Nederlands Uitgeversverbond

Jaarlijks 400 miljoen euro schade door acquisitiefraude

P E R S B E R I C H T
Amsterdam, 29 september 2005

Brochure van het Nederlands Uitgeversverbond geeft adverteerder tips voor een veilig en effectief advertentiebeleid en beoogt de bewustwording en preventie te vergroten.

Ondernemers worden dagelijks benaderd door advertentieverkopers. Meestal te goeder trouw, maar soms met waardeloze aanbiedingen en kwade bedoelingen. Het gaat in zulke gevallen om oplichters die een aanbod doen, dat dikwijls nauwelijks van echt is te onderscheiden. Zij benadelen adverteerders via misleiding, bedrog, wanprestaties, valse logos, spooknotas en ongewenste vermeldingen in diverse media. De financiële schade van deze praktijk bedraagt circa 400 miljoen euro per jaar.

Het Nederlands Uitgeversverbond (NUV), de brancheorganisatie van uitgevers van dagbladen, tijdschriften en boeken in Nederland, heeft voor adverterend Nederland een brochure gemaakt waarin wordt gewezen op de malafide praktijken in de markt. Met handige tips wordt een handvat gegeven voor veilig, transparant en effectief adverteren. De brochure, Handleiding voor adverteren in gedrukte media, is door NUV-voorzitter Loek Hermans (én voorzitter Koninklijke MKB-Nederland) aangeboden aan Hans Hillen, voorzitter van het Centrum voor Merk en Communicatie (CMC), het samenwerkingsverband van de Bond van Adverteerders (BVA), Vereniging van Communicatie-adviesbureaus (VEA) en het Centrum voor Marketingcommunicatie (GVR). Tijdens de overhandiging gaf Hermans aan dat het grootste deel van de betrokken partijen via zelfregulering zijn uiterste best doet om de advertentiemarkt in goede banen te leiden, maar dat het een overheidstaak is om op te treden tegen criminele acquisitiepraktijken. Daar is sprake van strafrechtelijk handelen. Hillen noemde de brochure een prachtig initiatief. Door samenwerking kan het fenomeen acquisitiefraude in kaart worden gebracht en worden aangepakt. Dat is in het belang van alle partijen, zowel van de media als van de adverteerders.

Met de brochure benadrukt het NUV dat zijn leden hoogwaardige en betrouwbare dagbladen, tijdschriften, boeken en elektronische informatie op de markt brengen. Het NUV is van mening dat de kwaliteit van uitgaven inzichtelijk en controleerbaar moet zijn. Zijn leden hebben zich mede daarom verbonden aan garanties en vormen van marktregulering die in nauwe samenwerking met de belangenorganisaties van adverteerders en mediabureaus tot stand zijn gekomen. Die afspraken komen in de brochure aan de orde. Ook werkt het NUV samen met het Steunpunt Acquisitiefraude (SAF), het landelijke meldpunt voor ondernemingen en instellingen die zijn gedupeerd of misleid door malafide bedrijven. Klachten over malafide praktijken, die bij het NUV binnenkomen, worden doorverwezen naar het SAF.

J. Bommer
directeur

---

De brochure is te vinden op www.nuv.nl