Time : 11:20:54 AM
Date : Tuesday, September 27, 2005
Sender Name: Child Focus
In het kader van zijn campagne om kinderpornografie op het Internet te bestrijden lanceert Child Focus een nieuwe tv-spot
In juni lanceerde Child Focus de campagne "Een kinderpornografische
foto is geen beeld. Het is een kind." De bedoeling ervan was
volwassenen - in het bijzonder Internetgebruikers - te sensibiliseren
voor de problematiek van kinderpornografie op het Internet en hen aan
te moedigen alle materiaal van kinderpornografische aard aan te
geven. De campagne die pro bono ontwikkeld werd door het agentschap
Grey startte met affiches, advertenties en postkaarten. In juli werd
een banner ontworpen. Het is nu de beurt aan de tv-spot "HELP ME".
Deze spot van 30 seconden, uitgezonden vanaf vandaag door
verschillende tv-zenders (VT4, VITAYA, RTBF, RTL-TVI) en waarvan een
virale versie wijd en zijd verspreid zal worden op het web, is op
zijn minst schokkend te noemen. Een kind schrijft op een beslagen
venster. Dat van een keuken? Een zolder? Een kelder? Zijn boodschap
is een schreeuw om hulp. Want zijn venster is dat van een kooi. Een
kleine, propere en moderne kooi. Van het soort dat we overal zien op
bureaus en dat men 'computer' noemt. Pakkend. Doeltreffend.
"HELP ME" interpelleert, sensibiliseert en zet aan tot actie. Niet
tot verklikking. Want de identificatie van de - al dan niet anoniem -
gemelde sites op www.childfocus-net-alert.be is een zaak van de
gespecialiseerde diensten van de Federale Politie. En van hen alleen.
Grey heeft het script gratis aangeboden en het productiehuis Lovo
heeft het voor dezelfde prijs gerealiseerd.
Een eenvoudig, duidelijk werk dat uitgevoerd werd zonder voyeurisme,
en zich ver houdt van elke vorm van propagandistische sensatiezucht.
Te ontdekken tijdens de reclameblokken of op het net via
www.childfocus-net-alert.be en www.childfocus.be.
Informatie voor de pers:
Maryse Rolland, tel.: 02 475 44 12 maryse.rolland@childfocus.org
Colette Brichaux, tel.: 02 475 44 22 colette.brichaux@childfocus.org