Gemeente Dordrecht
---
Servicenormen betekenen betere service voor de burger
Burgers krijgen in Dordrecht een betere service van de gemeente. Vanaf
maandag 3 oktober hanteert de gemeente Dordrecht de Servicenormen voor
de dienstverlening. Daarin staan normen voor de afhandeling van
brieven, beantwoording van de telefoon, de afhandeling van aanvragen
via het e-loket binnen de gestelde termijn en de wachttijden bij de
balies.
De Servicenormen tellen 12 normen. Het gaat om normen voor het
beantwoorden van brieven en de telefoon, het herstel van gaten in de
weg en defecte straatverlichting, normen voor wachttijden bij de
balies van Burgerzaken, de behandeling van elektronische aanvragen en
de afhandeling van verschillende soorten aanvragen.
In de praktijk
De wachttijd bij burgerzaken is maximaal 5 minuten als daarvoor een
afspraak is gemaakt. De Sociale Dienst handelt uw aanvraag voor
bijzondere bijstand in vier weken af. De gevaarlijke gaten in de weg
worden binnen een dag hersteld.
Om de dienstverlening optimaal te laten verlopen, verwacht de gemeente
ook een aantal zaken van de burger. De dienstverlening verloopt
sneller als de klant zich kan legitimeren en zorgt voor de actuele en
volledige gegevens. Nog sneller gaat het als de burger een afspraak
maakt via de telefoon of internet en zoveel mogelijk gebruik maakt van
internet (www.dordrecht.nl).
De Servicenormen zijn een gevolg van een motie van de gemeenteraad uit
november 2003. De raad vroeg om een handvest met daarin normen voor de
dienstverlening aan de burger. Drie begrippen typeren de
dienstverlening: betrouwbaar, transparant en efficiënt. De
Servicenormen werken deze begrippen uit. Vanaf 2008 is een handvest
voor kwaliteit verplicht voor alle gemeenten.
Redactie
Mark de Vries
Communicatie
telefoon 078 - 639 84 73