om met voorstellen te komen, die bijdragen aan het beter op de toeristische kaart zetten van Breda. Om in aanmerking te komen voor een bijdrage vanuit het actieplan, moeten de voorstellen, naast de gebruikelijke voorwaarden zoals gesteld in de Algemene Gemeentelijke Subsidieverordening, aan specifieke voorwaarden voldoen. Zo moet duidelijk zijn wie de trekker' is van het project en als zodanig verantwoordelijk voor uitvoering; moet er samengewerkt worden tussen verschillende partijen; en moet er sprake zijn van co-financiering. Vanzelfsprekend moeten projectvoorstellen een toeristisch doel dienen.

Eerder stelde Breda zogenoemde toeristische kernprofielen' vast. Het zijn kwaliteiten van de stad waarop Breda toeristisch en recreatief al goed scoort en nog meer potentie heeft: Recreatief Winkelen, Cultuur & Historie, Uitgaan & Vermaak, Stedelijke Evenementen, Natuur- & Waterrecreatie. Ook kunnen er voorstellen worden ingediend met een meer overkoepelend stadspromotioneel karakter. Zelf zal de afdeling EZ projectvoorstellen aandragen die primair betrekking hebben op effectmeting op middenlange termijn. Hierdoor wordt het mogelijk om in het kader van het actieplan ook meetbare uitvoeringsdoelen te formuleren.

De voorwaarden staan uitgebreid beschreven in het gemeentelijke plan van aanpak.

Twee aanvraagperioden

Initiatiefnemers krijgen gedurende de 4 jaren van het actieplan tweemaal gelegenheid om projectvoorstellen in te dienen. De afdeling Economische Zaken zal in maart 2006 en maart 2008 deze voorstellen aan het college van burgemeester en wethouders voorleggen, waarbij wordt aangegeven welke projecten al dan niet voor financiële ondersteuning in aanmerking kunnen komen. De projectvoorstellen kunnen tot uiterlijk januari van beide jaren worden ingediend. Het toeristisch perspectief en het beschikbare budget spelen bij de selectie een doorslaggevende rol.

Breda, 29 september 2005

Te downloaden:

* EVALUATIENOTA2004-2005.pdf

* PLANVANAANPAK2006-2009.pdf