Foto
Publicaties TNS NIPO onderzoek
28 september 2005
Hoge benzineprijzen: dringen bij de witte en onbemande pomp
Met de stijgende benzineprijzen neemt de zoektocht naar goedkopere
benzine toe. De goedkopere witte of onbemande pomp is daarbij
populair. Ruim de helft van de consumenten blijkt hier wel eens te
tanken, waarvan 21 procent zelfs altijd. Jongeren tot 35 jaar tanken
vaker bij de witte of onbemande pomp dan mensen van 35 jaar of ouder
(68% versus 53%). 59 procent is bereid om te rijden voor een witte of
onbemande pomp. Vrouwen zijn vaker bereid tot omrijden dan mannen. Dit
blijkt uit onderzoek van TNS NIPO onder 679 Nederlandse
automobilisten.
Maximaal tien kilometer omrijden
Er is een duidelijke grens voor het aantal kilometers dat men om wil
rijden voor het tanken bij de witte of onbemande pomp. Bij tien
kilometer ligt de grens. Niet verwonderlijk, want naarmate de
consument meer omrijdt, neemt het voordeel van de goedkopere benzine
af.
Duidelijke bewegwijzering en mond tot mond reclame leiden de consument
naar de witte of onbemande pomp
44 procent vindt de witte of onbemande pomp door duidelijke
bewegwijzering, een kwart komt door mond tot mond reclame bij de pomp
terecht. Internet blijkt voor maar weinig mensen een bron voor het
vinden van de goedkoopste pomp (6%).
Consument niet negatief over milieuvriendelijkere 'premium' brandstof
De Nederlandse automobilist lijkt ook niet negatief te staan tegenover
milieuvriendelijkere premium brandstoffen zoals Shell V-Power, BP
Ultimate of Total Excellium. Zeventien procent van de ondervraagde
automobilisten tankt deze brandstoffen wel eens. Blijkbaar is er dus
wel degelijk ook een markt voor duurdere 'high quality' brandstof.
C0669 | TNS NIPObase (CASI) | Het veldwerk vond plaats in september
2005. In totaal werden 679 automobilisten ondervraagd.
Bij publicatie of verspreiding de bron TNS NIPO vermelden. Voor
eventuele vragen kunt u contact opnemen met Sonja Perik (tel: 020 522
53 90).
TNS NIPO