Groen!
Straatsburg, 28 september 2005
Trein op tijd? - Liberalisering te vroeg!
Kwaliteit dienstverlening, veiligheid en milieuzorg lijden onder
Europese spoorliberalisering
Groen!-europarlementslid Bart STAES zal dadelijk in het
Europees Parlement tegen het plan stemmen om Europese lidstaten te
verplichten per 2012 alle spoornetwerken open te stellen voor private
ondernemingen. Hij vindt dat er eerst een uitgebreide evaluatie van
ervaringen met spoorliberalisering in de verschillende lidstaten moet
worden opgesteld.
De Europese Commissie kwam vorig jaar met het voorstel om tegen 2010
het internationale passagiersvervoer in Europa te liberaliseren.
Vervolgens stelde de Duitse christen-democraat Jarzembowski - ook
verantwoordelijk voor de Havenrichtlijn - voor om dit tijdstip te
vervroegen naar 2008. Per 2012 zouden dan ook de nationale netwerken
moeten worden opengesteld voor concurrerende spoorwegondernemingen.
Groen! vindt dat zowel het Commissievoorstel als de wilde plannen van
de christendemocraten voorbarig zijn en bovendien slecht onderbouwd.
De voorgestelde richtlijn voorziet niet in bindende afspraken op het
gebied van kwaliteit van de dienstverlening, veiligheid of
milieueisen. Verder wordt alle landen van de Europese Unie dezelfde
vorm van liberalisering op het spoor opgelegd, terwijl de
uitgangspositie en de wijze waarop het spoor wordt benut onderling erg
verschillen.
Staes: "Het experiment in Groot-Brittannië, waarbij veiligheid en
dienstverlening het loodje legden in de concurrentiestrijd tussen
verschillende spoorwegondernemingen is een voorbeeld van hoe het niet
moet. Aan de andere kant is de Duitse situatie, waarbij de Deutsche
Bahn het monopolie heeft en weet dat de staat aan het eind van de
maand bijspringt als er tekorten zijn, ook geen goed voorbeeld van een
efficiënt en klantgericht spoorbedrijf."
Staes pleit ervoor eerst na te gaan welke vormen van liberalisering
van het spoor in het verleden wél en welke niet gefunctioneerd hebben.
Vervolgens is het de vraag of Europa inderdaad een toegevoegde waarde
heeft voor de manier waarop de lidstaten hun nationale spoorwegen in
de toekomst efficiënter, klantgerichter en milieuvriendelijker kunnen
maken. Het Europees Parlement heeft volledige medezeggenschap op dit
onderwerp.
Staes: "De liberalen en christen-democraten draven door in hun
pogingen om specifieke problemen in bepaalde lidstaten op te lossen
met wetgeving op Europees niveau. In dit geval pogen ze de situatie
bij met name het Duitse spoor te verbeteren door heel Europa
halsoverkop zijn spoornet te laten liberaliseren. Misschien moeten we
na een evaluatie van de situatie in de verschillende lidstaten
concluderen dat dit onderwerp toch het beste op nationaal niveau kan
worden aangepakt, omdat elke situatie uniek is. Vooralsnog weiger ik
in ieder geval mijn goedkeuring te geven aan de liberaliseringsplannen
zoals die nu voorliggen."
Bart Staes, Europarlementslid