Heliview Marketingservices
Bekendheid digitale televisie nog beperkt...
28-09-2005
Bijna de helft van de huishoudens is niet bekend met digitale
televisie. Dit blijkt uit een onderzoek dat Heliview Research in
het voorjaar van 2005 heeft gehouden onder 1.300 huishoudens.
Momenteel is Heliview dit weer aan het onderzoeken. De resultaten
hiervan zullen binnenkort bekend worden. Dan zal te zien zijn of
het aantal huishoudens dat bekend is met digitale televisie is
gestegen naar aanleiding van de lancering van een aantal nieuwe
zenders en spelers op deze markt. Een aantal maanden geleden was
slechts 14% (enigszins) bekend met digitale televisie en 38% kende
het fenomeen van naam.
Ondanks de eerdere marktintroductie van digitale televisie door de
kabelaars, is de spontane bekendheid met aanbieders van digitale
televisie het hoogst voor KPN, gevolgd door UPC en Casema.
Het huidige gebruik ligt op 2% van alle huishoudens, waarbij
vooral KPN en Essent Kabelcom als ingeschakelde aanbieders worden
genoemd. In onderstaand overzicht is te zien dat er nog voldoende
potentieel is voor de digitale televisie in Nederland.
Indien er naar digitale televisie wordt gekeken, gebeurt dit
relatief vaker in gezinnen met kinderen. In de huishoudens waar al
gekeken wordt blijkt de hoofdkostwinner vaak hoger opgeleid en
lijkt het gezinsinkomen boven modaal te zijn. Jongeren (tot 30
jaar) en ouderen maken (nog) vrijwel geen gebruik van digitale
televisie.
Aanschafplannen zijn er relatief vaker in huishoudens met
thuiswonende kinderen. Daarnaast blijken jongeren tot 30 jaar wel
plannen te hebben. En ook huishoudens waarin de hoofdkostwinner
lager opgeleid is, maar waar wel het gezinsinkomen relatief hoog
is, blijkt interesse te zijn voor de digitale televisie.