GroenLinks tegen wilde Europese liberaliseringsplannen voor het spoor
Trein 28 september 2005
GroenLinks stemt in het Europees Parlement tegen het plan om Europese
lidstaten te verplichten per 2012 alle spoornetwerken open te stellen voor
private ondernemingen. Europarlementariër Joost Lagendijk, lid van de
transportcommissie, vindt dat er eerst een uitgebreide evaluatie van
ervaringen met spoorliberalisering in de verschillende lidstaten moet worden
opgesteld.
De Europese Commissie kwam vorig jaar met het voorstel om per 2010 het
internationale passagiersvervoer in Europa te liberaliseren. In het
Europees Parlement werd vervolgens door de Duitse christendemocraat
Jarzembowski voorgesteld om dit tijdstip te vervroegen naar 2008 en om
per 2012 ook de nationale netwerken open te stellen voor concurrerende
spoorwegondernemingen.
Veiligheid en milieueisen
Voor GroenLinks geldt voor zowel het Commissievoorstel als de wilde
plannen van de christendemocraten dat ze voorbarig en slecht
onderbouwd zijn. De voorgestelde richtlijn voorziet niet in bindende
afspraken op het gebied van kwaliteit van de dienstverlening,
veiligheid of milieueisen. Verder wordt alle landen van de Europese
Unie dezelfde vorm van liberalisering op het spoor opgelegd, terwijl
de uitgangspositie en de wijze waarop het spoor benut wordt onderling
erg verschillen.
Lagendijk: "Het experiment in Groot-Brittannië, waarbij veiligheid en
dienstverlening het loodje legden in de concurrentiestrijd tussen
verschillende spoorwegondernemingen is een voorbeeld van hoe het niet
moet. Aan de andere kant is de Duitse situatie, waarbij de Deutsche
Bahn het monopolie heeft en weet dat de staat aan het eind van de
maand bijspringt als er tekorten zijn, ook geen goed voorbeeld van een
efficiënt en klantgericht spoorbedrijf."
Efficiënter en klantgerichter
Vandaar dat hij ervoor pleit eerst op een rijtje te zetten welke
vormen van liberalisering van het spoor in het verleden wél en welke
niet gefunctioneerd hebben. Vervolgens is het de vraag of Europa
inderdaad een toegevoegde waarde heeft voor de manier waarop de
lidstaten hun nationale spoorwegen in de toekomst efficiënter,
klantgerichter en milieuvriendelijker kunnen maken.
Elke situatie uniek
Lagendijk: "De liberalen en christendemocraten draven door in hun
pogingen om specifieke problemen in bepaalde lidstaten op te lossen
door Europese wetgeving. Zo zou heel Europa nu halsoverkop zijn
spoornet moeten liberaliseren om met name de situatie op het Duitse
spoor te verbeteren. Misschien moeten we na een evaluatie van de
situatie in de verschillende lidstaten concluderen dat dit onderwerp
toch het beste op nationaal niveau kan worden aangepakt, omdat elke
situatie uniek is. Vooralsnog weiger ik in ieder geval mijn
goedkeuring te geven aan de wilde liberaliseringplannen die nu
voorliggen." Het Europees Parlement heeft volledige medezeggenschap op
dit onderwerp.
«
GroenLinks