Persbericht
IND 0905. 742 nl
Den Haag, dinsdag 27 september 2005
Vakbeurs Elektrotechniek, Jaarbeurs Utrecht, 26 t/m 30 september, hal
8, stand C042
Siemens biedt afnemers op maat gesneden support en
onderhoudscontracten voor industriële installaties
Siemens levert voor industriële automatisering, elektronisch geregelde
aandrijfsystemen en voor opwekking en distributie van elektrische
energie op verschillende manieren service aan klanten. Het meest
bekend bij de productservice is de Simatic hotline in al zijn
variëteiten. Daarnaast sluit Siemens met afnemers
service-overeenkomsten af voor ondersteuning tijdens de operationele
levensduur van geleverde installaties. Op de beurs Elektrotechniek
2005 wordt veel aandacht besteed aan dit onderwerp waarbij de nadruk
steeds meer ligt op het bewaken van de performance van een
installatie.
De ervaring bij klanten leert dat het bestaande technisch-mechanische
preventieve onderhoud in veel gevallen niet meer toereikend is om
installaties optimaal te beheren en de performance van de installatie
te kunnen waarborgen. Afhankelijk van de aanwezige kennis en de
capaciteit komt men dan voor de keuze te staan een deel van het
onderhoud voor de industriële installatie te gaan uitbesteden. Siemens
heeft hiervoor een modulair concept opgesteld. In het kader van een
onderhoudscontract kan het preventieve onderhoud van de installatie
voor een deel of zelfs geheel overgenomen. Naast onderhoud voor
installaties is Siemens ook actief bij specifieke apparatuur waarvoor
hoge eisen gelden in de betrouwbaarheid bij het functioneren, zoals
analysers voor gasdetectie.
Een steeds belangrijker wordend element in de onderhoudsovereenkomst
zijn de regelmatige inspecties om eventuele calamiteiten vooraf te
onderkennen. Er kunnen dan tijdig maatregelen worden genomen om dit
soort ernstige verstoringen in het bedrijfsproces te voorkomen.
Hierbij is een verschuiving te constateren in het preventief
onderhoud. In het verleden lag de nadruk op de mechanische aspecten.
In de huidige tijd komt het belang van het beheren van de hardware en
de software voor installaties in toenemende mate centraal te staan.
Uitgangspunt vormt steeds meer het bewaken van de performance van de
installatie en deze op de lange termijn gezien ook te waarborgen.
Met een onderhoudsovereenkomst kan de klant een lange-termijnstrategie
opzetten om de juiste balans te vinden tussen het inrichten van een
adequate onderhoudsorganisatie, het opzetten van de juiste
onderhoudsprogrammas en het plegen van de juiste investeringen, zowel
in onderhoud als in de productie. Siemens als competente partner stelt
hiervoor kennis en ervaring ter beschikking. Deze ondersteuning richt
zich zowel op het technische als op het organisatorische vlak.
Een ander belangrijk pluspunt bij de onderhoudscontracten met Siemens
ligt op het gebied van reservevoorraden van kritische componenten. De
vakgebieden waarvoor Siemens deze contracten afsluit omvatten het
gehele gebied van industriële installaties, vanaf de
schakelinstallatie voor de energievoorziening tot en met de
veldinstrumentatie. Voor al deze vakgebieden levert Siemens een
omvangrijke dienstverlening, zowel voor inspecties als preventief en
correctief onderhoud. Met deze activiteiten worden storingen voorkomen
en kunnen eventuele storingen snel en doeltreffend worden verholpen.
Voor klanten met een onderhoudsovereenkomst biedt Siemens aanvullend
de mogelijkheid om kritische componenten te betrekken uit voorraden,
die specifiek voor deze klanten worden aangehouden. De klant verwerft
hiermee de zekerheid om in geval van een storing binnen de
overeengekomen responstijd de bewuste component geleverd te krijgen.
Ook budgettair kan een onderhoudsovereenkomst voor de klant
buitengewoon interessant zijn. Het doel van de service omvat alle
facetten in het uitvoeren van de overeengekomen ondersteuning van een
klant bij het waarborgen van de operationele continuïteit van een
installatie. Met deze ondersteuning krijgt de klant volledig inzicht
in zijn cost of ownership. Bovendien kan de klant zich beter
concentreren op het succesvol opereren in zijn afzetmarkt en alle
veranderingen, die daarin gaande zijn. De automatiseringsinstallatie
is hierbij een betrouwbaar hulpmiddel.
Een onderhoudsovereenkomst met Siemens biedt de klant meer dan alleen
een leverancierscontract en is gericht op een samenwerking, waarin
Siemens met de klant nadenkt over de performance en de levensduur van
een installatie. Naast de specifieke storingsgerichte service richt
Siemens zich ook op aanvullende dienstverlenende activiteiten.
Voorbeelden zijn het verlengen van de levensduur, het analyseren en
mogelijk optimaliseren van de performance en het realiseren van
verbeteringen van een installatie. De industriële automatisering
ontwikkelt zich in snel tempo verder. Voor veel installaties is naast
een regelmatige update ook een complete upgrade te overwegen met een
aanpassing of uitbreiding van de functionaliteit, zeker als de
toegevoegde waarde de investering in korte tijd terugverdient.
Siemens levert voor industriële automatisering, aandrijfsystemen en
voor opwekking en distributie van elektrische energie op verschillende
manieren service aan klanten. Het meest bekend bij de productservice
is de Simatic hotline in al zijn variëteiten. Daarnaast sluit Siemens
met afnemers service-overeenkomsten af voor ondersteuning tijdens de
operationele levensduur van geleverde installaties. Op de beurs
Elektrotechniek 2005 wordt veel aandacht besteed aan dit onderwerp
waarbij de nadruk steeds meer ligt op het bewaken van de performance
van een installatie. Siemens heeft hiervoor een modulair concept
opgesteld. In het kader van een onderhoudscontract kan het preventieve
onderhoud van de installatie voor een deel of zelfs geheel
overgenomen. Naast onderhoud voor installaties is Siemens ook actief
bij specifieke apparatuur waarvoor hoge eisen gelden in de
betrouwbaarheid bij het functioneren, zoals analysers voor
gasdetectie.
Nadere inlichtingen voor de lezer:
Siemens Industry, André Petersen
Tel: (070) 333 1989, E-mail: andre.petersen@siemens.com
Nadere inlichtingen voor de redactie:
Afdeling Persvoorlichting, Bernard H. Bos
Tel: (70) 333 2325, E-mail: bernard.bos@siemens.com
Internet: www.siemens.nl/persinfo
Digitaal beeldmateriaal is opvraagbaar bij: bernard.bos@siemens.com
Siemens