Gemeente Dordrecht


---

Servicenormen betekenen betere service voor de burger


Burgers krijgen in Dordrecht een betere service van de gemeente. Vanaf maandag 3 oktober hanteert de gemeente Dordrecht de Servicenormen voor de dienstverlening. Daarin staan normen voor de afhandeling van brieven, beantwoording van de telefoon, de afhandeling van aanvragen via het e-loket binnen de gestelde termijn en de wachttijden bij de balies.
De Servicenormen tellen 12 normen. Het gaat om normen voor het beantwoorden van brieven en de telefoon, het herstel van gaten in de weg en defecte straatverlichting, normen voor wachttijden bij de balies van Burgerzaken, de behandeling van elektronische aanvragen en de afhandeling van verschillende soorten aanvragen.

In de praktijk
De wachttijd bij burgerzaken is maximaal 5 minuten als daarvoor een afspraak is gemaakt. De Sociale Dienst handelt uw aanvraag voor bijzondere bijstand in vier weken af. De gevaarlijke gaten in de weg worden binnen een dag hersteld.

Om de dienstverlening optimaal te laten verlopen, verwacht de gemeente ook een aantal zaken van de burger. De dienstverlening verloopt sneller als de klant zich kan legitimeren en zorgt voor de actuele en volledige gegevens. Nog sneller gaat het als de burger een afspraak maakt via de telefoon of internet en zoveel mogelijk gebruik maakt van internet (www.dordrecht.nl).

De Servicenormen zijn een gevolg van een motie van de gemeenteraad uit november 2003. De raad vroeg om een handvest met daarin normen voor de dienstverlening aan de burger. Drie begrippen typeren de dienstverlening: betrouwbaar, transparant en efficiënt. De Servicenormen werken deze begrippen uit. Vanaf 2008 is een handvest voor kwaliteit verplicht voor alle gemeenten.

Redactie
Mark de Vries
Communicatie

telefoon 078 - 639 84 73