De verdwenen voetbalkijker
Marketresponse b.v.
Persbericht MarketResponse 26 september '05
De verdwenen voetbalkijker
Introductie
Volgens de afdeling KLO van de Publieke Omroep zijn er ruim een miljoen voetbalkijkers
verdwenen uit de kijkcijfers sinds Talpa de uitzendrechten van het eredivisie voetbal
heeft overgenomen van de NOS. Talpa zelf bestrijdt dit cijfer en komt op basis van eigen
berekeningen tot de conclusie dat Studio Sport en De Wedstrijden evenveel kijkers trekken
binnen de doelgroep 13+.
Over de juistheid en logica van de berekeningen kan gediscussieerd worden, van belang is
natuurlijk (ook) de vraag wat de kijker zelf vindt van De Wedstrijden. En als er sprake
is van verdwenen voetbalkijkers, zullen deze dan nog terugkeren in de kijkcijfers?
MarketResponse deed een onderzoek naar de waardering van De Wedstrijden op Talpa in
vergelijking met het eredivisie voetbal op NOS Studio Sport. Het onderzoek is uitgevoerd
onder ruim 400 mannen van 18 jaar en ouder.
Conclusies op hoofdlijnen
Op basis van het onderzoek kan geconcludeerd worden dat een deel van de voetbalkijkers
(tijdelijk) is verdwenen: bijna twee op de tien ondervraagde mannen hebben (nog) niet
naar De Wedstrijden gekeken, maar waren op zondagavond wel voor de buis te vinden voor
het eredivisie voetbal bij Studio Sport. Talpa kan erop rekenen dat een deel van deze
verdwenen voetbalkijkers alsnog zal terugkeren in de kijkcijfers; een deel lijkt zich
echter definitief te hebben afgekeerd van het voetbal op de zondagavond.
Meer dan de helft van de kijkers naar De Wedstrijden is ontevreden over de wijze waarop
Talpa op de zondagavond het eredivisie voetbal uitzendt. Bijna een kwart is positief over
De Wedstrijden. Vooral de reclame tussendoor stoort de kijker. Maar ook de volgorde van de
wedstrijden, met de topwedstrijden als laatste, kan niet de goedkeuring van de kijkers
wegdragen.
Als Talpa de recente aanpassingen in de uitzendingen (o.a. kortere reclameblokken, niet
alle topwedstrijden als laatste) doorzet, kan men hiermee wellicht de afhakers
terugwinnen en de onvrede bij de huidige kijkers wegnemen.
Meer gedetailleerde resultaten
Ruim de helft (53 procent) van de Nederlandse mannen van 18 jaar en ouder heeft al eens
naar De Wedstrijden gekeken; 72 procent keek (ook) naar het eredivisie voetbal via NOS
Studio Sport.
Bijna twee op de tien mannen (19 procent) hebben (nog) niet naar De Wedstrijden gekeken,
maar keken wel naar het eredivisie voetbal op Studio Sport. Ruim een derde van deze
'voetbalafhakers' noemt hiervoor redenen die terug te voeren zijn op het feit dat Talpa
De Wedstrijden nog maar sinds kort uitzendt: men weet de zender niet te vinden of moet
nog wennen aan het feit dat het eredivisie voetbal niet meer op Nederland 2 is te vinden.
Ongeveer de helft van de afhakers van het eredivisie voetbal noemt als redenen dat men
ontevreden is over Talpa in het algemeen of geen positieve indruk heeft van De
Wedstrijden. De kans dat zij terugkeren in de kijkcijfers is uiteraard minder groot dan
de hierboven genoemde groep afhakers.
Maar liefst 57 procent van de Talpa-voetbalkijkers is (zeer) ontevreden over de manier
waarop het eredivisie voetbal wordt uitgezonden, slechts 23 procent beoordeelt De
Wedstrijden positief.
De ontevreden kijkers storen zich met name aan de reclame tussendoor. Ook het vele
commentaar tussendoor en de volgorde van de wedstrijden -de belangrijkste wedstrijden als
laatste- worden genoemd als redenen van ontevredenheid.
Bijna drie kwart (72 procent) van de kijkers die naar Talpa kijken én naar de NOS
keken, geeft de voorkeur aan de uitzendingen van de NOS, slechts 4 procent geeft de
voorkeur aan Talpa en 23 procent spreekt geen voorkeur uit. Mede hierdoor is men minder
gaan kijken naar het eredivisie voetbal; 58 procent van de Talpa-kijkers geeft aan minder
vaak te kijken naar het eredivisie voetbal in vergelijking met de periode dat de NOS de
uitzendrechten had, slechts 1 procent kijkt vaker. Bij de overige 39 procent is het
kijkgedrag onveranderd.
Tabel 1.Stellingen m.b.t. De Wedstrijden op Talpa (in procenten)
Basis.Allen die wel eens kijken naar het eredivisie voetbal via Talpa (n=207)
(helemaal) mee eens (helemaal) mee oneens
-Ik erger mij aan de hoeveelheid
reclame tijdens de uitzending 82 9
-Ik vind het goed dat de topwedstrijden
als laatste worden uitgezonden 20 69
-Ik stel het commentaar tussen de
wedstrijden door op prijs 45 41
-Als de uitzendingen op dezelfde wijze
worden voortgezet, ga ik minder kijken 52 39
Methode
Het onderzoek is uitgevoerd met gebruikmaking van CATI en opgenomen in een omnibus, binnen
het panel van MarketResponse: De Onderzoek Groep. Het veldwerk heeft plaatsgevonden van 12
tot en met 19 september '05, onder een representatieve steekproef van mannen van 18 jaar
en ouder.
26 september '05
MarketResponse Nederland BV
Contact:
Berlinda Harkink
Frans Kok
B.Harkink@marketresponse.nl
F.Kok@marketresponse.nl