Heliview Marketingservices

Bekendheid digitale televisie nog beperkt...
28-09-2005

Bijna de helft van de huishoudens is niet bekend met digitale televisie. Dit blijkt uit een onderzoek dat Heliview Research in het voorjaar van 2005 heeft gehouden onder 1.300 huishoudens. Momenteel is Heliview dit weer aan het onderzoeken. De resultaten hiervan zullen binnenkort bekend worden. Dan zal te zien zijn of het aantal huishoudens dat bekend is met digitale televisie is gestegen naar aanleiding van de lancering van een aantal nieuwe zenders en spelers op deze markt. Een aantal maanden geleden was slechts 14% (enigszins) bekend met digitale televisie en 38% kende het fenomeen van naam.

Ondanks de eerdere marktintroductie van digitale televisie door de kabelaars, is de spontane bekendheid met aanbieders van digitale televisie het hoogst voor KPN, gevolgd door UPC en Casema.

Het huidige gebruik ligt op 2% van alle huishoudens, waarbij vooral KPN en Essent Kabelcom als ingeschakelde aanbieders worden genoemd. In onderstaand overzicht is te zien dat er nog voldoende potentieel is voor de digitale televisie in Nederland.

Indien er naar digitale televisie wordt gekeken, gebeurt dit relatief vaker in gezinnen met kinderen. In de huishoudens waar al gekeken wordt blijkt de hoofdkostwinner vaak hoger opgeleid en lijkt het gezinsinkomen boven modaal te zijn. Jongeren (tot 30 jaar) en ouderen maken (nog) vrijwel geen gebruik van digitale televisie.

Aanschafplannen zijn er relatief vaker in huishoudens met thuiswonende kinderen. Daarnaast blijken jongeren tot 30 jaar wel plannen te hebben. En ook huishoudens waarin de hoofdkostwinner lager opgeleid is, maar waar wel het gezinsinkomen relatief hoog is, blijkt interesse te zijn voor de digitale televisie.