Contactpersoon
-
Datum
28 september 2005
Ons kenmerk
DGP/SPO/u.05.02459
Doorkiesnummer
-
Bijlage(n)
-
Uw kenmerk
05/38/VW
Onderwerp
Nieuw boetebeleid NS
Geachte voorzitter,
Hierbij zend ik u de antwoorden op de vragen die de vaste commissie voor
Verkeer en Waterstaat namens de SP-fractie heeft gesteld over het nieuwe
boetebeleid NS.
De Kamer heeft aangedrongen op coulance voor welwillende klanten. Alle
betrokken partijen zeggen dit ook te willen, alleen wordt er verschillend
gedacht over de invulling hiervan. Wilt u uw oordeel geven over de inhoud
van deze coulance?
In mijn brief van 8 september 2005 heb ik aangeven dat NS mij heeft
bevestigd dat zij welwillende klanten, die met een goede reden geen kaartje
hebben kunnen kopen, geen boete zal geven. De conducteur geeft richting het
Klant-Contact-Center aan of er naar zijn inschatting sprake is van een
goede reden.
Daarnaast is het zo dat NS hun Klant-Contact-Center inzet om uiteindelijk
te beoordelen of een klant al dan niet een boete krijgt opgelegd. De
conducteur kan namelijk niet de hele beoordeling op de trein doen. Een
voorbeeld is de regel dat men maximaal 3x per jaar een abonnement mag
vergeten. De conducteur kan niet bepalen hoe vaak de klant zijn
abonnement al vergeten is dat jaar. Dit wordt dus achteraf vastgesteld
door het Klant-Contact-Center. De welwillende klanten kunnen meer dan 1x
per jaar voor coulance in aanmerking komen.
Indien de klant door andere redenen, waar NS niets aan kan doen, geen
kaartje heeft kunnen kopen (te laat op het station aankomen, etc), dan is
de klant in principe de ritprijs én de boete verschuldigd. Bij melding
vooraf bij de conducteur zal NS deze omstandigheden eenmaal per jaar
coulant afwikkelen en geen boete in rekening brengen.
Vindt u het terecht dat een reiziger die in de trein een 'Uitstel van
betaling' krijgt, vrijwel altijd er een boete bij krijgt (die eventueel
later kwijtgescholden kan worden)? Zou het niet beter zijn om indien het
een welwillende reiziger betreft geen boete (die later kwijtgescholden
wordt) uit te schrijven?
Het belangrijkste voor mij is dat welwillende klanten met een goede reden
geen boete hoeven te betalen. Zoals in de Tweede Kamer afgesproken en later
per brief bevestigd, is er sprake van een coulanceregeling. Als het gaat om
de afhandeling van het zwartrijden en de administratieve procedures
daaromtrent acht ik de wijze van boete-inning een taak van NS en deze dient
derhalve ook aan te sluiten bij de bedrijfsvoering van NS.
Waarom mag een reiziger maar 3 keer z'n OV-jaarkaart of NS-jaarkaart
vergeten, zonder een boete te krijgen? Vindt u dit een klantvriendelijke
manier om met de vaste klanten om te gaan, door te stellen dat zij nog niet
eens in 1% van de dagen dat ze mogen reizen hun kaart kunnen vergeten?
Deze aanpak is conform de huidige aanpak. In de huidige situatie kan een OV-
jaarkaart of NS-jaarkaarthouder ook driemaal zijn kaart vergeten zijn,
alvorens de kaarthouder het verschuldigde bedrag niet meer terug kan
vorderen van NS. Er is geen aanleiding voor NS om deze regel te wijzigen
met de komst van het nieuwe boetebeleid.
Vindt u het terecht dat een reiziger die zich vooraf bij de conducteur
meldt vanaf de tweede keer in het jaar een boete moet betalen? Hoe verhoudt
zich dit tot de opmerking in uw brief dat de NS u bevestigd heeft dat
welwillende klanten die met een goede reden geen kaartje hebben kunnen
kopen en zich vooraf melden, geen boete zullen krijgen? Waarom noemt u
hierbij niet dat dit slechts één maal per jaar kan?
