TNS NIPO

Foto

Publicaties TNS NIPO onderzoek

28 september 2005

Hoge benzineprijzen: dringen bij de witte en onbemande pomp

Met de stijgende benzineprijzen neemt de zoektocht naar goedkopere benzine toe. De goedkopere witte of onbemande pomp is daarbij populair. Ruim de helft van de consumenten blijkt hier wel eens te tanken, waarvan 21 procent zelfs altijd. Jongeren tot 35 jaar tanken vaker bij de witte of onbemande pomp dan mensen van 35 jaar of ouder (68% versus 53%). 59 procent is bereid om te rijden voor een witte of onbemande pomp. Vrouwen zijn vaker bereid tot omrijden dan mannen. Dit blijkt uit onderzoek van TNS NIPO onder 679 Nederlandse automobilisten.

Maximaal tien kilometer omrijden
Er is een duidelijke grens voor het aantal kilometers dat men om wil rijden voor het tanken bij de witte of onbemande pomp. Bij tien kilometer ligt de grens. Niet verwonderlijk, want naarmate de consument meer omrijdt, neemt het voordeel van de goedkopere benzine af.

Duidelijke bewegwijzering en mond tot mond reclame leiden de consument naar de witte of onbemande pomp
44 procent vindt de witte of onbemande pomp door duidelijke bewegwijzering, een kwart komt door mond tot mond reclame bij de pomp terecht. Internet blijkt voor maar weinig mensen een bron voor het vinden van de goedkoopste pomp (6%).

Consument niet negatief over milieuvriendelijkere 'premium' brandstof De Nederlandse automobilist lijkt ook niet negatief te staan tegenover milieuvriendelijkere premium brandstoffen zoals Shell V-Power, BP Ultimate of Total Excellium. Zeventien procent van de ondervraagde automobilisten tankt deze brandstoffen wel eens. Blijkbaar is er dus wel degelijk ook een markt voor duurdere 'high quality' brandstof.

C0669 | TNS NIPObase (CASI) | Het veldwerk vond plaats in september 2005. In totaal werden 679 automobilisten ondervraagd.

Bij publicatie of verspreiding de bron TNS NIPO vermelden. Voor eventuele vragen kunt u contact opnemen met Sonja Perik (tel: 020 522 53 90).