PERSBERICHT - 2005-09-29

Marketingactie 'Zoom in op Zutphen' brengt Hanzestad over het voetlicht

Zutphen 'geweldig blij' met binnenstadsprijs 2005/2006

Zutphen is onderscheiden met de titel Beste Binnenstad 2005-2006 in de categorie middelgrote steden. Het Platform Detailhandel heeft de prijs op 15 september j.l. uitgereikt aan burgemeester Gerritsen als vertegenwoordiger van het gemeentebestuur van Zutphen. De jury roemt Zutphen om haar verborgen schoonheid met historie aan de IJssel die tegelijkertijd bruist van vitaliteit.

Juryrapport Een paar citaten uit het juryrapport: 'In de comfortabele binnenstad werken gemeente, horeca, taxibedrijven, politie en bewoners samen aan de veiligheid, vooral gericht op het uitgaan. De aanpak is ook zichtbaar door de aanwezigheid van politie en stadswachten. Door de woningen die boven winkels worden gerealiseerd, is het ook aangenaam wonen en in de avonduren aangenaam vertoeven in de binnenstad. Alle vervoersmiddelen krijgen aandacht in Zutphen. Niet alleen is het aantal (gratis) parkeerplaatsen vergroot, ook het gebruik van fiets en openbaar vervoer wordt gestimuleerd door het plaatsen van een grote, gratis bewaakte fietsenstalling bij het station en het eurokaartje voor de stadsbus.

Aantrekkelijke mix
De binnenstad van Zutphen bestaat uit een aantrekkelijke mix van winkels, horeca, evenementen maar ook cultuur. Dat ondernemers ook goed hun boterham kunnen verdienen, blijkt uit de beperkte leegstand (
Historisch karakter
Met de Paltsprijs (best opgeknapte pand), de terugkeer van huis- en naamaanduidingen en het project om zonneblinden terug te laten keren in het straatbeeld, wordt het historisch karakter versterkt. Het respect voor de historische kwaliteiten uit zich ook in de terughoudende reclame en de plaatsing van uitstallingen. Zutphen profileert zich als cultuurstad, toeristenstad en bedrijvenstad met de marketingcampagne Zoom in op Zutphen. De jury is positief over de samenwerking met het bedrijfsleven op dit aspect.

Geweldig blij
Zutphen is geweldig blij dat de niet aflatende inspanningen voor de stad van Zutphen Marketing, ondernemers, instellingen en organisaties, provincie Gelderland, bewoners en gemeente zijn opgevallen bij de jury en zijn bekroond met deze onderscheiding. Het is een stimulans om door te gaan en te zorgen dat het unieke karakter van Zutphen wordt bewaakt.

Veel ideeën
Zutphen Marketing heeft veel ideeën om de stad over het voetlicht te brengen en zal in 2005 en 2006 met opvallende acties de belangstelling voor Zutphen levend proberen te houden.

Zoom in op Zutphen
Onder de marketingcampagne Zoom in op Zutphen wordt een aantal extra promotionele acties georganiseerd. Zo zullen bij de entree van de stad nieuwe welkomstborden geplaatst worden waarbij bezoekers welkom geheten worden in de Beste Binnenstad van Nederland. Ook zullen radio- en televisiespots het publiek informeren over de historische Hanzestad Zutphen.

Op zondag 9 oktober vindt de Nationale Bokbierdag plaats in het centrum van de stad. Voor een uitgebreid
programma zie www.zoominopzutphen.nl.