Universiteit van Amsterdam

Nieuw curriculum voor lerarenopleiding Engels in Vietnam


Promotie Onderwijskunde


donderdag 29 september 13.00 uur

Lap Trinh richtte zich in zijn onderzoek op curriculuminnovatie, in het bijzonder op het verbeteren van de kwaliteit van de opleiding voor leraar Engels als vreemde taal aan de Can Tho Universiteit in Vietnam. Hij analyseerde de context, problemen en kwaliteit van het Engelse taalonderwijs in Vietnam. Hieruit kwam naar voren dat er te weinig autonomie bestaat onder studenten en dat hun communicatieve vaardigheid onvoldoende is. Trinh ontwierp daarom een curriculum gericht op het stimuleren van de autonomie en de communicatieve competentie, waarbij studenten de doeltaal verwerven door de doeltaal te gebruiken in taken en in de communicatie over die taken. Hij implementeerde het curriculum en mat vervolgens de effecten - zelfregulering, intrinsieke motivatie en houding ten opzichte van autonoom leren. De gemiddelde score van de testgroep op het terrein van zelfregulatie verschilde niet tussen de voor- en nameting (oorspronkelijk en aangepast curriculum). De intrinsieke motivatie leek in het algemeen af te nemen. De houding ten opzichte van autonoom leren werd daarentegen positiever.

Q.L. Trinh: Stimulating learner autonomy in English language education: A curriculum innovation study in a Vietnamese context. Promotor is prof. dr. G.C.W. Rijlaarsdam.

Meer informatie over de items in deze agenda kunt u krijgen bij de afdeling Persvoorlichting, tel. 020 - 525 2695, e-mail persvoorlichting@uva.nl. Met vragen over plechtigheden Geneeskunde kunt u contact opnemen met AMC Voorlichting, tel. 020 - 566 2929.