Ingezonden persbericht


Jubileumboek NVT 40 jaar
Datum: 27 september 2005

De toekomst is wat je toekomt

Op 27 september viert de Nederlandse Vereniging van Tuincentra (NVT) haar 40 jarige bestaan. Het mooiste cadeau dat de Rabobank ter gelegenheid van dit jubileum kon geven was een goede toekomst voor de branche. Daarom hebben ruim 50 leden van de branchevereniging de meest impactrijke ontwikkelingen voor tuincentra onder leiding van Rabobank besproken en doorvertaald naar kansen en bedreigingen voor de lange termijn. Op basis hiervan is gezamenlijk een beeld geschetst van een tuincentrum in 2020.

Wie bedienen tuincentra in 2020? Is tuincentrum dan nog een juiste naam? Hoe kan samenwerking bijdragen aan succes van de gehele branche? En welke impact heeft vervaging van de grenzen op de Nederlandse ondernemingen? Vandaag de dag heerst dan ook de algemene perceptie dat het niet goed gaat met de meeste tuincentra. Van een crisis lijkt nog geen sprake. Het is wel de hoogste tijd om creatief te zijn en actie te ondernemen om de komende jaren weer succes te hebben. Inzicht in consumentengedrag, samenwerking, keuzes maken in mindere tijden en omgang met vervagende grenzen lijken cruciaal bij voorbereiding op de toekomst tot 2020.

Kennis van klanten en hun wensen nu en op lange is de basis om je als tuincentrum duidelijk te positioneren. Voor wie werkt de ondernemer in 2020? En in welke behoefte wil een tuincentrum voorzien? Positioneren, laten zien waarin je je onderscheid, is voor de komende jaren belangrijk. Ook al zijn de opbrengsten tegenwoordig niet om over naar huis te schrijven, de meeste tuincentra lijken nog vol te houden op aanwezige buffers en wachten tot het tij weer keert. Dat dit echter niet per definitie het geval hoeft te zijn is voor sommige ondernemers een grote valkuil. Maar ook in een betere economische omstandigheid is het nog niet gezegd dat tuinieren weer net zo in is als in de jaren 80. Nieuwe generaties zijn eerder opgevoed met een virtuele tuin dan dat ze het leuk vinden zelf met handen in de aarde te werken

Ruim 70% van de branche werkt nu in een of andere vorm samen. Een nieuwe rol voor de NVT is vaak ter sprake gekomen. Gezamenlijk de media gebruiken om tuinieren onder de aandacht van de Nederlandse bevolking te brengen wordt door velen gezien als een goede taak voor de branchevereniging. Daarnaast is samenwerking met andere partijen denkbaar om de m2 het gehele jaar door rendabel te gebruiken, gedacht wordt bijvoorbeeld aan bouwmarkten, woonketens en outdooractiviteiten.

Grenzen vervagen en klanten, leveranciers, concurrenten en personeel hebben steeds vaker een niet of meer dan Nederlandse achtergrond. Wel heerst het algemene beeld dat andere culturen op een andere manier omgaan met tuinieren dan wij hier in Nederland. Op het gebied van kennis kan men in het buitenland nog niet concurreren met Nederlandse ondernemers zo wordt gedacht, maar ook kennis is te koop!

Het huidige tijdperk vraagt om creativiteit en hoogstaand ondernemerschap. Wie zal overleven bezit over omgevingssensitiviteit en maakt op het juiste moment nieuwe keuzes. HET tuincentrum van 2020 bestaat niet. Er is of gekozen voor een duidelijke groene focus, service en advies of voor een brede natuur/buitenbeleving waar tuin slechts een onderdeel van is of voor iets geheel anders. Als het voor de klant maar voorziet in de juiste behoefte. De komende jaren heeft de tuincentrumbranche nog een hele slag te maken. Kennisdelen is hierbij van wezenlijk belang, zodat elke ondernemer afzonderlijk of in samenwerking de juiste keuzes kan maken bij het voorbereiden op de toekomst. De uitdaging is niet te wachten maar tot actie over te gaan!

