Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers


BTTB: compensatieregeling NMBS magertjes

Persbericht Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers vzw 27 september 2005

Aan alle redacties

Naar aanleiding van het debat dat momenteel gevoerd wordt in het Europese parlement over de rechten- en plichten van treinreizigers laat de NMBS weten nu reeds te denken aan een compensatieregeling voor extreme of frequente vertragingen. De Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers (BTTB) is voorstander van een dergelijke compensatieregeling omdat het de trein nog aantrekkelijker maakt als alternatief voor de wagen. Bovendien zal het de spoorwegmaatschappij er toe aanzetten om nog meer aandacht te besteden aan de stiptheid van de treinen.

Het huidige NMBS-voorstel om enkel vanaf twee uren vertraging of bij frequente vertragingen compensatie te voorzien ligt echter ruim onder de normen die worden voorgesteld door de transportcommissie van het Europese Parlement. De reizigersbond heeft bovendien ook bedenkingen bij het feit dat de NMBS

vertragingen enkel wil compenseren met sorry-passes of vouchers en geen terugbetaling voorziet. Ook moeten er duidelijke afspraken komen over hoe de punctualiteit van een trein gemeten wordt: afgeschafte treinen worden momenteel niet meegenomen in de stiptheidscijfers, bovendien wordt de stiptheid enkel gemeten aan het eindstation en niet aan alle tussenliggende stations, waardoor heel wat gemiste aansluitingen niet geregistreerd worden.

Nochtans bewijzen andere spoorwegmaatschappijen in Europa dat het klantvriendelijker kan. Zo betalen de Nederlandse spoorwegen (NS) reeds vanaf een half uur vertraging de helft van het treinticket terug. De BTTB vraagt dan ook dat de NMBS een extra inspanning doet om een volwaardige en klantvriendelijke compensatieregeling uit te werken.