Volkswagen Eos onthuld op IAA in Frankfurt
(9/29/2005)
Achttien maanden na de presentatie van de Concept C is in Frankfurt
(IAA) de productversie gepresenteerd: de Eos â de eerste vierzitter
met het vijfdelige cabrioletdak met een geïntegreerd glazen
schuif-/kanteldak. Het Cabriolet Schiebedach Coupé-dak (CSC) maakt
van de Eos een cabriolet en een coupé in één.
De Eos is vanaf het begin ontworpen als een cabriolet-coupé. Hij is
dus die niet afgeleid van een bestaand model. Met gesloten dak is het
dankzij de gestrekte daklijn een fraaie coupé en met het dak open
heeft hij de proporties van een klassieke cabriolet â de compacte,
krachtige achterzijde en de korte A-stijlen dragen daar ook aan bij.
De Eos positioneert zich precies tussen de Golf en de Passat.
Het CSC-dak
De voordelen van het CSC-dak zijn niet alleen van cosmetische aard. Zo
verleent het de inzittenden een écht cabrio-gevoel doordat de
A-stijlen en de bovenrand van de voorruitomlijsting aanzienlijk minder
ver tot in het interieur reiken dan veel andere vergelijkbare
constructies. Daarbij vergemakkelijkt het CSC-dak de instap: de
voorruitstijl vormt geen obstakel waar de inzittenden bij de instap
omheen hoeven te bewegen. En dan is er nog het geïntegreerde glazen
schuif-/kanteldak. Dat zorgt - indien gewenst - ook bij minder goede
weersomstandigheden voor extra licht en lucht. Het openen en sluiten
van het CSC-dak gaat vlot: in circa 25 seconden van cabrio naar coupé
of omgekeerd â een akoestisch signaal geeft daarbij aan dat de het
openen of sluiten succesvol is uitgevoerd. Door het CSC-dak is de Eos
een auto die probleemloos twaalf maanden per jaar gebruikt kan worden.
Vergeleken met traditionele cabriolets met een canvas dak is de Eos
bovendien minder gevoelig voor (pogingen tot) vandalisme en inbraak.
Krachtige proporties
De Eos is 4,41 meter lang, 1,79 meter breed en 1,44 meter hoog. Door
de relatief grote breedte komt de Eos al op het eerste gezicht
krachtig over en dat wordt nog eens benadrukt door de grote
spoorbreedte (meer dan 1,55 meter). Afgezien van een fraai uiterlijk
zorgt dat ook voor een dynamisch en veilig weggedrag onder alle
omstandigheden.
Sportief-elegant interieur
Uniek voor de cabriolet-coupé zijn onder meer het dashboard en
diverse afwerkingdetails (deuren, zijpanelen). De Eos heeft optioneel
easy-entry voorstoelen met een elektronisch geheugen: via een druk op
de knop keren de stoelen automatisch terug in de positie waarin ze
stonden voordat de achterpassagiers in- of uitstapten.
Ook praktisch: de bagageruimte. Met het dak open bedraagt de inhoud
daarvan al 250 liter en als de Eos als coupé wordt gebruikt, is er
380 liter beschikbaar. De klep van de bagageruimte sluit uiterst
nauwkeurig dankzij bekrachtiging van een elektromotor. Dankzij een
opening in de achterbank is het mogelijk om in de Eos lange voorwerpen
te vervoeren.
Breed motorengamma
Voor de Eos zijn zowel benzine- als dieselmotoren leverbaar. Onder de
vier benzinemotoren zijn drie viercilinders met een (1.6 FSI
85 kW/115 pk, 2.0 FSI 110 kW/150 pk en 2.0 Turbo FSI
147 kW/200 pk â alle met directe brandstofinspuiting) en een
zescilinder(3.2 V6 184 kW/250 pk). De 2.0 TDI sterke dieselmotor (103
kW/ 140 pk ) is standaard voorzien van een roetfilter.
Eén uitvoering
Het leveringsprogramma van de Eos is zeer overzichtelijk: er is maar
één compleet uitgeruste versie leverbaar. Standaard zijn onder
andere: ESP, veiligheidshoofdsteunen, speciale zij-airbags, 16-inch
lichtmetalen velgen (17 inch voor de V6), airconditioning, mistlampen
vóór, elektrische raambediening, een rolbeugel die in noodsituaties
in maximaal 0,25 seconden omhoog komt en, voor de versies vanaf de 2.0
liter motoren: leren bekleding van stuur en handremgreep, sportstoelen
en alarm. In de optielijst staan onder meer een Dynaudio geluidsysteem
(600 Watt) met tienkanaals versterker en met de stuurbeweging
meedraaiende bi-xenon koplampen. De Eos komt in februari 2006 op de
markt.
AutoRai