Gemeente Amerongen
VEEL GESTELDE VRAGEN OVER DE SPITSAFSLUITING IN OVERBERG
Per 1 november 2005 zal de gemeente Amerongen een spitsafsluiting
invoeren in Overberg. De inwoners van Overberg zijn hierover
schriftelijk geïnformeerd. Ook heeft op de vorige gemeentepagina een
aankondiging van de afsluiting gestaan. Veel bewoners hebben al een
ontheffingverzoek bij de gemeente ingediend. Daarnaast worden veel
vragen gesteld over de afsluiting. Hieronder zal op een aantal
veelgestelde vragen een antwoord worden gegeven.
Geldt de spitsafsluiting ook op de Heuvelsesteeg?
Nee. De spitsafsluiting geldt alleen op de Haarweg en De Groep, beide
ten westen van de Heuvelsesteeg.
ü Worden deze wegen in beide richtingen afgesloten?
Nee. De spitsafsluiting geldt voor één richting: het verkeer dat
vanuit Overberg richting Maarsbergen rijdt.
Geldt het inrijverbod alleen in de ochtendspits?
Ja. Alleen tussen 07.00 en 09.00 uur. Tellingen hebben uitgewezen dat
op dit tijdstip de verkeersomvang op de Haarweg buitensporig groot is.
De avondspits verloopt veel geleidelijker en is minder druk. Daarom
geldt er s avonds geen afsluiting.
De spitsafsluiting wordt uitgevoerd met bebording en handhaving.
Waarom is niet gekozen voor een slagboom of een paal?
Al deze opties zijn onderzocht. Er is daarbij gelet op de
effectiviteit, comfort voor ontheffingshouders, bereikbaarheid
hulpdiensten, kosten bij realisatie, kosten van onderhoud, kosten van
handhaving, kosten door vandalisme en kosten van het beheer van een
ontheffingensysteem of een pasjessysteem.
Uit deze afweging is de maatregel met bebording en handhaving als
beste optie naar voren gekomen.
Waarom wordt gewerkt met ontheffingensysteem in plaats van een bordje
bestemmingsverkeer vrij?
Het systeem is uitgewerkt in overleg met de politie. Het weren van
niet-bestemmingsverkeer is moeilijk te handhaven door de politie. Door
te werken met ontheffingen kan vooraf bepaald worden wie wel in het
gebied thuishoort en wie niet. Dit voorkomt uitvoerige discussies
langs de weg. Voor de politie is nu direct herkenbaar wie er door mag
en wie niet.
Een ontheffingsaanvraag kost 36,75. Waarom moeten inwoners van
Overberg daarvoor betalen?
Volgens de legesverordening van de gemeente Amerongen moet iedereen
betalen voor een ontheffing op grond van de Wegenverkeerswet. U
betaalt leges voor de kosten die gemoeid zijn met de verwerking van de
aanvraag. De gemeenteraad heeft bepaald dat inwoners die in de
afgesloten straten zelf wonen, vrijgesteld worden van leges.
Als ik meerdere autos bezit, moet ik dan voor elke auto betalen?
Een ontheffing is kentekengebonden. Dit is het beste te handhaven door
de politie en het minst fraudegevoelig. Inwoners van Overberg (die
door de afsluiting meer dan 5,3 kilometer zouden moeten omrijden)
komen in aanmerking voor een ontheffing.Deze aanvragers betalen per
adres een bedrag van 36,75 voor het in behandeling nemen van de
aanvraag. Aanvragers buiten het ontheffingsgebied van 5,3 kilometer
betalen per kenteken omdat hier duidelijk per kenteken aangetoond en
onderzocht moet worden of de ontheffing noodzakelijk is.
Ik heb een bedrijf met veel voertuigen die regelmatig in het gebied
zelf moeten zijn, bij klanten. Kan ik dan een bedrijfsontheffing
aanvragen?
Dat kan als u kunt aantonen dat u regelmatig tussen 07.00 en 09.00 uur
in het afgesloten gebied moet zijn.
Een ontheffing is vijf jaar geldig. Als ik tussentijds een andere auto
koop, wijzigt het kenteken. Kost een wijziging ook geld?
Nee. Een wijziging is gratis. U levert dan uw oude ontheffingskaart in
en ontvangt kosteloos een nieuwe.
Waarom is niet gekozen voor een spitsafsluiting op de Slaperdijk?
Doel van de spitsafsluiting is om het doorgaande verkeer richting de
oprit A12 Maarsbergen te weren. De huidige afsluiting haalt alleen die
stroom voertuigen er uit. Verkeer dat in het gebied zelf moet zijn, of
bijvoorbeeld in Amerongen, Woudenberg of Scherpenzeel, kan daar nu nog
gewoon komen. Als de spitsafsluiting op de Slaperdijk zelf zou worden
ingevoerd, zou alleen verkeer vanuit Veenendaal geweerd worden; ook
verkeer dat in het gebied zelf (of bijvoorbeeld in de eerder genoemde
plaatsen) moet zijn. Bovendien blijven dan op de Haarweg bij Leersum
(waar het spitsverkeer zijn hoogste piek kent) de voertuigen rijden
die vanuit zuidelijke of noordelijke richting kiezen voor deze route.