September 2005
Directoraat MKB/Directoraat Kennis en Economisch Onderzoek Rabobank Nederland Het ondernemersbericht over dit onderzoek kunt u vinden op www.rabobankgroep.nl/kennisbank


---- --
Een open vizier naar de toekomst
Ondernemerschap, Inspiratie, passie

Goede middag dames en heren,

De titel van mijn presentatie luidt: een open vizier naar de toekomst, ondernemerschap, inspiratie en passie. Het lijkt misschien vreemd om op het jubileum congres van de 40 jarige NVT over dit onderwerp te spreken. Vaak is een jubileum een gelegenheid bij uitstek om terug te kijken, de blik op het verleden te richten, verhalen en anekdotes uit de oude doos. Vooral doorgaan. Maar niets is minder waar, 40 jaar NVT is juist de gelegenheid om vooruit te kijken, zonder overigens het verleden als een waardevolle leerschool te onderschatten.

Ik wil vanmiddag mijn visie op de toekomst met u delen maar ook mijn herinneringen aan wat gister, eergisteren en jaren terug de toekomst was. Graag wil ik met u delen wat het inhoudt voor mij persoonlijk, maar ook voor het bedrijf wat mijn naam mag dragen, om met een open vizier naar de toekomst te kijken. En te blijven kijken.

De volgende onderdelen komen aan de orde:

1. Een korte kennismaking met HAANS / Jan Haans
2. Terugblik

3. Visie op de toekomst

Een korte kennismaking met HAANS / Jan Haans

4. HAANS

5. Bij Haans kijken we met andere ogen naar de wereld om ons heen. We staan open voor alles en iedereen. Deze onconventionele zienswijze heeft ons gemaakt tot wat we vandaag zijn. Een innovatieve en trendsettende aanbieder van lifestyle producten en concepten, tuin- en binnenmeubelen. Met ruim 7000 producten leverbaar in meer dan 50 landen wereldwijd.
6. Wie goed naar Haans kijkt, merkt dat we anders zijn. Onze designers en stylisten hebben een bijzonder oog voor detail en weten keer op keer te verrassen. Haans is breed georiënteerd. Van ambachtelijk tot modern design, van traditioneel tot vernieuwend en van "tailor made"tot massaproductie. Alles kwalitatief hoogwaardig met eerlijke materialen als basis.
7. Haans bekleedt een unieke positie in de wereld. Partners zien Haans als een solide bedrijf. Eerlijk, betrouwbaar en altijd recht door zee. Retailers, grossiers en business-to-business accounts over de hele wereld vertrouwen op een unieke en originele collectionering, een gegarandeerde kwaliteit en een optimale verkrijgbaarheid.

Terugblik


8. 40 jaar NVT / 39 jaar HAANS

9. raakvlakken

10. herinneringen

11. ontwikkelingen

12. waar staan we nu

Visie op de toekomst

13. Consumenten (daar gaat het om, zijn wij ook)-> ken uw consument
14. Consumenten passen niet langer in hokjes. We leven in een tijdperk dat afrekent met rigide marketingdoelgroepen. De consument kiest voor Trading Down en Trading Up: bezuinigen op basics om ruimte te maken voor kostbare passies. Met de duurste auto naar de goedkoopste supermarkt. etc. etc. Hoe ga je daar als ondernemer mee om? Wat is de winnende strategie om de consument van morgen te bedienen?
15. Belevingen creëren, Perceptie is belangrijker dan de werkelijkheid.
16. Perceptie is belangrijker dan werkelijkheid (belevingseconomie)
17. Perceptie is belangrijker dan de werkelijkheid, dames en heren. Je zou denken dat iedere ondernemer het hier mee eens is, maar dat is zeker niet het geval getuige een recente rondgang die ik heb gemaakt langs verschillende retailers in den lande, groot en klein. Toch is de essentie van de business het creëren van belevingsmomenten. Dat de te leveren goederen en diensten een onbesproken prijs - kwaliteit verhouding moeten hebben is voor de hedendaagse mondige geëmancipeerde en uitstekend geïnformeerde consument vanzelfsprekend en daar zal ik het dan ook verder niet over hebben. De consument koopt bij u als u meer te bieden heeft, als u hem of haar een positief belevingsmoment te bieden heeft. Een positief belevingsmoment dat begint bij binnenkomst, wordt versterkt en bevestigd tijdens zijn of haar aanwezigheid, en wortelt tijdens de thuisreis van de consument vergezeld door zijn of haar aankoop. Maak er een feest van!!! Wie wil er nou niet op een feest komen?
18. Waar het om gaat is het onderscheidend vermogen, onderscheidend door presentatie, door het creëren van belevingsmomenten. En daar zijn u en ik goed in, heel goed zelfs.
19. Ondernemerschap, Inspiratie, passie ook

Het gaat om toegevoegde waarde.
Toegevoegde waarde is een unieke beleving.
Uniek omdat je daar iets van jezelf, je ondernemerschap, je Inspiratie en passie in kwijt kan.

