Ingezonden persbericht


Persbericht

Avans+ verdubbelt omzet middels zoekmachinemarketing InternetEffect

ARNHEM, NEDERLAND, donderdag 29 september 2005

Het zoekmachinemarketing bureau InternetEffect verdubbelt aantal bezoekers, conversie en omzet van website avansplus.nl. Uit onlangs gehouden onderzoek door InternetEffect naar de resultaten van haar zoekmachinemarketing campagne voor haar opdrachtgever Avans+ zijn de volgende punten naar voren gekomen:
* Het aantal unieke bezoekers nam toe van het indexcijfer 100 van voor de campagne naar 211 procent na de campagne.
* Alhoewel de conversie van unieke bezoekers naar leads 'slechts' toenam met 5 procent, nam de conversie in absolute getallen toe van 100 naar 163.
* Ongeveer hetzelfde beeld bestaat voor de conversie van unieke bezoekers naar online inschrijvingen: de conversie nam toe met 4 procent en de absolute aantal inschrijvingen nam toe met 122 procent.
* De online omzet groeide met 204 procent ten opzichte van het indexcijfer tot 304 procent.
* De "Return on Investment" nam toe met 22 procent; met relatief minder middelen werd dus de omzet ruim verdubbelt.

Opdracht zoekmachine marketing Interneteffect.com

Verhoog het aantal bezoekers naar de website via zoekmachines voor relevante trefwoorden zodat de conversie van bezoeker naar lead en van bezoeker naar daadwerkelijke inschrijving omhoog gaan.

Middel

De zoekmachine marketing campagne van InternetEffect bestond uit de volgende onderdelen:
* Zoekmachine optimalisatie website voor organic search
* Linkmanagement campagne.

* Advies paid search

* Verbeteren webstatistieken voor meten conversie

Meting

De meetperiode voor de zoekmachinemarketing campagne betrof de eerste helft van 2004 en werd geïndexeerd op 100 procent. De resultaten van de zoekmachinemarketing campagne werden gemeten in de de eerste helft van 2005. De campagne zelf werd in het derde kwartaal van 2004 uitgevoerd. Omdat de uitwerking van een zoekmachinemarketing campagne enige tijd duurt waren pas medio 2005 voldoende betrouwbare cijfers beschikbaar.

Resultaten

De doelstellingen zijn ruimschoots behaald. Zowel het website verkeer, als de conversie zijn meer dan verdubbeld. Alhoewel de conversie van webbezoeker naar lead en naar inschrijving zelf slechts met enkele procenten zijn toegenomen zijn de absolute resultaten goed te noemen. Door de input van 111% meer bezoekers is het aantal absolute inschrijvingen gestegen met 122%.

Effectiviteit 'organic search' beter dan 'paid search'

Als we naar het verschil kijken tussen organic search en paid search zien we dat de groei voor organic search beter is. Organic search groeide met 125% en paid search met 83%. Met name de Return On Investment (ROI) van de organic search was zeer positief. Voor organic plus paid search nam de ROI toe met 22%. Deze cijfers sluiten aan op internationaal onderzoek waaruit blijkt dat de effectiviteti van 'organic search' beter is dan die van 'paid search'. De conversie in percentages van paid search is onder andere lager omdat regioverkeer binnen 'paid search' op basis van IP adres verkregen wordt.

Regio's en 'paid search'

Omdat Avansplus in Breda is gevestigd en Zoekmachinemarketing ook verkeer uit bijvoorbeeld Groningen genereert verklaart dit de mindere toename van de conversie in procenten. Immers, een zoekmachine gebruiker uit Groningen op de website van een in Breda gevestigd bedrijf zal minder snel informatie aanvragen voor een opleiding buiten zijn eigen regio. Dit speelde ook een rol bij de Paid search. De aanbieders van paid search gebruiken het IP adres van een zoeker om regio's uit te sluiten. Dit werkt in Nederland echter niet goed. Een bedrijf in Breda dat zijn emailverkeer laat hosten in Amsterdam zal dus op basis van dit Amsterdamse IP-adres uitgesloten worden van een advertentie die alleen in Brabant zichtbaar moet zijn. En andersom; een potentiele klant voor een post hbo opleiding uit Groningen met een 'Brabants' IP-adres zal de advertentie juist wel te zien krijgen.

Website Avans+

*Hierin zijn niet de cijfers opgenomen van de online aanmeldingen die converteerde naar een offline aanmelding.

*Voor optimalisatie alleen uitgaven paid search meegenomen, na optimalisatie uitgaven paid en organic search

Over InternetEffect

InternetEffect, ( http://www.interneteffect.com ) Arnhem, Nederland. Met zijn bedrijf InternetEffect adviseert Keesjan Deelstra bedrijven op het gebied van zoekmachinemarketing. Hij geeft advies, trainingen en ondersteuning aan bedrijven die gemakkelijker gevonden willen worden op internet, om zo meer kwalitatief hoogwaardige bezoekers naar hun websites te krijgen. Keesjan Deelstra is tevens schrijver van het 'Handboek Zoekmachinemarketing' dat onlangs uitkwam. Zie hiervoor http://www.searchmarketing.nl Daarnaast ontwikkelde hij de webbased zoekmachine optimalisatie toolkit OptimzieKit http://www.optimizekit.com

Over Avans+

Avans+ is een opleidingsinstituut dat meer dan 150 postbachelor en masteropleidingen aanbiedt op het gebied van management, finance, ict, zorg en welzijn en techniek. De ontwikkeltrajecten zijn erkend en geaccrediteerd op postbachelor- en masterniveau. Avansplus werkt samen met gerenommeerde hogescholen en universiteiten in binnen- en buitenland, waaronder Avans Hogeschool, de Northumbria University en de University of Miami. Voor de werving van nieuwe studenten maakt Avans+ gebruik van de website www.avansplus.nl

-End-

****************************

Press Only :

Contact InternetEffect :

CEO Keesjan Deelstra

Boulevard Heuvelink 172

8628KX Arnhem

the Netherlands

Tel +31(26)7503219

Fax: +31(26)7503218

Email KDeelstra@interneteffect.com

Internet http://www.interneteffect.com