PERSBERICHT - 2005-09-29
Marketingactie 'Zoom in op Zutphen' brengt Hanzestad over het
voetlicht
Zutphen 'geweldig blij' met binnenstadsprijs 2005/2006
Zutphen is onderscheiden met de titel Beste Binnenstad 2005-2006 in de
categorie middelgrote steden. Het Platform Detailhandel heeft de prijs
op 15 september j.l. uitgereikt aan burgemeester Gerritsen als
vertegenwoordiger van het gemeentebestuur van Zutphen. De jury roemt
Zutphen om haar verborgen schoonheid met historie aan de IJssel die
tegelijkertijd bruist van vitaliteit.
Juryrapport
Een paar citaten uit het juryrapport: 'In de comfortabele binnenstad
werken gemeente, horeca, taxibedrijven, politie en bewoners samen aan
de veiligheid, vooral gericht op het uitgaan. De aanpak is ook
zichtbaar door de aanwezigheid van politie en stadswachten. Door de
woningen die boven winkels worden gerealiseerd, is het ook aangenaam
wonen en in de avonduren aangenaam vertoeven in de binnenstad. Alle
vervoersmiddelen krijgen aandacht in Zutphen. Niet alleen is het
aantal (gratis) parkeerplaatsen vergroot, ook het gebruik van fiets en
openbaar vervoer wordt gestimuleerd door het plaatsen van een grote,
gratis bewaakte fietsenstalling bij het station en het eurokaartje
voor de stadsbus.
Aantrekkelijke mix
De binnenstad van Zutphen bestaat uit een aantrekkelijke mix van
winkels, horeca, evenementen maar ook cultuur. Dat ondernemers ook
goed hun boterham kunnen verdienen, blijkt uit de beperkte leegstand
(
Historisch karakter
Met de Paltsprijs (best opgeknapte pand), de terugkeer van huis- en
naamaanduidingen en het project om zonneblinden terug te laten keren
in het straatbeeld, wordt het historisch karakter versterkt. Het
respect voor de historische kwaliteiten uit zich ook in de
terughoudende reclame en de plaatsing van uitstallingen. Zutphen
profileert zich als cultuurstad, toeristenstad en bedrijvenstad met de
marketingcampagne Zoom in op Zutphen. De jury is positief over de
samenwerking met het bedrijfsleven op dit aspect.
Geweldig blij
Zutphen is geweldig blij dat de niet aflatende inspanningen voor de
stad van Zutphen Marketing, ondernemers, instellingen en organisaties,
provincie Gelderland, bewoners en gemeente zijn opgevallen bij de jury
en zijn bekroond met deze onderscheiding. Het is een stimulans om door
te gaan en te zorgen dat het unieke karakter van Zutphen wordt
bewaakt.
Veel ideeën
Zutphen Marketing heeft veel ideeën om de stad over het voetlicht te
brengen en zal in 2005 en 2006 met opvallende acties de belangstelling
voor Zutphen levend proberen te houden.
Zoom in op Zutphen
Onder de marketingcampagne Zoom in op Zutphen wordt een aantal extra
promotionele acties georganiseerd. Zo zullen bij de entree van de stad
nieuwe welkomstborden geplaatst worden waarbij bezoekers welkom
geheten worden in de Beste Binnenstad van Nederland. Ook zullen radio-
en televisiespots het publiek informeren over de historische Hanzestad
Zutphen.
Op zondag 9 oktober vindt de Nationale Bokbierdag plaats in het
centrum van de stad. Voor een uitgebreid
programma zie www.zoominopzutphen.nl.