IP/05/1189
Brussels, 27 September 2005
Betere regelgeving: de Commissie trekt een derde van bestudeerde voorstellen
in
Vandaag heeft de Europese Commissie een nieuwe stap genomen in het
initiatief "Vereenvoudiging en verbetering van de regelgeving". De
Commissie heeft 183 voorstellen voor EU-wetgeving die bij het Europees
Parlement en de Raad lagen, bekeken en besloten meer dan een derde
(68) daarvan te schrappen. Sommige voorstellen zijn in strijd met de
doelstellingen van het nieuwe partnerschap voor groei en
werkgelegenheid (Lissabon) of voldoen niet aan de normen voor betere
regelgeving. Andere zijn blijven steken in het wetgevingsproces of
zijn inmiddels achterhaald. Het besluit van vandaag is weer een stap
in het veel bredere initiatief van de Commissie om bureaucratische
rompslomp en overregulering aan te pakken. Het is een stap vooruit in
het streven van de Commissie naar kwalitatief goede wetgeving in
Europa om de doelstellingen van het partnerschap voor groei en
werkgelegenheid te bereiken. De volgende fase begint in oktober, als
de Commissie met vergaande voorstellen komt voor vereenvoudiging van
de EU-wetgeving. Voor meer details zie MEMO/05/340.
De voorzitter van de Europese Commissie, José Manuel Barroso,
verklaarde hierover het volgende: "Met dit initiatief bewijst de
Commissie dat zij vastbesloten is betere wetgeving te produceren. Wij
hebben gekeken naar alles wat op tafel lag en weggegooid wat we niet
nodig hebben of wat de Raad en het Parlement nooit zullen goedkeuren.
Dat betekent dat we ons beter kunnen concentreren op ons streven de
welvaart in Europa te stimuleren en van Europa een betere plek om te
wonen en werken te maken. Maar er is nog veel te doen en de volgende
stap is dat wij bestaande wetten onder de loep nemen, zodat we die
eenvoudiger en doeltreffender kunnen maken".
Vice-voorzitter Günter Verheugen voegde daaraan toe: "Dit is nog maar
het begin. We willen bureaucratische rompslomp en overregulering op
alle fronten aanpakken. Dat kan alleen als de lidstaten ook een
bijdrage leveren. Dit is geen stap terug voor Europa, maar een stap
naar een beter Europa. EU-regels zijn zinnig als ze een toegevoegde
waarde hebben - maar als die er niet is, schrappen we ze".
De Commissie heeft alle voorstellen van de Commissie van vóór
1 januari 2004 die bij de Raad en het Parlement lagen, onder de loep
genomen. Dit kwam erop neer dat 183 voorstellen aan de hand van een
aantal criteria zijn bekeken:
* - Dragen zij bij tot het concurrentievermogen?
* - Leveren zij betere regelgeving op?
* - Is er een realistische kans dat zij worden goedgekeurd als ze
niet worden ingetrokken?
* - Zijn zij inmiddels gedateerd?
Van deze 183 voorstellen zijn er ongeveer 100 echt nieuwe
wetgevingsinitiatieven; de rest heeft betrekking op internationale
verplichtingen, administratieve besluiten, technische aanpassingen en
in sommige gevallen codificatie en vereenvoudiging van EU-wetten.
Er zullen 68 voorstellen worden ingetrokken.
Deze blijken niet te voldoen aan de criteria van Lissabon of de
criteria voor betere regelgeving, maken weinig kans om verder te komen
in het wetgevingsproces of zijn op objectieve gronden niet meer
up-to-date.
Voorbeelden:
* verkoopbevordering op de interne markt
* etikettering van levensmiddelen
* weekendverbod voor vrachtwagens
* verpakkingsmaten voor koffie
Voor vijf voorstellen die de Commissie wil aanhouden, wordt een
economische effectbeoordeling gemaakt.
Voorbeelden:
* vervoer van afval
* ondertekening van een verdrag over mobiele vliegtuiguitrusting
* BTW en administratieve samenwerking voor reisagenten
De resterende 109 voorstellen worden niet ingetrokken. Zij hebben een
toegevoegde waarde voor Europa: sommige ervan zijn pro-Lissabon, zoals
de codificatievoorstellen voor betere regelgeving, andere zijn puur
technisch van aard, bijvoorbeeld administratieve besluiten.
Wat het voorstel over optische straling betreft, heeft de Commissie
besloten dat de aspecten die betrekking hebben op de blootstelling aan
zonlicht van werknemers moeten worden geschrapt.
Het voorstel over tijdelijke arbeidskrachten zal de Commissie opnieuw
bekijken naar aanleiding van discussies die over andere voorstellen
zullen plaatsvinden.
Sommige wetsvoorstellen worden ingetrokken in het kader van een
algemene beleidsherziening of met het doel voorstellen in
heroverweging te nemen naar aanleiding van nieuwe beleidselementen en
een brede effectbeoordeling.
Zoals afgesproken in het kaderakkoord over de betrekkingen tussen het
Europees Parlement en de Commissie, stelt de Commissie het Parlement
en de Raad vooraf op de hoogte voordat zij de voorstellen formeel
intrekt.
Volgende stappen
De Commissie richt zich in haar streven naar betere regelgeving nu op
het vereenvoudigen en updaten van de huidige EU-wetgeving, bestaande
uit 80.000 pagina's. In oktober 2005 gaat een nieuwe fase in, die
onder andere bestaat uit een werkprogramma. De Commissie heeft de
lidstaten, het bedrijfsleven en burgers gevraagd waar zij denken dat
bureaucratische rompslomp en overregulering kunnen worden verminderd.
Tot eind december kan men hierover zijn mening geven op:
http://europa.eu.int/yourvoice/forms/dispatch?userstate=checked&form=4
18&lang=NL
De Commissie kan betere regelgeving niet alleen bewerkstelligen.
Daarom zullen de lidstaten vóór 15 oktober hun initiatieven op dit
gebied indienen, zoals verplicht volgens de "nationale
hervormingsprogramma's" van Lissabon.
De mededeling van de Commissie en de lijst van alle voorstellen die
worden ingetrokken, zijn te vinden op:
http://europa.eu.int/comm/enterprise/regulation/better_regulation/inde
x_en.htm
European Union