Afsluiting

HAANS
Mina Krusemanweg 1
5032 ME TILBURG

www.haans.com


---- --
Op 27 september viert de Nederlandse Vereniging van Tuincentra (NVT) haar 40 jarige bestaan. Het mooiste cadeau dat de Rabobank ter gelegenheid van dit jubileum kon geven was een goede toekomst voor de branche. Daarom hebben ruim 50 leden van de branchevereniging de meest impactrijke ontwikkelingen voor tuincentra onder leiding van Rabobank besproken en doorvertaald naar kansen en bedreigingen voor de lange termijn. Op basis hiervan is letterlijk en figuurlijk gezamenlijk een beeld geschetst van een tuincentrum in 2020. Wie bedienen tuincentra in 2020? Is tuincentrum dan nog een juiste naam? Hoe kan samenwerking bijdragen aan succes van de gehele branche? En welke impact heeft vervaging van de grenzen op de Nederlandse ondernemingen? In dit ondernemersbericht delen we de gezamenlijke beelden van tuincentra in de toekomst.

Verleden, heden, toekomst

In 1980 werd de tuin nog gezien als een sluitpost. Maar in de jaren daarna draagt de opkomst van tuincentra bij aan de populariteit van de tuin als verlengstuk van het huis. De jaren '90 laten dan ook fraaie cijfers zien. Branchevreemde partijen zijn er als de kippen bij om van dit succes mee te genieten. Langzaam worden de marges kleiner en daalt de omzet. De topjaren zijn in '00 voorbij en kranten koppen "tuincentra gaan vreemd", refererend aan de opkomende branchevervaging. Tuincentra proberen met een steeds breder assortiment grip op de markt te houden. Klanten zijn blij met het ruime assortiment, de goede kwaliteit van de planten, de parkeermogelijkheden en de koffiecorner. Maar ze wensen daarbij meer en betere informatie over verzorging, ruimere openingstijden, meer service, en inspiratie door trend- en sfeerideeën. De meest negatieve uitingen laten weten dat tuincentra van tegenwoordig één pot nat zijn, er is te weinig verschil, vernieuwing en lef. Vandaag de dag heerst dan ook de algemene perceptie dat het niet goed gaat met de meeste tuincentra. Er wordt te weinig verdiend en men grijpt wanhopig naar aanvullingen op het groene assortiment om klanten te trekken en inkomsten te spreiden. Van een crisis lijkt nog geen sprake. Het is wel de hoogste tijd om creatief te zijn en actie te ondernemen om de komende jaren weer succes te hebben. Inzicht in consumentengedrag, samenwerking, keuzes maken in mindere tijden en omgang met vervagende grenzen lijken cruciaal bij voorbereiding op de toekomst tot 2020.

Kennis van klanten en planten

Kennis van klanten en hun wensen nu en op lange is de basis om je als tuincentrum duidelijk te positioneren. Voor wie werkt de ondernemer anno 2005 en voor wie in 2020? En in welke behoefte wil een tuincentrum voorzien? Niet alle tuincentra hebben inzicht in wie er in hun werkgebied woont en of hier specifieke doelgroepen in te onderscheiden zijn. Klanten voor wie tuinieren een hobby is, die de tijd hebben en geïnspireerd willen worden, zijn goed geholpen met een mooie, lange vaste route door de hele winkel langs alle mogelijkheden. Klanten die enkel snel iets komen halen zie je zonder ook een verkorte route aan te bieden misschien wel nooit meer terug. Je zult beide moeten bieden om beide groepen als klant in huis te houden.

|Klantbediening in 2020?            |
|                                   |
|                                   |
|                                   |
|                                   |
|                                   |
|                                   |
|                                   |
|                                   |
|                                   |
|                                   |
Het zou kunnen dat er in 2020 klanten zijn die verwachten dat zaken als mest, potgrond en eenjarigen uit een automaat te halen zijn of thuis aan de deur worden verkocht. De vergrijzing van Nederland heeft als gevolg dat een deel van de klanten met affiniteit voor tuinieren minder mobiel wordt, misschien de tuin graag op stahoogte bewerkt en meer hulp wil kopen.

