Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers
BTTB: compensatieregeling NMBS magertjes
Persbericht Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers vzw
27 september 2005
Aan alle redacties
Naar aanleiding van het debat dat momenteel gevoerd wordt in het
Europese parlement over de rechten- en plichten van treinreizigers laat de NMBS
weten nu reeds te denken aan een compensatieregeling voor extreme of frequente
vertragingen. De Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers (BTTB) is
voorstander van een dergelijke compensatieregeling omdat het de trein nog
aantrekkelijker maakt als alternatief voor de wagen. Bovendien zal het de
spoorwegmaatschappij er toe aanzetten om nog meer aandacht te besteden aan de stiptheid van
de treinen.
Het huidige NMBS-voorstel om enkel vanaf twee uren vertraging of bij
frequente vertragingen compensatie te voorzien ligt echter ruim onder de normen
die worden voorgesteld door de transportcommissie van het Europese
Parlement. De reizigersbond heeft bovendien ook bedenkingen bij het feit dat de NMBS
vertragingen enkel wil compenseren met sorry-passes of vouchers en
geen terugbetaling voorziet. Ook moeten er duidelijke afspraken komen over
hoe de punctualiteit van een trein gemeten wordt: afgeschafte treinen worden
momenteel niet meegenomen in de stiptheidscijfers, bovendien wordt de stiptheid
enkel gemeten aan het eindstation en niet aan alle tussenliggende stations,
waardoor heel wat gemiste aansluitingen niet geregistreerd worden.
Nochtans bewijzen andere spoorwegmaatschappijen in Europa dat het
klantvriendelijker kan. Zo betalen de Nederlandse spoorwegen (NS)
reeds vanaf een half uur vertraging de helft van het treinticket terug. De BTTB
vraagt dan ook dat de NMBS een extra inspanning doet om een volwaardige en
klantvriendelijke compensatieregeling uit te werken.