Jaarlijks 400 miljoen euro schade door acquisitiefraude
P E R S B E R I C H T
Amsterdam, 29 september 2005
Brochure van het Nederlands Uitgeversverbond geeft adverteerder tips
voor een veilig en effectief advertentiebeleid en beoogt de
bewustwording en preventie te vergroten.
Ondernemers worden dagelijks benaderd door advertentieverkopers.
Meestal te goeder trouw, maar soms met waardeloze aanbiedingen en
kwade bedoelingen. Het gaat in zulke gevallen om oplichters die een
aanbod doen, dat dikwijls nauwelijks van echt is te onderscheiden. Zij
benadelen adverteerders via misleiding, bedrog, wanprestaties, valse
logos, spooknotas en ongewenste vermeldingen in diverse media. De
financiële schade van deze praktijk bedraagt circa 400 miljoen euro
per jaar.
Het Nederlands Uitgeversverbond (NUV), de brancheorganisatie van
uitgevers van dagbladen, tijdschriften en boeken in Nederland, heeft
voor adverterend Nederland een brochure gemaakt waarin wordt gewezen
op de malafide praktijken in de markt. Met handige tips wordt een
handvat gegeven voor veilig, transparant en effectief adverteren. De
brochure, Handleiding voor adverteren in gedrukte media, is door
NUV-voorzitter Loek Hermans (én voorzitter Koninklijke MKB-Nederland)
aangeboden aan Hans Hillen, voorzitter van het Centrum voor Merk en
Communicatie (CMC), het samenwerkingsverband van de Bond van
Adverteerders (BVA), Vereniging van Communicatie-adviesbureaus (VEA)
en het Centrum voor Marketingcommunicatie (GVR). Tijdens de
overhandiging gaf Hermans aan dat het grootste deel van de betrokken
partijen via zelfregulering zijn uiterste best doet om de
advertentiemarkt in goede banen te leiden, maar dat het een
overheidstaak is om op te treden tegen criminele acquisitiepraktijken.
Daar is sprake van strafrechtelijk handelen. Hillen noemde de brochure
een prachtig initiatief. Door samenwerking kan het fenomeen
acquisitiefraude in kaart worden gebracht en worden aangepakt. Dat is
in het belang van alle partijen, zowel van de media als van de
adverteerders.
Met de brochure benadrukt het NUV dat zijn leden hoogwaardige en
betrouwbare dagbladen, tijdschriften, boeken en elektronische
informatie op de markt brengen. Het NUV is van mening dat de kwaliteit
van uitgaven inzichtelijk en controleerbaar moet zijn. Zijn leden
hebben zich mede daarom verbonden aan garanties en vormen van
marktregulering die in nauwe samenwerking met de belangenorganisaties
van adverteerders en mediabureaus tot stand zijn gekomen. Die
afspraken komen in de brochure aan de orde. Ook werkt het NUV samen
met het Steunpunt Acquisitiefraude (SAF), het landelijke meldpunt voor
ondernemingen en instellingen die zijn gedupeerd of misleid door
malafide bedrijven. Klachten over malafide praktijken, die bij het NUV
binnenkomen, worden doorverwezen naar het SAF.
J. Bommer
directeur
---
De brochure is te vinden op www.nuv.nl
Nederlands Uitgeversverbond