|Vergrijzende consument heeft andere|
|wensen                             |
|                                   |
|                                   |
|                                   |
|                                   |
|                                   |
|                                   |
|                                   |
|                                   |
Het is belangrijk duidelijk te maken wat klanten van een tuincentrum kunnen verwachten. Positioneren, laten zien waarin je je onderscheid, is voor de komende jaren belangrijk. Kunnen klanten terecht voor goedkoop en snel, voor service en gemak of voor een andere behoefte? Men verwacht in de toekomst dan ook verschillende types tuincentra, gekoppeld aan de locatie, zoals ook supermarkten kennen. Men verwacht meer specialisatie, bijvoorbeeld in balkonnen, kunst in de tuin, duurzaam groen of exotisch tuinieren. Maar men verwacht ook intergratie met andere partijen die aan vergelijkbare behoeften voldoen, zoals woonketens, uitgaansgelegenheden, educatie of vermaak. Het is maar net in welke behoefte een tuincentrum denkt te voorzien: een gezellig dagje uit, een hobby, woongenot, groenbeleving, outdooractiviteit of nog iets anders.

|Kennis als kracht?                 |
|                                   |
|                                   |
|                                   |
|                                   |
|                                   |
|                                   |
|                                   |
|                                   |
In gedegen kennis van groene producten lijkt de kracht van tuincentra te schuilen. Hier kunnen de bouw- en supermarkten niet aan tippen. Zowel virtueel, op Internet, op informatiezuilen als via personeel kunnen klanten in de toekomst nog beter en sneller geholpen worden met informatie over tuininrichting, plaatsing, groeiverloop en verzorging. Dat dit personeel in de toekomst ook bestaat uit consultants en tuinarchitecten lijkt niet meer dan logisch.

Automatiseren en virtualiseren

Door vergaande automatisering kunnen op termijn kosten worden bespaard op het gebied van bijvoorbeeld inkoop, voorraadbeheer, kassa-afhandeling en informatievoorziening. Een deel van de branche ziet dit als een kans om te kunnen overleven in mindere economische tijden en te besparen op operationeel personeel. Anderen zien het digitale tijdperk als een kans om kennis over klanten beter vast te leggen en te benutten.

|Tuincentra digitaal in 2020?       |
|                                   |
|                                   |
|                                   |
|                                   |
|                                   |
|                                   |
|                                   |
De algemene verwachting is dat in 2020 dode materialen volop via Internet verkocht zullen worden. Dat ook het groen over de virtuele toonbank zal gaan daar is nog niet iedereen van overtuigd. Geen plant is hetzelfde en zintuigen en emotie spelen een belangrijke rol bij de keuze van groen. Maar met een sterk merk, een scherpe prijs en goed georganiseerde logistiek lijkt het niet onmogelijk dat ook plantenkopers in de toekomst via Internet bediend worden. Helemaal als hier ook nog eens voldoende advies en informatie beschikbaar is zal dit een aantrekkelijk kanaal worden voor consumenten met weinig tijd en minder groene vingers. Je tuin online ontwerpen, rekening houdend met bodemgesteldheid en stand van de zon, vervolgens direct bestellen, betalen en laten bezorgen. Dat zou voor een specifieke doelgroep een uitkomst zijn.

Meebewegen ook in slechte tijden

Ook al zijn de opbrengsten tegenwoordig niet om over naar huis te schrijven, de meeste tuincentra lijken nog vol te houden op aanwezige buffers en wachten tot het tij weer keert. Dat dit echter niet per definitie het geval hoeft te zijn is voor sommige ondernemers een grote valkuil. Bij een lang aanhoudende slechte economische situatie zullen consumenten misschien meer eigen groente gaan verbouwen en kopen ze vooral goedkope artikelen waar ze vrolijk van worden. Men heeft minder geld voor de tuin, maar maakt er misschien meer gebruik van omdat men minder uit en op reis gaat. Maar ook in een betere economische omstandigheid is het nog niet gezegd dat tuinieren weer net zo in is als in de jaren 80. Nu iedereen meer en langer moet werken heeft men minder tijd voor de tuin. Daarbij zijn nieuwe generaties eerder opgevoed met een virtuele tuin dan dat ze het leuk vinden zelf met handen in de aarde te werken. Informeren en enthousiasmeren van deze toekomstige klanten zou nu al moeten beginnen. Misschien een computerspel over tuinieren op de markt brengen?

