Gemeente Waalwijk
Waalwijk presenteert sluitende begroting voor 2006
Begroting ook als informatievoorziening in kwaliteit toegenomen
De begroting van Waalwijk voor het jaar 2006 sluit met een
begrotingsruimte van
667.000. In de jaren daarna loopt die ruimte terug, maar het college
is erin geslaagd om alle jaren met een overschot af te sluiten. Het
college wil niet op voorhand de nieuwe raad, die in 2006 zal
aantreden, belasten met nu in gang gezet nieuw beleid en stelt dan ook
voor om de ruimte die er in 2006 is, aan te wenden voor incidentele
zaken.
De grootste bedragen wil het college reserveren voor investeringen in
het spoorwegtracé ( 322.000 zal worden toegevoegd aan de reeds
beschikbare middelen van 3.000.000) en besteden aan onderhoud van
sportaccommodaties ( 194.000), kleinere bedragen (tot 45.000) zijn er
voor het project woonbegeleiding, Maasstad Omroep, maatschappelijke
opvang, bestrijding van jongerenoverlast, het supportersproject RKC,
voor activiteiten op 4 en 5 mei en voor culturele evenementen. Ook
vraagt het college aan de raad om de ruimte die er in de begroting in
structurele zin is, te gebruiken voor in ieder geval de renovatie van
de gebouwen op het complex van S.V. Capelle, een investering van
550.000 met een kapitaallast vanaf 2007 van 41.250.
Slagvaardige uitvoering
De kaders voor de begroting heeft de raad overigens al aangegeven in
zijn vergadering van 5 juli j.l.. De begroting is op basis van die
kaders samengesteld. Toen al werd een tegenvaller geconstateerd i.v.m
het voornemen van het kabinet om de gebruikersheffing Onroerende Zaak
Belastingen op woningen te beëindigen per 1 januari 2006. Deze
maatregel en het maximeren door het Rijk van de overige OZB tarieven,
worden voor Waalwijk onvoldoende gecompenseerd in het Gemeentefonds.
De raad heeft bij de kaderstelling, gezien de te verwachten
begrotingspositie van Waalwijk, al gepleit voor een terughoudend nieuw
beleid en het college heeft zich daaraan gehouden. Het accent ligt,
ook geheel in lijn met de doelstellingen van het college zoals die
zijn vastgelegd in het coalitieprogramma Focus op slagvaardigheid, bij
de slagvaardige uitvoering van de eerder voorgenomen grote projecten.
Centrale huisvesting van bestuur en medewerkers, het spoorwegtracé,
een cultuur historisch ankerpunt,een nieuw overdekt zwembad en de
herhuisvesting (nieuwbouw) van grote scholen als De Loint, het Willem
van Oranje College en het Dr. Mollercollege zijn de zaken die nog
resteren en die inmiddels volop in gang gezet zijn.
Tariefverhogingen in 2006
Ook voor wat betreft de tariefverhogingen in 2006 zijn de kaders
eerder gesteld. Een van de uitgangspunten is zoveel mogelijk
kostendekkende tarieven voor diensten die de gemeente levert. De
volgende tariefverhogingen stelt het college aan de raad voor:
Onroerende Zaak Belastingen voor eigenaren van woningen 4,5 % en voor
eigenaren en gebruikers van niet woningen 1,5%; afvalstoffenheffing
gemiddeld 4%; rioolrechten 3%. Voor wat betreft tariefverhogingen voor
diensten van burgerzaken, bouwvergunningen, begraafrechten en
parkeervoorzieningen zullen de raad afzonderlijk voorstellen worden
gedaan (de tariefaanpassingen zijn nu nog niet bekend). Voor
hondenbelasting, woonforensenbelasting en toeristenbelasting zijn geen
verhogingen voorzien. Het college stelt de raad wel voor de tarieven
voor het gebruik van de buitensportaccommodaties (huur door
sportverenigingen) en de zwembaden in de jaren 2006, 2007 en 2008
telkens met 5% te verhogen.
Financiële afwijkingen
De afwijkingen die er in financiële zin zijn opgetreden ten opzichte
van het beeld dat aan de raad bij de kadernota werd gepresenteerd,
bestaan vooral uit hogere lasten van investeringen en hogere kosten
van de ambtelijke organisatie ten laste van de begroting, omdat er
meer tijd aan de reguliere begrotingsproducten en minder tijd aan
nieuwe projecten zal worden besteed. Deze nadelen denkt het college te
dekken uit besparingen die zich voordoen door het niet invullen van
vacatures, door het meer oppakken van de regierol en door het
doelmatiger kunnen werken als de organisatie niet meer verspreid
gehuisvest is. Tenslotte kan opgemerkt worden dat de begroting als
informatievoorziening voor de raad, inwoners en andere belanghebbenden
in kwaliteit verder is toegenomen. Qua opzet is hij weliswaar niet
gewijzigd ook hier wil het college de nieuwe raad alle ruimte geven
- maar ten opzichte van 2005 is de informatievoorziening verder
uitgebouwd met kengetallen en prestatiegegevens. Ieder hoofdstuk van
de begroting sluit nu ook met een grafisch beeld van de ontwikkeling
van de netto lasten gedurende de periode 2002-2006 op zowel
begrotingsbasis als op basis van de werkelijke uitkomsten in 2002,
2003 en 2004. Het college wacht met belangstelling de reactie van de
raad af.