Zie mijn antwoord op vraag 1.
Vindt u het klantvriendelijk dat reizigers in een drukke trein niet meer na
bijbetaling (zonder boete) in de eerste klas kunnen gaan zitten?
Indien de klant besluit om, als gevolg van een overvolle tweede klas, in de
eerste klas te gaan zitten en als hij zich bovendien van tevoren heeft
gemeld bij de conducteur, gaat NS hier in principe coulant mee om. In
dergelijke gevallen zal de conducteur de klant een uitstel van betaling
aanbieden, die daarna in principe door het Klant-Contact-Center coulant
wordt afgehandeld.
Deelt u de mening dat het nieuwe boetebeleid een negatief effect zal hebben
op de trefkans conducteur omdat er vaker een 'uitstel van betaling'
uitgeschreven zal moeten worden, wat aanzienlijk langer duurt dan een
contante betaling? Kunt u aangeven wat het effect hiervan op de sociale
veiligheid zal zijn?
Één van de doelen van het nieuwe boetebeleid is een beperking van het
reizen zonder geldig plaatsbewijs. Indien er minder reizen zonder geldig
vervoersbewijs plaatsvinden, scheelt dit werk voor de conducteur. De
trefkans wordt dan niet negatief beïnvloedt. Overigens is de trefkans van
de conducteur onderdeel van het vervoerplan en in dat kader maak ik
daarover afspraken met de NS. Ik deel uw mening derhalve niet.
Kunt u aangeven hoeveel de kosten zullen zijn van de extra bureaucratie die
deze administratieve handelingen zullen veroorzaken (wat uiteindelijk ook
door de reizigers betaald moet worden)?
De verwachting is dat het aantal personen dat zonder geldig kaartje de
trein instapt - eventueel na een gewenningsperiode - beperkter zal zijn.
Hierdoor is de verwachting dat de administratie beperkt blijft.
Is het waar dat de boetes die de NS uitschrijft uiteindelijk ook aan de NS
betaald moeten worden? Hoeveel geld verwacht de NS hiermee op te halen en
waarom gaat dit geld niet net als de verkeersboetes naar het ministerie van
Justitie?
Het opgelegde bedrag van reiskosten en boete komt in eerste instantie ten
goede aan de NS. NS is ook de organisatie die de kosten draagt, van zowel
controle als inning. Als niet betaald wordt, kan de vordering worden
overgedragen aan Justitie. In dat geval komt het bedrag van reiskosten ten
goede aan NS en het boetebedrag aan Justitie.
Deelt u de mening dat het boetebeleid dient te wijzigen of duidelijker moet
worden aangezien zowel werknemers (o.a. FNV) en reizigers (o.a. Rover) er
ontevreden over zijn?
Gezien de voorgaande antwoorden acht ik aanpassing van het boetebeleid nu
niet nodig. De werking van het nieuwe boetebeleid wordt nadrukkelijk door
NS gecommuniceerd, gemonitord en geëvalueerd, eventuele onvolkomenheden
kunnen zodoende gecorrigeerd worden.
Bent u bereid het boetebeleid van de NS te corrigeren door het
vriendelijker voor de klanten te maken?
Gezien het voorgaande zie ik daartoe geen aanleiding. Het is mij bekend dat
NS reeds uitvoerig bezig is de reizigers te informeren.
Bent u bereid de gehele regeling voor het boetebeleid alsmede uw antwoorden
op bovenstaande vragen uiterlijk 27 september te 12.00 uur aan de Kamer te
doen toekomen?
De regeling met betrekking tot het boetebeleid zal door NS worden
verduidelijkt en een dezer dagen in herziene versie via de website van NS
(www.ns.nl) publiek worden gemaakt.
Hoogachtend,
DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
mw drs M.H. Schultz van Haegen
Ministerie van Verkeer en Waterstaat