Siemens

Persbericht

IND 0905. 742 nl

Den Haag, dinsdag 27 september 2005

Vakbeurs Elektrotechniek, Jaarbeurs Utrecht, 26 t/m 30 september, hal 8, stand C042

Siemens biedt afnemers op maat gesneden support en onderhoudscontracten voor industriële installaties

Siemens levert voor industriële automatisering, elektronisch geregelde aandrijfsystemen en voor opwekking en distributie van elektrische energie op verschillende manieren service aan klanten. Het meest bekend bij de productservice is de Simatic hotline in al zijn variëteiten. Daarnaast sluit Siemens met afnemers service-overeenkomsten af voor ondersteuning tijdens de operationele levensduur van geleverde installaties. Op de beurs Elektrotechniek 2005 wordt veel aandacht besteed aan dit onderwerp waarbij de nadruk steeds meer ligt op het bewaken van de performance van een installatie.

De ervaring bij klanten leert dat het bestaande technisch-mechanische preventieve onderhoud in veel gevallen niet meer toereikend is om installaties optimaal te beheren en de performance van de installatie te kunnen waarborgen. Afhankelijk van de aanwezige kennis en de capaciteit komt men dan voor de keuze te staan een deel van het onderhoud voor de industriële installatie te gaan uitbesteden. Siemens heeft hiervoor een modulair concept opgesteld. In het kader van een onderhoudscontract kan het preventieve onderhoud van de installatie voor een deel of zelfs geheel overgenomen. Naast onderhoud voor installaties is Siemens ook actief bij specifieke apparatuur waarvoor hoge eisen gelden in de betrouwbaarheid bij het functioneren, zoals analysers voor gasdetectie.

Een steeds belangrijker wordend element in de onderhoudsovereenkomst zijn de regelmatige inspecties om eventuele calamiteiten vooraf te onderkennen. Er kunnen dan tijdig maatregelen worden genomen om dit soort ernstige verstoringen in het bedrijfsproces te voorkomen. Hierbij is een verschuiving te constateren in het preventief onderhoud. In het verleden lag de nadruk op de mechanische aspecten. In de huidige tijd komt het belang van het beheren van de hardware en de software voor installaties in toenemende mate centraal te staan. Uitgangspunt vormt steeds meer het bewaken van de performance van de installatie en deze op de lange termijn gezien ook te waarborgen.

Met een onderhoudsovereenkomst kan de klant een lange-termijnstrategie opzetten om de juiste balans te vinden tussen het inrichten van een adequate onderhoudsorganisatie, het opzetten van de juiste onderhoudsprogrammas en het plegen van de juiste investeringen, zowel in onderhoud als in de productie. Siemens als competente partner stelt hiervoor kennis en ervaring ter beschikking. Deze ondersteuning richt zich zowel op het technische als op het organisatorische vlak.

Een ander belangrijk pluspunt bij de onderhoudscontracten met Siemens ligt op het gebied van reservevoorraden van kritische componenten. De vakgebieden waarvoor Siemens deze contracten afsluit omvatten het gehele gebied van industriële installaties, vanaf de schakelinstallatie voor de energievoorziening tot en met de veldinstrumentatie. Voor al deze vakgebieden levert Siemens een omvangrijke dienstverlening, zowel voor inspecties als preventief en correctief onderhoud. Met deze activiteiten worden storingen voorkomen en kunnen eventuele storingen snel en doeltreffend worden verholpen. Voor klanten met een onderhoudsovereenkomst biedt Siemens aanvullend de mogelijkheid om kritische componenten te betrekken uit voorraden, die specifiek voor deze klanten worden aangehouden. De klant verwerft hiermee de zekerheid om in geval van een storing binnen de overeengekomen responstijd de bewuste component geleverd te krijgen.

Ook budgettair kan een onderhoudsovereenkomst voor de klant buitengewoon interessant zijn. Het doel van de service omvat alle facetten in het uitvoeren van de overeengekomen ondersteuning van een klant bij het waarborgen van de operationele continuïteit van een installatie. Met deze ondersteuning krijgt de klant volledig inzicht in zijn cost of ownership. Bovendien kan de klant zich beter concentreren op het succesvol opereren in zijn afzetmarkt en alle veranderingen, die daarin gaande zijn. De automatiseringsinstallatie is hierbij een betrouwbaar hulpmiddel.

Een onderhoudsovereenkomst met Siemens biedt de klant meer dan alleen een leverancierscontract en is gericht op een samenwerking, waarin Siemens met de klant nadenkt over de performance en de levensduur van een installatie. Naast de specifieke storingsgerichte service richt Siemens zich ook op aanvullende dienstverlenende activiteiten. Voorbeelden zijn het verlengen van de levensduur, het analyseren en mogelijk optimaliseren van de performance en het realiseren van verbeteringen van een installatie. De industriële automatisering ontwikkelt zich in snel tempo verder. Voor veel installaties is naast een regelmatige update ook een complete upgrade te overwegen met een aanpassing of uitbreiding van de functionaliteit, zeker als de toegevoegde waarde de investering in korte tijd terugverdient.

Siemens levert voor industriële automatisering, aandrijfsystemen en voor opwekking en distributie van elektrische energie op verschillende manieren service aan klanten. Het meest bekend bij de productservice is de Simatic hotline in al zijn variëteiten. Daarnaast sluit Siemens met afnemers service-overeenkomsten af voor ondersteuning tijdens de operationele levensduur van geleverde installaties. Op de beurs Elektrotechniek 2005 wordt veel aandacht besteed aan dit onderwerp waarbij de nadruk steeds meer ligt op het bewaken van de performance van een installatie. Siemens heeft hiervoor een modulair concept opgesteld. In het kader van een onderhoudscontract kan het preventieve onderhoud van de installatie voor een deel of zelfs geheel overgenomen. Naast onderhoud voor installaties is Siemens ook actief bij specifieke apparatuur waarvoor hoge eisen gelden in de betrouwbaarheid bij het functioneren, zoals analysers voor gasdetectie.

Nadere inlichtingen voor de lezer:
Siemens Industry, André Petersen
Tel: (070) 333 1989, E-mail: andre.petersen@siemens.com

Nadere inlichtingen voor de redactie:
Afdeling Persvoorlichting, Bernard H. Bos
Tel: (70) 333 2325, E-mail: bernard.bos@siemens.com Internet: www.siemens.nl/persinfo
Digitaal beeldmateriaal is opvraagbaar bij: bernard.bos@siemens.com