Gemeente Exaten


Raadpleegavonden Toekomstvisie Herindeling, dl 3

Sinds de vorige keer zijn weer 2 raadpleegavonden gehouden. Zowel in Buggenum als in Kelpen-Oler waren gemeentevertegenwoordigers aanwezig om te luisteren naar de mening van de inwoners. Hieronder per kern een korte samenvatting van die bijeenkomsten.

In Kelpen-Oler gingen 2 groepen (21 bezoekers) aan de slag om hun mening te formuleren.
Net als bij eerdere bijeenkomsten klonk ook hier nadrukkelijk de roep om het behoud van de leefbaarheid in alle kernen. Aandacht dus ook voor woningbouw (vooral voor jongeren en voor meer mogelijkheden tot doorstroming in het eigen dorp) en de bereikbaarheid van de kernen onderling, alsmede richting gemeentehuis. Is het mogelijk een servicepunt van de gemeente in te richten waar tevens enkele winkelvoorzieningen kunnen worden ondergebracht.

Wat de voorzieningen betreft sprak men zich uit voor het zoveel mogelijk behouden van de voorzieningen per kern maar tevens gaf men aan dat het voor grotere voorzieningen verstandiger was om die te centraliseren.
Verenigingen moeten zelf bekijken op welke wijze samenwerking mogelijk en verstandig is en tot positieverbetering kan leiden. Ook vroeg men zich af in hoeverre het inwonertal relevant is bij het bepalen van de vraag welke voorzieningen, waar, blijven of komen.

Ten aanzien van de afstand (fysiek en emotioneel) waarschuwt men er voor dat schaalvergroting niet mag leiden tot bureaucratisering. Bestuur moet gewoon aanspreekbaar blijven voor de burgers. De fysieke afstand is niet zo belangrijk. Toegankelijkheid, klantgerichtheid en efficiency zijn wel belangrijk. Dorpsraad kan een positieve rol vervullen als tenminste de status van die dorpsraad goed wordt omschreven en vastgelegd.

Voor wat de werkgelegenheid betreft wordt aandacht gevraagd voor de zorgvoorzieningen in de kleine kernen. Ook wordt gewezen op het belang van het stimuleren van toerisme en landbouw. Het landschappelijk karakter moet behouden blijven.

Als het over kosten gaat is men van mening dat die in principe lager kunnen zijn als de bestuurskracht op peil is en er dus efficiënter wordt gewerkt. Als er extra voorzieningen nodig zijn zal dat inderdaad leiden tot kostenverhoging, maar dan moet er wel op gelet worden dat de investeringen eerlijk over de kernen worden verspreid.

Men vindt de fusie geslaagd als de slagkracht van de gemeente toeneemt en het bestuur de burgers, ook na 5 jaar, nog kent.

Buggenum
Ook hier twee groepen die met elkaar van gedachten gingen wisselen (14 belangstellende burgers). Belangrijkste conclusies in deze kern waren:

Het instellen van servicepunten in de kernen (met steeds dezelfde ambtenaar) kan de afstand tussen burgers en bestuur, verkleinen.

Het huidige voorzieningenniveau dient minimaal gehandhaafd te worden. Die basis mag niet leiden tot lastenverzwaring. Er wordt van uitgegaan dat de fusie van de gemeenten eerder zal leiden tot een lastenverlichting.
De fusie mag niet ten koste gaan van de leefbaarheid in de kleine kernen. Het instandhouden daarvan is een belangrijke taak voor de nieuwe gemeente.

Voor wat de werkgelegenheid betreft geeft men aan niet te kiezen voor een gemeente met zware industrie. Lichte industrie heeft de voorkeur.

Samenwerking met buurgemeenten wordt als belangrijk gezien.

Tot zover de informatie over deze twee kernen. Volgende week de laatste in deze serie en dan doen we verslag van de raadpleegavond in Neeritter die op 22 september is gehouden.