FloraHolland


Nieuwe anthuriumverpakkingen

FLORAHOLLAND (27 september 2005) - Het Bemiddelingsbureau Snijbloemen FloraHolland heeft in de afgelopen maanden samen met een tweetal Anthuriumkwekers hard gewerkt aan vernieuwingen op het gebied van verpakkingen. Dit heeft geleid tot een flowpack in cadeauverpakking en tot een verpakking waarmee de beladingsgraad op een stapelwagen gemiddeld 70 procent verhoogd kan worden. De vernieuwde verpakkingen worden gezien als één van de kansen om de toegevoegde waarde van Anthurium te benadrukken.

Nieuwe cadeauverpakking
John de Jong, bemiddelaar van het marktteam Anthurium bij FloraHolland, heeft samen met de Anthuriumkwekerij Oosterzon activiteiten ontwikkeld om de nieuwe cadeauverpakking goed in de markt te zetten. Deze flowpack cadeauverpakking is met name geschikt voor het supermarktsegment aldus De Jong. De retail kan deze verpakking zo in de supermarkt neerzetten. Het product is kant en klaar, kan zo door de consument worden meegenomen en is minder kwetsbaar door de stevige kwaliteit van de verpakking. En een plakstrip zorgt ervoor dat de flowpack niet uit de kartonnen verpakking kan schuiven. De Anthurium laat zich hierdoor van zijn beste kant zien.
De Jong heeft in het ontwikkeltraject de Anthuriumkwekerij Oosterzon bijgestaan met advies. Dat advies was gebaseerd op de kennis die het Bemiddelingsbureau van FloraHolland heeft opgedaan in de markt voor Anthurium. Daarnaast zijn er diverse kopersbezoeken afgelegd om de voordelen en het nut van de nieuwe cadeauverpakking aan de kopers te demonstreren. De nieuwe verpakking loopt goed. Er zijn al diverse orders geplaatst en de kopers zijn enthousiast, weet De Jong.

Transportkosten omlaag
Het Bemiddelingsbureau Snijbloemen heeft ook kwekerij Wiko bijgestaan met het in de markt zetten van een nieuwe verpakking. Deze nieuwe verpakking is ontwikkeld om de transportkosten van Anthurium omlaag te brengen. Dankzij deze nieuwe verpakking kan er gemiddeld 70 procent meer op een stapelwagen.
De verlaging van de transportkosten weegt zeker op tegen het feit dat de producten in de nieuwe verpakking wat minder zichtbaar zijn. De nieuwe verpakking is ook wat duurder dan de standaardverpakking, maar de presentatie van de dozen is daar en tegen weer beter en sluit meer aan bij de wensen van de groothandel. Ook het nut van deze verpakking is uitvoerig met de kopers besproken.


---