|Eten of gegeten worden tussen nu en|
|2020?                              |
|                                   |
|                                   |
|                                   |
|                                   |
|                                   |
|                                   |
|                                   |
|                                   |
|                                   |
Samen werken

Ruim 70% van de branche werkt nu in een of andere vorm samen. De geschiedenis van diverse franchiseformules heeft voor sommige ondernemers niet altijd positief bijgedragen aan onderling vertrouwen. Toch zien allen mogelijkheden om stapsgewijs de samenwerking in de branche uit te breiden en hier gezamenlijk voordeel uit te halen. Samenwerken gebeurt vaak op basis van een sterk gezamenlijk verlangen of een gedeelde pijn. Iedereen wenst voor de toekomst dat de consument geld blijft besteden aan de tuin. Hiervoor is de beeldvorming rond tuinieren en aanverwante gebieden belangrijk, bij zowel potentieel toekomstig personeel als klanten. Kostenbesparing door samenwerken in back office zaken en gezamenlijke dialoog met de overheid worden gezien als punten waar wat te winnen valt. Een nieuwe rol voor de NVT is hierbij vaak ter sprake gekomen. Gezamenlijk de media gebruiken om tuinieren onder de aandacht van de Nederlandse bevolking te brengen wordt door velen gezien als een goede taak voor de branchevereniging.

|Samenwerken in 2020?               |
|                                   |
|                                   |
|                                   |
|                                   |
|                                   |
|                                   |
|                                   |
|                                   |
Inkomsten spreiden

Om het gehele jaar door klanten te trekken moet er in de toekomst met een wisselend aanbod worden gekomen. Het buitenleven moet 12 maanden bij de klant in beeld kunnen blijven. Ondernemers kunnen samen nieuwe trends creëren waardoor mensen ook in andere maanden meer uitgeven aan het buitengebied bij hun huis. Het (tijdelijk) overdekken van de tuin en het hier ook in koude maanden gezellig hebben moet in 2020 tot de mogelijkheden behoren.

|Inkomsten spreiden in 2020?        |
|                                   |
|                                   |
|                                   |
|                                   |
|                                   |
|                                   |
|                                   |
|                                   |
Leveranciers zouden een bijdrage kunnen leveren aan het 12 maanden per jaar aandacht houden voor de buitenomgeving. In 2020 zal de relatie met de leveranciers erg veranderd zijn, zo verwacht men. Zij zullen dan meer toegevoegde waarde bieden om de ondernemer beter van dienst te kunnen zijn, bijvoorbeeld in het aanhouden van voorraden, zodat vierkante meters in de winkel beter benut worden. Daarnaast is samenwerking met andere partijen denkbaar om de m2 het gehele jaar door rendabel te gebruiken, gedacht wordt bijvoorbeeld aan bouwmarkten, woonketens en outdooractiviteiten. Zelf een geheel andere bestemming van de panden zou een optie kunnen zijn; wat te denken van een schaatsbaan? Echter bestemmingsplannen gooien hier nog dikwijls roet in het eten.

De wereld als achtertuin

Grenzen vervagen en klanten, leveranciers, concurrenten en personeel hebben steeds vaker een niet of meer dan Nederlandse achtergrond. Over de verwachte uitwerkingen op de sector lijkt men het nog niet eens. Wel heerst het algemene beeld dat andere culturen op een andere manier omgaan met tuinieren dan wij hier in Nederland. Feit blijft dat er op dit moment weinig allochtone studenten voor een agrarisch beroep kiezen en dat kennis over tuinieren binnen deze groep dun gezaaid is. Voor een enkele ondernemer met kennis van zaken ligt er wellicht een kans in het volgen van YEEPIES (Young Energetic Elderly People Into Everything) naar de Spaanse Costa's om Nederlandse seniorensteden te voorzien van Nederlandse tuintjes. Dat er gehele Nederlandse tuincentraketens in het buitenland zullen ontstaan is enkel geloofwaardig als er formules zijn met durf, kennis van lokale culturen en voldoende financiën. Dat buitenlandse partijen tussen nu en 2020 een deel van de Nederlandse markt gaan overnemen lijkt waarschijnlijker. Vooral de babyboomers die nu hun bedrijf, en dus hun vestigingplaats, op de markt brengen zijn aantrekkelijk voor buitenlandse investeerders. Op het gebied van kennis kan men in het buitenland nog niet concurreren met Nederlandse ondernemers zo wordt gedacht, maar ook kennis is te koop!

