FloraHolland
Nieuwe anthuriumverpakkingen
FLORAHOLLAND (27 september 2005) - Het Bemiddelingsbureau Snijbloemen
FloraHolland heeft in de afgelopen maanden samen met een tweetal
Anthuriumkwekers hard gewerkt aan vernieuwingen op het gebied van
verpakkingen. Dit heeft geleid tot een flowpack in cadeauverpakking en
tot een verpakking waarmee de beladingsgraad op een stapelwagen
gemiddeld 70 procent verhoogd kan worden. De vernieuwde verpakkingen
worden gezien als één van de kansen om de toegevoegde waarde van
Anthurium te benadrukken.
Nieuwe cadeauverpakking
John de Jong, bemiddelaar van het marktteam Anthurium bij
FloraHolland, heeft samen met de Anthuriumkwekerij Oosterzon
activiteiten ontwikkeld om de nieuwe cadeauverpakking goed in de markt
te zetten. Deze flowpack cadeauverpakking is met name geschikt voor
het supermarktsegment aldus De Jong. De retail kan deze verpakking zo
in de supermarkt neerzetten. Het product is kant en klaar, kan zo door
de consument worden meegenomen en is minder kwetsbaar door de stevige
kwaliteit van de verpakking. En een plakstrip zorgt ervoor dat de
flowpack niet uit de kartonnen verpakking kan schuiven. De Anthurium
laat zich hierdoor van zijn beste kant zien.
De Jong heeft in het ontwikkeltraject de Anthuriumkwekerij Oosterzon
bijgestaan met advies. Dat advies was gebaseerd op de kennis die het
Bemiddelingsbureau van FloraHolland heeft opgedaan in de markt voor
Anthurium. Daarnaast zijn er diverse kopersbezoeken afgelegd om de
voordelen en het nut van de nieuwe cadeauverpakking aan de kopers te
demonstreren. De nieuwe verpakking loopt goed. Er zijn al diverse
orders geplaatst en de kopers zijn enthousiast, weet De Jong.
Transportkosten omlaag
Het Bemiddelingsbureau Snijbloemen heeft ook kwekerij Wiko bijgestaan
met het in de markt zetten van een nieuwe verpakking. Deze nieuwe
verpakking is ontwikkeld om de transportkosten van Anthurium omlaag te
brengen. Dankzij deze nieuwe verpakking kan er gemiddeld 70 procent
meer op een stapelwagen.
De verlaging van de transportkosten weegt zeker op tegen het feit dat
de producten in de nieuwe verpakking wat minder zichtbaar zijn. De
nieuwe verpakking is ook wat duurder dan de standaardverpakking, maar
de presentatie van de dozen is daar en tegen weer beter en sluit meer
aan bij de wensen van de groothandel. Ook het nut van deze verpakking
is uitvoerig met de kopers besproken.
---