AutoRai

Volkswagen Eos onthuld op IAA in Frankfurt

(9/29/2005)
Achttien maanden na de presentatie van de Concept C is in Frankfurt (IAA) de productversie gepresenteerd: de Eos â de eerste vierzitter met het vijfdelige cabrioletdak met een geïntegreerd glazen schuif-/kanteldak. Het Cabriolet Schiebedach Coupé-dak (CSC) maakt van de Eos een cabriolet en een coupé in één.
De Eos is vanaf het begin ontworpen als een cabriolet-coupé. Hij is dus die niet afgeleid van een bestaand model. Met gesloten dak is het dankzij de gestrekte daklijn een fraaie coupé en met het dak open heeft hij de proporties van een klassieke cabriolet â de compacte, krachtige achterzijde en de korte A-stijlen dragen daar ook aan bij. De Eos positioneert zich precies tussen de Golf en de Passat.

Het CSC-dak
De voordelen van het CSC-dak zijn niet alleen van cosmetische aard. Zo verleent het de inzittenden een écht cabrio-gevoel doordat de A-stijlen en de bovenrand van de voorruitomlijsting aanzienlijk minder ver tot in het interieur reiken dan veel andere vergelijkbare constructies. Daarbij vergemakkelijkt het CSC-dak de instap: de voorruitstijl vormt geen obstakel waar de inzittenden bij de instap omheen hoeven te bewegen. En dan is er nog het geïntegreerde glazen schuif-/kanteldak. Dat zorgt - indien gewenst - ook bij minder goede weersomstandigheden voor extra licht en lucht. Het openen en sluiten van het CSC-dak gaat vlot: in circa 25 seconden van cabrio naar coupé of omgekeerd â een akoestisch signaal geeft daarbij aan dat de het openen of sluiten succesvol is uitgevoerd. Door het CSC-dak is de Eos een auto die probleemloos twaalf maanden per jaar gebruikt kan worden. Vergeleken met traditionele cabriolets met een canvas dak is de Eos bovendien minder gevoelig voor (pogingen tot) vandalisme en inbraak.

Krachtige proporties
De Eos is 4,41 meter lang, 1,79 meter breed en 1,44 meter hoog. Door de relatief grote breedte komt de Eos al op het eerste gezicht krachtig over en dat wordt nog eens benadrukt door de grote spoorbreedte (meer dan 1,55 meter). Afgezien van een fraai uiterlijk zorgt dat ook voor een dynamisch en veilig weggedrag onder alle omstandigheden.

Sportief-elegant interieur
Uniek voor de cabriolet-coupé zijn onder meer het dashboard en diverse afwerkingdetails (deuren, zijpanelen). De Eos heeft optioneel easy-entry voorstoelen met een elektronisch geheugen: via een druk op de knop keren de stoelen automatisch terug in de positie waarin ze stonden voordat de achterpassagiers in- of uitstapten. Ook praktisch: de bagageruimte. Met het dak open bedraagt de inhoud daarvan al 250 liter en als de Eos als coupé wordt gebruikt, is er 380 liter beschikbaar. De klep van de bagageruimte sluit uiterst nauwkeurig dankzij bekrachtiging van een elektromotor. Dankzij een opening in de achterbank is het mogelijk om in de Eos lange voorwerpen te vervoeren.

Breed motorengamma
Voor de Eos zijn zowel benzine- als dieselmotoren leverbaar. Onder de vier benzinemotoren zijn drie viercilinders met een (1.6 FSI 85 kW/115 pk, 2.0 FSI 110 kW/150 pk en 2.0 Turbo FSI 147 kW/200 pk â alle met directe brandstofinspuiting) en een zescilinder(3.2 V6 184 kW/250 pk). De 2.0 TDI sterke dieselmotor (103 kW/ 140 pk ) is standaard voorzien van een roetfilter.

Eén uitvoering
Het leveringsprogramma van de Eos is zeer overzichtelijk: er is maar één compleet uitgeruste versie leverbaar. Standaard zijn onder andere: ESP, veiligheidshoofdsteunen, speciale zij-airbags, 16-inch lichtmetalen velgen (17 inch voor de V6), airconditioning, mistlampen vóór, elektrische raambediening, een rolbeugel die in noodsituaties in maximaal 0,25 seconden omhoog komt en, voor de versies vanaf de 2.0 liter motoren: leren bekleding van stuur en handremgreep, sportstoelen en alarm. In de optielijst staan onder meer een Dynaudio geluidsysteem (600 Watt) met tienkanaals versterker en met de stuurbeweging meedraaiende bi-xenon koplampen. De Eos komt in februari 2006 op de markt.