|Internationalisering van tuincentra|
|in 2020?                           |
|                                   |
|                                   |
|                                   |
|                                   |
|                                   |
|                                   |
|                                   |
|                                   |
De toekomst is wat je toekomt
Het huidige tijdperk vraagt om creativiteit en hoogstaand ondernemerschap. Wie zal overleven in een langdurige minder goed lopende branche, waar prijsvechten een kunst is, bezit over omgevingssensitiviteit en maakt op het juiste moment nieuwe keuzes. HET tuincentrum van 2020 bestaat niet. Er is of gekozen voor een duidelijke groene focus met de benodigde kennis, service en advies die de klant hierbij verwacht of voor een brede natuur/buitenbeleving waar tuin slechts een onderdeel van is of voor wellicht voor uitbreiding tot wooncomfort, als onderdeel van huidige voorboulevards of voor iets geheel anders. Als het voor de klant maar duidelijk is en voorziet in de juiste behoefte.

De komende jaren heeft de tuincentrumbranche nog een hele slag te maken. Kennisdelen is hierbij van wezenlijk belang, zodat elke ondernemer afzonderlijk of in samenwerking de juiste keuzes kan maken bij het voorbereiden op de toekomst. De uitdaging is niet te wachten maar tot actie over te gaan.

September 2005
Sanny Zuiderveld (030 - 2163999)
S.Zuiderveld@rn.rabobank.nl

In samenwerking met:
Marleen Jansen en Lizethe Kluijtmans (Directoraat MKB), Hanneke Dibbets (Kennis en Economisch Onderzoek) Rudolf Matulassya (Illustrator/Visualizer)


---- --
PERSBERICHT

Eindhoven dinsdag 27 september 2005

EMBARGO TOT DINSDAGMIDDAG 27 september 12.00 UUR

TUINCENTRA RICHTEN VIZIER OP DE TOEKOMST
Hoe tuinieren Nederlanders in het jaar 2020?

Nederlanders tuinieren graag, maar de Nederlandse bevolking vergrijst en verkleurt. Wie zijn de klanten van tuincentra in 2020? Is tuincentrum überhaupt dan nog een juiste naam? Hoe kan samenwerking met andere partijen bijdragen aan succes voor de gehele branche? En welke impact heeft vervaging van traditionele, door de overheid bepaalde, grenzen tussen winkelbedrijven op het tuincentrum van de toekomst. Mogen tuincentra in 2020 op alle zondagen van het jaar hun klanten ontvangen en alles verkopen wat ze willen of alle activiteiten ontplooien die ze willen? Gaan we in 2020 's winters schaatsen in het tuincentrum? Aan al deze belangrijke vragen wordt op 27 september tijdens Evolution Day volop aandacht besteed.

De Nederlandse werkgeversvereniging van groen- en tuincentra (NVT) bestaat in 2005 weliswaar 40 jaar maar richt op 27 september - met meer dan 300 congresgangers -tijdens Evolution Day in het Evoluon het vizier op de toekomst.

Het is de hoogste tijd om samen met alle smaakmakers in de branche leiderschap en nieuw ondernemerschap te tonen, creatief te zijn en samen nieuwe uitdagingen op te pakken om in het jaar 2020 de meest succesvolle branche in de detailhandel te zijn.

Inzicht in consumentengedrag, samenwerking met nieuwe partijen, keuzes maken in mindere tijden en vanuit eigen kracht en mogelijkheden anticiperen op de steeds sterkere concurrentie zijn volgens de NVT cruciaal bij een goede voorbereiding op het jaar 2020. Op 27 september in Eindhoven wordt een belangrijke eerste stap gezet om alle uitdagingen op te pakken. De Rabobank heeft intensief samengewerkt met de NVT om antwoorden te krijgen op de belangrijkste toekomstvragen voor de branche. Dit heeft geresulteerd in een speciaal ondernemersbericht "Tuincentra hebben oog voor de toekomst".

De Nederlandse werkgeversvereniging van groen- en tuincentra (NVT)

De Nederlandse werkgeversvereniging van groen- en tuincentra (NVT) is de brancheorganisatie die zich sterk maakt voor de belangen van de ondernemers in de groen- en tuincentrumbranche.

De NVT heeft ruim 350 leden en meer dan 60 geassocieerde leden (zakelijke dienstverleners en toeleveranciers). Het kantoor is gevestigd te Woerden. Alle informatie over de NVT op www.nvt.nl