Vodafone jarig: mobiel van luxe-artikel naar gebruiksvoorwerp

Vodafone

http://www.vodafone.nl

Maastricht, 29 september 2005 - Vodafone Nederland viert vandaag haar 10e verjaardag. Dankzij Vodafone is mobiele telefonie voor 'Iedereen bereikbaar, bereikbaar voor iedereen' geworden. Vodafone viert dit jubileum samen met al haar bijna vier miljoen klanten. Zij worden in het jubileumjaar verrast met speciale aanbiedingen.

Vodafone heeft vanaf 1995, eerst onder de naam Libertel en daarna als Vodafone, de markt opengebroken en mobiele telefonie voor iedereen bereikbaar gemaakt. Anno 2005 nemen Nederlanders naast sleutels en portemonnee ook de mobiele telefoon mee als ze de deur uitgaan. In tien jaar tijd zijn alle voorspellingen overtroffen en heeft Vodafone haar beloftes keer op keer waargemaakt.

Voorspellingen en uitkomsten

In 1995 had 2% van de bevolking in Nederland een mobiele telefoon. Libertel voorspelde dat de marktpenetratie per hoofd van de bevolking in 2000 circa 15% zou zijn en in het jaar 2004 zelfs 24%. Bovendien voorspelde het bedrijf dat de mobiele telefoon een geaccepteerd onderdeel van het maatschappelijk leven zou worden en men niet meer zonder dit 'gebruiksvoorwerp' zou kunnen. In tien jaar tijd is die voorspelling overtroffen en is de mobiele penetratiegraad in Nederland inmiddels opgelopen naar meer dan 100%. In 1995 was 92% van de gebruikers in Nederland zakelijke klant en 8% privé. Toen werd voorspeld dat dankzij de entree van Libertel als tweede mobiele speler in Nederland in 10 jaar tijd de mix tussen zakelijke klanten en privé gebruikers zou veranderen naar 40% zakelijk en 60% privé. Inmiddels bestaat die mix van mobiele bellers uit 15% zakelijke gebruikers en 85% privégebruikers.

Het bedrijf is vanaf het begin voorloper in klantgerichtheid door het aanbieden van een kwalitatief hoogwaardig netwerk en het introduceren van hoogwaardig innovatieve diensten, service, tarieven en mobiele telefoons voor alle doelgroepen en afgestemd op diverse behoeftes van klanten. Zij was onder andere de eerste met 'betalen per seconde' en prepaid. Inmiddels heeft Vodafone naast mobiel bellen in binnen- en buitenland, SMS-en, foto's versturen, mobiel e-mailen en mobiel maken van bedrijven een nummer één positie in UMTS. Daarmee maakt ze nu ook videotelefonie, televisie kijken op de mobiel en snel mobiel werken en internetten op de laptop en PDA 'Voor iedereen bereikbaar'.

/ / / / / / / / / / / / / / / / / /

Uitgebreidere informatie over en grafische weergaves van voorspellingen in 1995 en de situatie anno 2005 met betrekking tot techniek, klanten en organisatie van Vodafone kunt u opvragen bij Vodafone, afdeling Corporate Communications.

Een rechtenvrije foto van het aansnijden van de feesttaart door de huidige CEO van Vodafone Nederland, Alexander Schuit en de eerste CEO van Vodafone, John de Wit ter ere van het tienjarig bestaan is op te vragen via onderstaand telefoonnummer en is tevens rechtenvrij beschikbaar via de digitale beeldbank van het ANP.

Vodafone Libertel N.V.

Vodafone is een van de grootste mobiele telecommunicatiebedrijven in Nederland en maakt deel uit van de wereldwijde Vodafone Group, het grootste telecommunicatiebedrijf voor mobiele telefonie ter wereld met proportioneel 165 miljoen klanten in vijf continenten. De Vodafone Group heeft deelnemingen in het aandelenkapitaal van mobiele operators in 27 landen. Daarnaast heeft zij een samenwerkingsverband met netwerken in 14 landen.