ICT als breekijzer voor schoolboekenkosten?

Stichting ict op school

ICT als breekijzer voor schoolboekenkosten?

Persbericht van Stichting Ict op School

Den Haag, 27 september 2005

Hoe houd je schoolboekenkosten voor ouders in het voortgezet onderwijs binnen de perken? Uitgevers, tussenhandel, onderwijs en ouders wijzen met een beschuldigende vinger naar elkaar. Maar hoe zit het echt? En vooral, wat is de rol die ICT hierbij kan vervullen?

Stichting Ict op School heeft een dossier over dit onderwerp samengesteld dat aan de hand van de actualiteit steeds uitgebreid wordt. Ict op School wil met het dossier de discussie aanzwengelen over de mogelijkheden van ICT als breekijzer voor de stijgende schoolboekenkosten. Zie voor het dossier: www.ictopschool.net/snel/leermiddelen.

Verder peilt Ict op School binnenkort de mening van haar panelleden over dit onderwerp. Dat wordt via het Ict op School consumentenpanel in oprichting gedaan. Meld u aan via www.ictopschool.net/panel.

Extra informatie over het dossier Leermiddelen en ICT. Daarin staan o.a. artikelen over de volgende onderwerpen.

Er komt alleen maar bij en er gaat niets af
Door de invoering van computers op school en internet zijn er nieuwe leermiddelen beschikbaar gekomen. Deze kwamen nooit voor iets in de plaats, maar altijd als iets extra's naast de bestaande leermiddelen (tekstboeken, werkboekjes, diagnostische toetsen etc.). Hierdoor ontstaat een stapeling van leermiddelen waardoor het hele studiepakket weer duurder wordt.

De praktijk op de scholen (traditioneel materiaal heeft de overhand) Uit onderzoek blijkt dat ca. 70% van de docenten in het VO vooral behoefte heeft aan aanvullend digitaal materiaal. Van een echte keuze tussen vernieuwend interactief digitaal materiaal aan de ene kant en het huidige boek aangevuld met digitaal materiaal aan de andere kant is echter geen sprake. Want echte schoolboekvervangende, spannende programma's zijn er nog weinig.

Veranderende content
Inzet van ICT kan leermiddelen innovatiever en wellicht zelfs goedkoper maken. Samenwerking tussen scholen is daarbij de sleutel. Digitale multimediale content wordt ontwikkeld voor elektronische leeromgevingen (elo's). Door standaardisering kan digitale content worden hergebruikt voor verschillende vakken en binnen verschillende elo's. Voorwaarde is dat scholen hun behoefte goed kunnen articuleren en er nieuwe samenwerkingsverbanden tussen scholen ontstaan. Deze ontwikkeling is in de BVE-sector al aan de gang.

Van aanbod- naar vraaggestuurd
De behoefte aan vernieuwend materiaal is groeiend. Probleem voor de uitgevers is alleen dat binnen het huidige aanbodgestuurde business model het ontwikkelen van materiaal voor deze groep, commercieel niet haalbaar is. De educatieve uitgevers staan open voor experimenten met vraagsturing. Hierbij wordt digitale multimediale content ontwikkeld voor elektronische leeromgevingen (elo's).


---