VVD



Nieuws

28 sep 2005 - VVD in energiedebat:
Nederland draait om hete brij heen

De prijs van energie in Nederland is hoger dan in landen om ons heen. Dat komt omdat we bijna alleen gas gebruiken. Duitsland en Frankrijk zijn veel minder afhankelijk van gas. Kolen en kernenergie spelen een grote rol. Zolang Nederland die keuze niet maakt moeten we niet zeuren over hoge en instabiele prijzen. De VVD draait niet langer om de hete brij heen. Voorzieningszekerheid en betaalbaarheid moeten centraal staan. Daarvoor is de inzet van schone kolen- en kernenergiecentrales nodig. Het beleid moet dat stimuleren.

Hieronder treft u de inbreng van VVD woordvoerder Paul de Krom bij het debat van 28 september 2005. Alleen het gesproken woord geldt.

------------------------------------------------

Brandstofmix

De energieprijs in Nederland is hoger dan in Frankrijk en Duitsland. Geen wonder. Nederland heeft, in tegenstelling tot beide andere landen, een monocultuur van gas. Na de eerste en tweede energiecrises in de jaren '70 en '80 van de vorige eeuw was de conclusie dat Nederland de brandstofmix moest verbreden. Daar kwam niets van terecht. Gas was schoon, dichtbij huis voorradig en de prijzen daalden weer. En dus lopen we bij elke energiecrisis tegen hetzelfde probleem aan. Nu en bij de volgende weer. Met dat verschil dat het probleem steeds groter wordt vanwege de exploderende vraag naar energie. Maar wat doen we? We draaien om de hete brij heen. Het debat concentreert zich op de marginale rol van duurzame energie. Intussen gaat de prijs omhoog, blijft de volatiliteit in de markt, en drijven we steeds verder in de armen van Poetin en de Ayatollah's. De risico's van die strategie merken we nu al, anders zaten we hier niet.

Ik heb niet voor niets naast voorzieningszekerheid betaalbaarheid als centrale doelstelling van het energiebeleid toegevoegd. Ik neem aan dat nu ook de PvdA deze doelstelling onderschrijft. Ik neem aan dat de PvdA de urgentie van de VVD fractie deelt om snel iets te doen aan de eenzijdige afhankelijkheid van gas, en de bouw van schone kolencentrales en kernenergiecentrales onderschrijft. Doen we dat niet, dan is de consequentie heel simpel en moeten we niet zeuren over de strategische en politieke risico's, of dat de kosten en dus de prijzen oplopen of in ieder geval sterk fluctueren.

Europa

In de tweede plaats moet Brussel nu snel, hard en serieus optreden. Het gebrek aan liberalisering, het afschermen van markten, de beperkte im- en exportcapaciteit en de directe of indirecte subsidiering van (energie) industrieën betekent dat we met z'n allen teveel betalen en bedrijven geen energie kunnen kopen waar ze willen. Het leidt tot valse concurrentie en verlies van arbeidsplaatsen in Nederland. Graag verneem ik de acties van de minister richting Brussel. Urgentie is geboden! Wat doet de minister concreet?

De rol van de overheid

Dit zijn de structurele problemen. Die lossen we niet morgen op. En er is geen magische knop die we vandaag kunnen indrukken. We leven in een tijd van marktwerking. Het is niet aan de overheid om in te grijpen in de prijzen of commerciële risico's van bedrijven af te dekken. De overheid moet geen marktpartij worden. We kunnen ook niet wachten tot de structurele problemen zijn opgelost. De vraag is: wat kan wel? Voorwaarden zijn dat de ene bedrijfstak niet ten onrechte wordt bevoordeeld boven de andere, dat anderen niet voor eventuele kosten opdraaien, en dat maatregelen moeten passen binnen de EU regels.

Consortium en kolencentrale

Het meest realistisch lijkt het bouwen van een extra kolencentrale met op lange termijn afzetcontracten gebaseerde financiering. Een soort Frans model. Een consortium van banken en industrie zou dat kunnen. In een markt moet de industrie eerst eigen verantwoordelijkheid nemen. In ronde taal: Is de industrie bereidt zelf te investeren? Vervolgens moet worden aangegeven welke randvoorwaarden de overheid moet scheppen om een dergelijk initiatief mogelijk te maken. Hoe doet het buitenland dat, met name Frankrijk? Over deze optie wordt door de industrie al lang gepraat. Waarom gebeurt er niks? Zijn er belemmeringen? Zo ja, dan vindt de VVD dat de minister alles uit de kast moet halen om die belemmeringen weg te halen. Uiteraard binnen genoemde voorwaarden. Welke initiatieven neemt de minister? Wat doet het kabinet als een vergunningaanvraag voor de bouw van een kerncentrale wordt ingediend?

Import en veiling

Van verschillende kanten wordt gesuggereerd om meer importcapaciteit te reserveren voor de energie-intensieve industrie, zodat zij meer in het buitenland kunnen inkopen. Lijkt logisch, maar hier zitten volgens mij allerlei haken en ogen aan. Kan de minister de mogelijkheden en onmogelijkheden schetsen van deze optie? Geopperd wordt om de import van basislast vrij te stellen van veilingkosten totdat in Nederland voldoende basislast vermogen is bijgebouwd. Maar ook hier zitten waarschijnlijk problemen. Kan de minister hier een beschouwing aan wijden?

Liquiditeit markt

Hoe kan op korte termijn de liquiditeit van de markt worden vergroot? Welke acties staan in de steigers?

Energiebesparing

Welke mogelijkheden ziet de Minister om versneld energie te besparen, bijvoorbeeld in de glastuinbouw? In het debat over de Energienota heb ik gevraagd om een energiebesparingplan dat leidt tot substantiële vermindering van gasverbruik, met concrete opties, maatregelen en financiering. Wanneer kan de Kamer dat tegemoet zien?

CO2 emissiehandel

Ik heb berichten in de krant gelezen dat elektriciteitsproducenten de prijzen van CO2 emissierechten in de kostprijzen doorberekenen, terwijl ze de emissierechten voor niets hebben gekregen. Hoe kijkt de minister hier tegen aan? Ik zie in ieder geval wel mooie winstcijfers in de energiesector. Is daar een verband? Zijn de effecten van de emissiehandel anders dan in landen om ons heen? Graag een toelichting.

Tenslotte: ik verwacht van deze minister dat hij alles uit de kast haalt, voorzover de spelregels dat toelaten, om de problemen op te lossen. Waarop kunnen wij hem afrekenen?