Ingezonden persbericht


Persbericht
Amsterdam, 29 September 2005

Uitverkoop van het beschermd stadsgezicht

Amsterdam Anders/De Groenen komt met voorstellen om de verordening buitenreclame aan te scherpen. De huidige regelgeving nodigt uit tot misbruik. Het is al jammer genoeg dat de mooie gebouwen in de steigers staan, waarom moeten we dan ook nog tegen een levensgroot reclame bord aankijken? Kopen, kopen kopen lijkt het advies van stadsdeelbestuur centrum. Ook al omdat zij er zelf geld aan verdient.

Op het pand Koningsplein, hoek Singel (waar een Albert Heijn supermarkt zit) hangen vanaf begin juli steigerdoeken. Tot op heden geen zichtbare werkzaamheden uitgevoerd. En zo zijn er meer voorbeelden.

Hoe minder er daadwerkelijk gewerkt wordt, hoe langer de doeken hangen. Dit terwijl de maximale duur van 9 weken ver is overschreden.

Stadsdeel Centrum verdient flink aan de reclamedoeken op steigers van op te knappen panden. Alleen MegaMedium al heeft afgelopen jaar 350.000 Euro aan de gemeente betaald aldus Patrick Faber van MegaMedium Netherlands. Er is dus een objectief belang bij het stadsdeel om reclame uitingen extra lang te laten hangen.

In de raadsvergadering van 25 november 2004 heeft wethouder Iping toegezegd dat een evaluatie van de regeling in juni 2005 besproken zou worden . Tot op heden heeft de raad nog niks gezien. Amsterdam Anders/de Groenen verzoekt de wethouder dan ook deze evaluatie terstond aan de raad te doen toekomen.

Vanavond stelt Amsterdam Anders/De Groenen vragen in de stadsdeelraads vergadering over de verordening buitenreclame. "Wij zijn tegen de commercialisering van de openbare ruimte, helaas werkt het stadsdeel hier wel aan mee.", aldus Joost Kircz van Amsterdam Anders/de Groenen, "De huidige regelgeving omtrent buitenreclame is zo gemaakt is dat hij uitnodigd tot misbruik en daarom stellen wij voor de verordening flink aan te scherpen." Voor ons is 3 weken genoeg. Bij uitgebreide verbouwingen waar een bouwvergunning voor nodig is mag dat absoluut niet meer dan 9 weken zijn.


---

Noot voor de redactie,

Ingezonden persbericht