Vierde financiële meevaller bij aanleg Betuweroute
Prorail
ProRail bespaart 350 miljoen euro in twee jaar
De laatste meevaller die ProRail heeft weten te realiseren bij de bouw van de Betuweroute
bedraagt 25 miljoen euro. De meevaller is o.a. het gevolg van een gunstige afhandeling
van claims en meevallende eindafrekeningen bij diverse bouwcontracten. Het saldo aan
meevallers in de laatste twee jaar komt hiermee op 350 miljoen euro. Over de volledige
looptijd van het project bekeken, brengt dit het saldo aan mee- en tegenvallers op een
positief resultaat van 162 miljoen euro. Dit valt in de laatste Voortgangsrapportage (nr.
18) over de aanleg van de Betuweroute te lezen.
Het verloop van de kostenontwikkeling tijdens de aanleg van de Betuweroute is gunstig. De
reeks aan meevallers resulteren in het volgende financiële beeld.
Scherp aanbesteden, strakke controle
In 1996 kreeg ProRail de opdracht de Betuweroute aan te leggen nadat de Tweede Kamer het
Tracébesluit van de goederenlijn had goedgekeurd. Het budget dat daarvoor
beschikbaar werd gesteld, was 3,744 miljard euro, op basis van het toen geldende
prijspeil. Daarbij werd ook een financiële afwijkingsmarge van 20% acceptabel
geacht. De ontwikkeling van de kosten daarna verliep als volgt (in miljoenen):
Budget tracébesluit in 1996 3.744 euro
Reguliere inflatiecorrecties + 783 euro
Wijzigingen scope door politieke besluitvorming + 321 euro
Stand van zaken 1-7-2005 4.848 euro
Prognose kosten totale project (inclusief de risico's) 4.686 euro
---
Voorlopig positief resultaat 162 euro
De prijsindexering én de scopewijzigingen (bijvoorbeeld extra
veiligheidsvoorzieningen in de tunnels) zijn niet te beïnvloeden door ProRail als
bouwer van de Betuweroute. Wat resteert is het deel waarvoor ProRail wel
verantwoordelijkheid draagt en waar het voorlopig dus een positief resultaat heeft weten
te boeken van 162 mio euro.
Bouw ligt op schema
De bouw van de Betuweroute is klaar. Met uitzondering van de veiligheidsinstallaties in de
tunnels en een deel van de bovenleidingen is de bouw achter de rug. Op het stuk tussen
Sliedrecht en Gorinchem wordt inmiddels volop getest. In 2006 zal dat testen zich over de
gehele Betuweroute uitspreiden. De Betuweroute wordt op 1 januari 2007 gebruiksklaar
opgeleverd.